Avatar billede dero Nybegynder
10. april 2005 - 22:48 Der er 6 kommentarer

Når man resizer et billede kan man så sætte størrelse og kvalitet

Hey.

jeg har 2 problemer.

1) Er der muligt at bestemme kvaliteten på en jpeg billede med når man resizer det?

2) Jeg får denne besked når jeg køre mit script, hvorfor?

Fatal error: Allowed memory size of 8388608 bytes exhausted (tried to allocate 9088 bytes) in /mnt/dkcphnas003/www/d/g/downloading.dk/sider/billedeupload.php on line 34

Her er mit script:
_________________________

<?
if($_GET['upload'] == "ok")
{
  //Her skal filen flyttes fra
  $fra = $_FILES['fil']['tmp_name'];

  //Hvilken type fil arbejder vi med?
  $ext = strtolower(end(explode(".", $_FILES['fil']['name'])));
  //Hvis filen er et jpg, jpeg
  if($ext == "jpg" || $ext == "jpeg")
  {
    //Dimensioner
    $imgsize = getImageSize($fra);
    //Størrelse
    $size = $_FILES['fil']['size'];
    //Tid
    $tid = time();
    //Her giver vi billedet et andet navn, så der ikke kommer to ens navne…
    $nytNavn = $tid . "_" . rand(1, 1000000) . "." . $ext;

    //Her skal filen flyttes til
    $til = "../galleri/bruger/large/" . $nytNavn;

    //Resizing
    $path =  "../galleri/bruger/small/";
    $width = 110;
    $height = $imgsize[1] / ($imgsize[0] / $width);

    if ($height > 165) {
        header("Location: http://www.downloading.dk/index.php?include=errorside&error=propertioner");
    }
    else {
    $dst_img = imagecreatetruecolor($width,$height);
    $src_img = ImageCreateFromJpeg($fra);
    ImageCopyResampled($dst_img,$src_img,0,0,0,0,$width,$height,ImageSX($src_img),ImageSY($src_img));
    ImageJpeg($dst_img, $path.$nytNavn);
        //Her sker det magiske:
    if ($imgsize[0] > 550) {
    $bigwidth = 550;
    $bigheight = $imgsize[1] / ($imgsize[0] / $bigwidth);
    $bigdst_img = imagecreatetruecolor($bigwidth,$bigheight);
    $bigsrc_img = ImageCreateFromJpeg($fra);
    ImageCopyResampled($bigdst_img,$bigsrc_img,0,0,0,0,$bigwidth,$bigheight,ImageSX($bigsrc_img),ImageSY($bigsrc_img));
    ImageJpeg($bigdst_img, $til.$nytNavn);
} else {
    move_uploaded_file($fra, $til);
}
    //Logge ind i databasen
mysql_connect('????','????','????');
mysql_select_db("????");

//Her ligges oplysningerne ind databasen
$query    = "INSERT INTO brugergalleri (Name, ip, date) VALUES ('$nytNavn', '$ip', '$tid')";
mysql_query($query);

header("Location: http://www.downloading.dk/index.php?include=tak_upload");
}
  else {
  header("Location: http://www.downloading.dk/index.php?include=errorside&error=uploadtype&type=billede");
}
else
{
?>
<form action="../sider/billedeupload.php?upload=ok" method="post" name="post" ENCTYPE="multipart/form-data">
  <table>
    <tr>
      <td>
        <font color="#FF0000">*</font>Billedet :
      </td>
        <td>
          <input type="file" size=40 name="fil">
          <input type="hidden" name="MAX_FILE_SIZE" value="100000">
        </td>
      </tr>
      <tr>
        <td>
        <input type="submit" value="Upload">
      </td>
    </tr>
  </table>
</form>
<?
}
?>
Avatar billede hyberpreprocessor Nybegynder
10. april 2005 - 22:52 #1
1)

http://se.php.net/image

Se kommentaren af

andreaskalsch at gmx dot de
09-Mar-2005 07:24

Eller søg på "quality"

2)

Fordi at PHP har et hukommelses limit, som er indstillet i php.ini
Hvis du vil uploade enorme store filer/billeder kræves der ftp.
Avatar billede dero Nybegynder
10. april 2005 - 22:56 #2
hmm.. men jeg har et upload system til film.. Der kan man sagtens uploade film der er større end det..
Avatar billede hyberpreprocessor Nybegynder
10. april 2005 - 22:59 #3
jo, men du resizer ikke dine film vel ?-)

Det kræver serverkraft at resize så store billeder.
Avatar billede dero Nybegynder
10. april 2005 - 22:59 #4
Hvad er bedst? 1 eller 100?
Avatar billede dero Nybegynder
10. april 2005 - 23:06 #5
okay.. Ved du så hvor meget de max må fylde?
Avatar billede hyberpreprocessor Nybegynder
10. april 2005 - 23:54 #6
100 i kvalitet er bedst.

Normalt er max filstørrelse i upload sat til 2mb, det er vist standard i php.ini.
Ved ikke med GDLIB, men det kan kun skalere jpg filer, og har sjældent jpg filer på over 2-300 kb.