Avatar billede jbl Nybegynder
08. april 2005 - 09:01 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Dropliste med data fra forespørgsel med parameter. Hvordan?

Hej!

Jeg har et simpelt tabel-view, hvor jeg i rækken har en dropliste som skal udfyldes med data fra en anden tabel end den som det aktuelle view virke på via en parameter som vises på viwet i denne selv samme række (SpecialtyID).

Det kunne man jo gøre ved et SQL statement, ala:

SELECT CompetenceCategory.id, CompetenceCategory.KortNavn FROM CompetenceCategory WHERE CompetenceCategory.specialtyID=[@SpecialtyID];

Problemet: Access spørger brugeren om parametren @SpecialtyID istedet for at tage værdier fra viewet og den aktuelle detalje-row. Feltet hedder på viewet SpecialtyID.

Hvad gør jeg galt, og hvordan laves det lettest.
08. april 2005 - 09:03 #1
Prøv med:

SELECT CompetenceCategory.id, CompetenceCategory.KortNavn FROM CompetenceCategory WHERE CompetenceCategory.specialtyID=Form!SpecialtyID
08. april 2005 - 09:05 #2
Du bør nok lægge en opdatering af komboboksen på form_current:

Private Sub Form_Current()
    Me!DinDropDownbox.Requery
End sub
08. april 2005 - 09:15 #3
Jeg går ud fra, at du har skjult ID'et ved at sætte kolonnebredden til 0 for første kolonne. Du vil derfor nok opleve at mange af felterne vil være tomme, undtagen den række, som du står i. Det skyldes at når du ændre rowsource'en (hvilket du reelt gør med dit kriterie) så ændres den for alle poster samtidig. Og derved vil komboboksene i de andre poster blive blanke, da de indeholder et ID, som ikke er en del af rowsourcen for posten. Derfor bør man enten undlade kriterierne eller undlade at skjule kolonne 1.

Jeg håber, at det var forståeligt - det er lidt tricky at forklare, hvad der sker ;)
Avatar billede jbl Nybegynder
08. april 2005 - 10:14 #4
Super, det virker!
Avatar billede jbl Nybegynder
08. april 2005 - 10:15 #5
Thomas får point!
08. april 2005 - 10:17 #6
takker :o)