Avatar billede 0verwrite Nybegynder
08. april 2005 - 08:55 Der er 10 kommentarer

er vindue minimeret?

Er det ikke muligt at detecte om browser-vinduet er minimeret + om vinduet er aktiv (valgt)?
(evt. om cursoren er inden for browser vinduet)

noget må kunne lade sig gøre?
Avatar billede tobias_louv Nybegynder
08. april 2005 - 09:12 #1
Jeg tror at du kan tjekke om der er fokus på vinduet sådan her:
<body onFocus="fokus='ja'" onBlur="fokus='nej'">
Hvis variablen 'fokus' er lig med 'ja', så er vinduet aktivt.
Har ikke prøvet om det virker... men det kan du jo gør :)
Avatar billede tobias_louv Nybegynder
08. april 2005 - 09:30 #2
Prøv lige at se denne, den kan se om vi har fokus på vinduet:
<html>
<body onLoad="html=body.innerHTML" onFocus="body.innerHTML=html;" onBlur="body.innerHTML='BLUR';" id="body">
Tekst, indhold, blah, blah blah...
</body>
</html>
:)
Avatar billede olebole Juniormester
08. april 2005 - 16:54 #3
<ole>

Hvad er det præcis, du vil teste - og hvorfor? Du kan godt have cursoren indefor browservinduet, uden det har fokus - og vinduet behøver ikke være minimeret, selvom det ikke har fokus - så du må nok forklare lidt mere  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede 0verwrite Nybegynder
11. april 2005 - 08:00 #4
Goddag Ole!

Jeg ok jeg kunne godt ha været lidt mere spids :)

Jeg vil have browseren til at vise et billede når brugeren går væk fra vinduet (dvs. åbner et andet eller gendaner et andet - gør browser vinduet inaktiv)
Avatar billede olebole Juniormester
12. april 2005 - 16:49 #5
Det kan vel være ligemeget med at vise et billede i en vindue, der er minimeret ... men lad det nu ligge  :)

Der findes ikke en event, som fyres af, når vinduet mister fokus. I det mindste ikke én, man kan stole på.
Avatar billede 0verwrite Nybegynder
12. april 2005 - 17:46 #6
hehe, når en bruger minimer vinduet vises et "pauseskærmsbillede" når brugeren kommer tilbage får han hun vist billedet !

så du siger det ikke kan lade sig gøre?
Avatar billede olebole Juniormester
12. april 2005 - 18:20 #7
Det kan jeg ikke vide, før du forklarer dig på en forståelig måde  :)

Når browseren er minimeret, kan det vel være rystende ligegyldigt, hvilket billede, der vises i browseren ... den er jo minimeret.
Hvis billedet skal skiftes igen, når brugeren gendanner browseren - hvordan skal han så nogensinde få glæde af, der har været et andet billede, han ikke kunne se?

Man skulle tro, du havde læst kvantemekanik ...... det er jo ren Schrödingers Kat, det her  :D
Avatar billede 0verwrite Nybegynder
12. april 2005 - 18:28 #8
Jeg gider ikke forklare hele konceptet da jeg blot ønskede svar på mit spørgsmål!

om du forstår det eller ej kan være ligegyldigt - jeg ønsker blot at vise et billede når siden minimeres - hvis du siger det ikke kan lade sig gøre så køber jeg den!

Mit eks. med at vise et billede kunne være hvad som helst - jeg vil blot have browseren til at kør' en funktion når siden bliver minimeret, om den så skal stå og lave noget setInterval og checke om cursoren er inden for browser vinduet (er med på det ikke alene er godt nok) og om størrelse eller lign. er ændre - jeg spørg fordi jeg ikke kender svaret!

Jeg har holdt masken og ville ikke gå amok selv om jeg blev lidt bitter over dit svar - nej jeg er hverken læst kvantemekanik og jo det kan være rystende ligegyldigt hvilket billede der vises i browseren når man minimer' - men jeg spørg for at få et svar ikke kritik af mit spørgsmål - hvis det er formuleret helt i vejret og du ikke forstår (spørgsmålet) så skriv det...
Avatar billede olebole Juniormester
12. april 2005 - 18:51 #9
Jamen, hvis du ikke gider forklare konceptet - og hvis det kan være ligemeget, om jeg forstår, hvad det er, du skal have lavet - må jeg jo koncentrere mig om at hjælpe nogen, der ikke har noget imod at bruge energi på løsningen af deres spørgsmål.

At du bliver fornærmet over at blive sammenlignet med Schrödinger, kan kun bero på, du ikke kender ham og hans enorme betydning ... også for dit eget liv.
Der har på intet tidspunkt været kritik af dit spørgsmål ... kun din vrangvillighed til at bruge energi på at forklare det.
Avatar billede tobias_louv Nybegynder
26. august 2009 - 21:12 #10
Måske lidt forældet, men her er en metode, man måske kan bruge...

Man kan sige, at hvis man bruger Vista eller Win 7, kan man jo se browservinduet, når man muser over, og så kan det være relevant med en pauseskærm...

Det script, jeg har lavet fortæller vinduet, når man flytter fokus fra det, og det fortæller, når musen flytter ud af vinduet...
Det er testet på ff, men burde virke i andre browsere også.
Når man er ude, kommer der en "pauseskærm", som er et rødt layer (span), der har opacity på 80% - hvilket er ret grimt ;)

Nu kan spørgsmålet vel lukkes?

Her er scriptet så (det kan selv passes til):

<html>
<head>
<title>Pauseskærm</title>
<script type="text/javascript" language="JavaScript">
<!--
  function make_screensaver() {
    screensaver = document.getElementById("screensaver");
    screensaver.style.visibility = "visible";
    screensaver.style.display = "block";
    screensaver.style.width = "100%";
    screensaver.style.height = "100%";
  }
  function remove_screensaver() {
    screensaver = document.getElementById("screensaver");
    screensaver.style.visibility = "hidden";
    screensaver.style.display = "none";
    screensaver.style.width = "0";
    screensaver.style.height = "0";
  }
  function check () {
    over = document.getElementById("over").innerHTML;
    focus = document.getElementById("focus").innerHTML;
    if ((over == 'out') && (focus == 'blur')) {
      make_screensaver();
    }
    else {
      remove_screensaver();
    }
  window.onmouseover = function () {
    document.getElementById("over").innerHTML = 'over';
  }
  window.onmouseout = function () {
    document.getElementById("over").innerHTML = 'out';
  }
  window.onfocus = function () {
    document.getElementById("focus").innerHTML = 'focus';
  }
  window.onblur = function () {
    document.getElementById("focus").innerHTML = 'blur';
  }
  window.onload = function () {
    setInterval("check()", 100);
  }
-->
</script>
</head>
<body>
<span id="screensaver" style="background:rgba(255,0,0,0.8);visibility:hidden;display:none;position:absolute;width:0;height:0;top:0;left:0;"></span>
<div id="focus"></div>
<div id="over"></div>
</body>
</html>