Avatar billede _basil Nybegynder
07. april 2005 - 12:20 Der er 1 løsning

Opbygning af XMLfil med xsl - undgå duplikater.

Hej eksperter.

Jeg sidder og skal opbygge en xmlfil dynamisk.
XmlFil:

<track id="3">
        <xml_id>3</xml_id>
        <uniqueFilePath>C:\musik\ Avril Lavigne - My Happy Endi.Mp3</uniqueFilePath>
        <artist>avril lavigne</artist>
        <songTitle>my happy ending</songTitle>
        <album>Bonus CD</album>
    </track>
    <track id="4">
        <xml_id>4</xml_id>
        <uniqueFilePath>C:\musik\2_Kylie Minogue - I Believe In You.mp3</uniqueFilePath>
        <artist>Kylie Minogue</artist>
        <songTitle>I believe in you</songTitle>
        <album>Bonus CD</album>
    </track>

Jeg bruger et stylesheet til at opbygge den nye xmlfil:
XSL:
...
  <RULE NAME="title">
      <LN PROPNAME="album" PROPID="ALBUM">
          <xsl:for-each select="/numse/track">
          <PN VAL="{xml_id}"><xsl:value-of select="Album"/></PN>
        </xsl:for-each>
      </LN>
  </RULE>
...

Problemet er at den fil jeg får opbygget indeholder dublikeret data. Jeg ønsker kun at albummet "Bonus Cd" skal være en gang i xml-filen. Hvordan kan jeg gøre det?
Avatar billede j_kristiansen Nybegynder
15. juni 2005 - 12:27 #1
Hej basil

Nedenstående XSLT-template skulle løse opgaven. Kernen i problemstillingen med omstrukturering af et XML-dokument er løst i de to for-each elementer. Den første sikrer at et givet album kun selectes een gang.
(Du kan tilpasse koden til at passe med det ønskede output-format).

<xsl:template match="/">
    <output>
        <xsl:for-each select="/all/track/album[not(. = parent::track/preceding-sibling::track/album)]">
            <album>
                <title><xsl:value-of select="."/></title>
                <xsl:for-each select="/all/track[album=current()]">
                    <track>
                        <xsl:value-of select="songTitle"/>
                    </track>
                </xsl:for-each>
            </album>
        </xsl:for-each>
    </output>
</xsl:template>