Avatar billede wofd Nybegynder
05. april 2005 - 20:37 Der er 7 kommentarer

Fange enter-key i fra en edit control

Mit interface består af en dialogbox, som jeg har lavet i en resource editor. Når WinMain kaldes starter viser jeg blot boksen.
<code>
int WINAPI WinMain(HINSTANCE hInstance, HINSTANCE hPrevInstance,
    LPSTR lpCmdLine, int nCmdShow)
{
    DialogBox(GetModuleHandle(NULL), MAKEINTRESOURCE(IDD_WINMATHCALC), NULL, MathCalcDlgProc);
    return 1;
}
</code>

Men hvordan fanger jeg enter keyen i fra en edit control på min dialogboks? WM_KEYDOWN virker åbenlyst ikke - HJÆLP :D

På forhånd tak
WOFD
Avatar billede bertelbrander Praktikant
05. april 2005 - 20:48 #1
Måske skal du kikke på ES_WANTRETURN:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/vclib/html/_mfc_edit_styles.asp

Er det en multi-line edit-control?
Avatar billede bertelbrander Praktikant
05. april 2005 - 20:59 #2
Du kan også instalere din egen WndProc for edit-controllen med SetWindowLong (GWL_WNDPROC):
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/winui/winui/windowsuserinterface/windowing/windowclasses/windowclassreference/windowclassfunctions/setwindowlong.asp

Du checker så for WM_KEYDOWN i din wndproc, og kalder default handler for alt andet end din Return.
Avatar billede bertelbrander Praktikant
06. april 2005 - 01:01 #3
Nå, det var ikke så let.

Et "lille" program der virker:
#include <windows.h>

HINSTANCE InstanceHandle;
LRESULT (CALLBACK *OldEditProc )(HWND, UINT, WPARAM, LPARAM);

LRESULT CALLBACK EditProc(HWND HwndEdit, UINT msg, WPARAM wParam, LPARAM lParam)
{
  if(msg == WM_KEYDOWN)
  {
      if(wParam == VK_RETURN)
      {
        MessageBox(HwndEdit, "Got it", "Whatever", MB_OK);
        return 0;
      }

  return CallWindowProc(OldEditProc, HwndEdit, msg, wParam, lParam);
}

bool Done = false;
BOOL CALLBACK DialogProc(HWND hwndDlg, UINT msg, WPARAM wParam, LPARAM lParam)
{
  switch(msg)
  {
  case WM_INITDIALOG:
      HWND Edit;
      Edit = GetDlgItem(hwndDlg, 140);
      OldEditProc = (WNDPROC )GetWindowLong(Edit, GWL_WNDPROC);
      SetWindowLong(Edit, GWL_WNDPROC, (LONG )EditProc);
      return TRUE;
    case WM_CLOSE:
      EndDialog(hwndDlg, 0);
      Done = true;
      return TRUE;
  }
  return FALSE;
}

int WINAPI WinMain(HINSTANCE hInstance, HINSTANCE, LPSTR, int)
{
  HWND WindowHandle = CreateDialog(hInstance, MAKEINTRESOURCE(130), 0, DialogProc);
  ShowWindow(WindowHandle, SW_SHOW);
  MSG Msg;
  while(!Done && GetMessage(&Msg, WindowHandle, 0, 0xFFFF) > 0)
  {
      if((Msg.message == WM_KEYDOWN && Msg.wParam == VK_RETURN) || !IsDialogMessage(WindowHandle, &Msg))
      {
        TranslateMessage(&Msg);
        DispatchMessage(&Msg);
      }
  return 1;
}

Edit controllen hedder 140, dialogbox templaten har id 130.

Normalt fanger jeg Enter med en default button.
Avatar billede wofd Nybegynder
06. april 2005 - 07:20 #4
Want return virkede ikke :(

Men mange tak bertelbrander, har ledt hele internettet igennem efter det svar. Poster du ikke lige en svar :D
Avatar billede wofd Nybegynder
06. april 2005 - 07:24 #5
PS: Det sidste eksempel virkede perfekt ! :D
Avatar billede bertelbrander Praktikant
07. april 2005 - 01:26 #6
Jeg samler ikke på point.
Avatar billede wofd Nybegynder
07. april 2005 - 11:07 #7
ok :D mange tak