Avatar billede supa Nybegynder
05. april 2005 - 11:53 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Tid og dato

Hejsa,

Hvordan kan jeg få fat i dagens dato fra eks. windows..?
Avatar billede arne_v Ekspert
05. april 2005 - 11:55 #1
Date d = new Date();
Avatar billede arne_v Ekspert
05. april 2005 - 11:56 #2
Du kan styre formateringen ved udskrift med SimpleDateFormat
Avatar billede supa Nybegynder
05. april 2005 - 11:58 #3
Date() constructoren findes ikke.. den vil have en long, eller adskillige ints, men den med int er depricated, så den gider vi ikke at bruge..
Avatar billede arne_v Ekspert
05. april 2005 - 12:07 #4
Avatar billede strickie Nybegynder
05. april 2005 - 12:08 #5
Findes den ikke???

I java.util ligger der en Date class som jeg er meget sikker på har en constructor uden parametre.
Som arne_v skriver "Date d = new Date();"
Avatar billede supa Nybegynder
05. april 2005 - 12:11 #6
Hehe.. min fejl.. Min eclipse var kommet til at importere java.sql.date.. :-/
Avatar billede repulse Nybegynder
05. april 2005 - 13:17 #7
Calendar date = Calendar.getInstance();
String today = date.get(Calendar.DATE);
System.out.println(today);
Avatar billede repulse Nybegynder
05. april 2005 - 13:20 #8
Det meste af java.util.Date klassen er deprecated, Sun anbefaler at man bruger java.util.Calendar klassen i stedet for...
Avatar billede arne_v Ekspert
05. april 2005 - 13:29 #9
Nej.

Date er ikke depecated.

Fra det link jeg gav:

Prior to JDK 1.1, the class Date had two additional functions. It allowed the interpretation of dates as year, month, day, hour, minute, and second values. It also allowed the formatting and parsing of date strings. Unfortunately, the API for these functions was not amenable to internationalization. As of JDK 1.1, the Calendar class should be used to convert between dates and time fields and the DateFormat class should be used to format and parse date strings. The corresponding methods in Date are deprecated.

Date er fuldt ud accepteret til at opbevare tid i.

Og til udskrift af Date anbefaler de DateFormat.
Avatar billede repulse Nybegynder
05. april 2005 - 19:36 #10
Hvis du kigger under metoderne i Date, så er de næsten allesammen deprecated:

http://java.sun.com/j2se/1.5.0/docs/api/java/util/Date.html

Der anbefaler de da i alle tilfælde at man bruger Calendar...

Med mindre man bruger DateFormat, så skal man bruge et Date objekt, min fejl ;) Havde ikke lige læst det ordentligt...
Avatar billede arne_v Ekspert
05. april 2005 - 21:36 #11
Det er ikke sådan et tilfældigt udvalg der er deprecated. Det er alle de metoder
som har en implicit forudsætning om vestlig kalender.

Date er en utroligt meget brugt klasse.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. april 2005 - 00:22 #12
supa>

OK ?