Avatar billede hien Nybegynder
03. april 2005 - 14:29 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Onlineredigering af XML-dokument - RSS-feed

Hej,

Er det muligt at redigere i følgende XML-dokument online? http://hien.dk/test.xml - således at jeg kan tilføje/slette <item>'s - evt. rette.

Hvordan gøres det nemmest? Findes der et simpelt php-script der kan gøre det? Kan man evt. gemme xml-data (<item>) i en mySQL-database og derefter hive dem ud i XML'en?
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
03. april 2005 - 14:33 #1
brug en standard nyhedsystem, og så bare lave noget lign.

echo "<item>\";
echo "<title>Test</title>\";
echo "<link>http://hien.dk/nyhed.php?id=1</link>\";
echo "<description>Dette er den første nyhed.</description>\";
echo "</item>\";

Det kan jo nemt gøres dynamisk med et loop, og lidt database stuff :)

osv.. bare husk korrekt mime-type :)
header("Content-type: application/xml");
Avatar billede hien Nybegynder
03. april 2005 - 14:40 #2
Ahh ja den mulighed havde jeg selv tænkt over, men det var nu mere princippet i at kunne redigere direkte i XML-filen - kan det ikke lade sig gøre med en eller anden fiks metode?
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
03. april 2005 - 14:41 #3
det er nemmere at bruge en dynamisk xml fil, end at skulle ud i php's XML metoder
www.php.net/xml og en størrere omgang fread/fwrite

Og så have en tilhørende adminsys ved siden af, som bare retter i databasen.
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
03. april 2005 - 14:41 #4
"dynamisk php fil" mente jeg :) ikke xml.
Avatar billede hien Nybegynder
03. april 2005 - 15:12 #5
Ja ovenstående link ser da IMO rimelig uoverskueligt ud ved første øjekast.. så tror jeg sådan set også dit første bud på en løsning er det nemmeste at benytte sig af.. jeg lader lige spørgsmålet hænge lidt endnu så andre også kan have lov til at byde ind med deres forslag.. men smid du i hvert fald et svar :) tak!
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
03. april 2005 - 15:15 #6
jeg samler ikke på points, så det må du undvære :)
Avatar billede hien Nybegynder
03. april 2005 - 15:38 #7
Jeg har følgende fil (index.php):

<?php
header("Content-type: application/xml");
?>
<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1" ?>
<rss version="0.91">
  <channel>
    <title>RSS-feed</title>
    <link>http://rss.hien.dk/</link>
    <description>Test af RSS-reader</description>
    <language>en-us</language>

<?php
$con = mysql_connect("localhost","hien_dk","xxxxxx");
mysql_select_db("hien_dk");
$query = mysql_query ("SELECT * FROM rss ORDER BY id DESC");
while ($row = mysql_fetch_array($query)) {
echo "<item>\";
echo "<title>row[overskrift]</title>\";
echo "<link>http://hien.dk/nyhed.php?id=row[id]</link>\";
echo "<description>\";
echo nl2br(stripslashes($row['besked']));
echo "<br>Forfatter: <b>row[navn]</b></b>
echo "</description>\";
echo "</item>\";
}
mysql_close($con);
?>

  </channel>
</rss>

Når jeg forsøger at hente den, får jeg denne fejlmeddelse:
Parse error: parse error, unexpected T_STRING in /customers/hien.dk/hien.dk/httpd.www/rss/index.php on line 4

Se http://hien.dk/rss/ - hvad gør jeg forkert?
Avatar billede hien Nybegynder
03. april 2005 - 15:43 #8
"echo "<br>Forfatter: <b>row[navn]</b></b>" - er rettet forresten
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
03. april 2005 - 15:48 #9
Din fejl er pga.

<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1" ?>

lav det om til

<? echo '<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1" ?>'."\n"; ?>
Avatar billede hien Nybegynder
03. april 2005 - 15:59 #10
Nu virker det sgu :) Så mangler jeg bare et administrationssystem - ordner jeg bare senere. Tusind tak for hjælpen! Lukker spørgsmålet nu og tager points selv, hvis det var i orden med dig?
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
03. april 2005 - 16:02 #11
Det er helt i orden :)
Avatar billede hien Nybegynder
03. april 2005 - 16:02 #12
Endnu engang tak for hjælpen.. det var stort af dig