Avatar billede degnens Juniormester
31. marts 2005 - 22:48 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Skifte mellem fast og dynamisk ip adresse

Internetadgangen, som vi har gennem det kontorkompleks vi lejer os ind i er for nylig blevet opgraderet sikkerhedsmæssigt. Det betyder bla. at de har været så fikse at tildele alle computere i huset en fast ip-adresse, som kræves for at vi kan komme på nettet. Nu er det bare sådan at de fleste hos os arbejder på bærbare pc-er som vi lige så ofte kobler på nettet på andre kontorer andre steder i landet eller på adsl-linier derhjemme. Disse andre steder skal vi logge på med dynamiske ip-adresser. Når vi sætter netværksforbindelsen til "Hent automatisk ip-adresse" slettes informationerne om den faste ip-adresse, og vi må så hver gang vi kommer tilbage til kontoret indtaste hele molevitten igen: ip-adresse, submask, gateway og DNS-server. DET er træls!!! Jeg forsøgte at oprette to forskellige profiler, men når jeg ændrer TCP/IP indstillingerne i den ene, ændres de også i den anden, så det var ikke løsningen. Hvordan kan jeg på en let måde skifte mellem de to forskellige måde at logge på nettet? Eller er der andre måder at omgå problemet på?
Avatar billede screem_brille Novice
31. marts 2005 - 22:52 #1
hvilket os ?
Avatar billede plx Nybegynder
31. marts 2005 - 23:13 #2
Avatar billede degnens Juniormester
31. marts 2005 - 23:55 #3
Os er Windows XP.
plx' henvisning ser for mig ud til at vise til et spørgsmål med nøjagtig samme problem og et perfekt svar - jeg forstår desværre bare ikke en brik af svaret eller hvad jeg skal gøre. Kan jeg få lidt førstehjælp?
Avatar billede plx Nybegynder
01. april 2005 - 00:17 #4
netsh er et program som afvikles fra cmd (kør->cmd)

Du kan nøjes med at kigge på den sidste del, hvor du dumper konfigurationen til en fil. Du ønsker at lave to filer: en som angiver den faste ip, og en der angiver den dynamiske.

Konfigurer netkortet med de korrekte indstillinger for fast ip. Brug netsh til at gemme disse indstillinger i en fil: netsh -c int dump >c:\config_fast.txt

Konfigurer netkortet med dynamisk, og gem: netsh -c int dump >c:\config_dyn.txt

Fremover, når du ønsker at ændre ip, kan blot bruge:

netsh -f c:\config_fast.txt
netsh -f c:\config_dyn.txt

Du kan gøre det nemmere endnu: opret to .bat filer, hvor du i hver fil kalder hhv fast og dyn
Avatar billede screem_brille Novice
01. april 2005 - 00:21 #5
nu du bruger windows xp kan du under netværks indstillinger bruge en primær og en sekundær opsætninge netop til dette formål, hvor du normalt indtaster ip og DNS adresser osv. vælger du alternativ og sætter den til din faste IP og DNS adresse / gateway, og den prmære lader du stå som DHCP tildelt, det burde kunne gøre det ;)
Avatar billede plx Nybegynder
01. april 2005 - 00:25 #6
brille's forslag vil fint virke, forudsat der ikke eksisterer en dhcp server på netværket hvor du kører med fast ip
Avatar billede degnens Juniormester
01. april 2005 - 01:56 #7
Brilles forslag har vi forsøgt, for det syntes umiddelbart at være logisk. Men det virker ikke, vi kommer ikke på. Vi har ikke kunnet forstå hvorfor, men det er nok pga. at der et sted på netværket i huset (uden for vore egne kontorer og indflydelsesmuligheder) findes en DHCP server. Det ved jeg forøvrigt at der gør, for de kører begge modeller, men for forskellige bruger/lejer grupper, som har forskelligt sikkerhedsbehov.

Jeg vil naturligvis gerne gøre det så let som muligt, men har aldrig før prævet at lave en bat-fil. Jeg ved ikke engang hvordan man "kalder" dem. Kan jeg få lidt mere dummi-hjælp til det?
Avatar billede degnens Juniormester
01. april 2005 - 02:18 #8
Det var jo helt fantastisk. Jeg forsøgte mig lige frem i cmd og skrev bare af efter forklaringen, som plx gav i 00:17:27. Og så virkdede det første gang!! Så glat har jeg vist aldrig forsøgt noget nyt før...! Nu bliver jeg populær hos kollegerne i morgen! Men jeg er stadig interesseret i at høre det med bat-filerne, hvis det er endnu nemmere. Jeg tildeler dog allerede nu mine points til plx, for jeg føler mig allerede rigtig godt hjulpet. Tak for det! Nu er tre måneders daglig irritation næsten forbi.
Avatar billede degnens Juniormester
01. april 2005 - 02:20 #9
hov, plx har slet ikke svaret endnu, så jeg kan ikke tildele points - jeg håber du vil sende et svar, som måske også indeholder en lille hjælp til det med bat-filerne?..
Avatar billede plx Nybegynder
01. april 2005 - 02:24 #10
i notepad, skriv:
netsh -f c:\config_fast.txt

gem filen (f.eks. på skrivebordet) som: "config_fast.bat"

(medtag "" i filnavnet, så du ikke risikerer at notepad automatisk sætter .txt på)

når du så ønsker at benytte fast ip, så dobbeltklikker du blot på bat-filen..
Avatar billede degnens Juniormester
01. april 2005 - 02:44 #11
Tænk, kan livet være så enkelt! Også det virkede første gang med et par bat-filer på skrivebordet. Nu er jeg nærmest lykkelig! Men jeg kan stadig ikke komme af med mine points!...
Avatar billede plx Nybegynder
01. april 2005 - 08:51 #12
nu kan du komme af med dem :)