Avatar billede martin_moth Mester
31. marts 2005 - 14:11 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Sende beskeder over lokalnetværk

Jeg vil lave et lile program, der kan sende beskedder til en gruppe PC'ere på et lokalnetværk.

Jeg forestiller mig, at programmet installeres på de aktuelle PC'ere, og læser beskedder fra en fælles database, der ligger på et fælles drev.

Når jeg vil sende en besked til en kollega, skriver jeg beskeden til databasen.

Hvert minut læser programmet på de forskellige pc'ere i databasen og leder efter ulæste beskeder til den aktuelle bruger, og er der en besked til den aktuelle bruger, åbnes den på den aktuelle brgers skærm, og beskeden markeres som ulæst.

Er dette en god fremgangsmåde, eller er det hul i hovedet?

Det kræver, at jeg kan have et program til at ligge i baggrunden på den enkelte PC, og at brugerne sørger for at aktivere dette program efter genstart osv. Så det er måske en dårlig løsning - hvordan får man overhovedet et program til at ligge i baggrunden og altid køre?

En anden måde er at skrive

  shell "net send pc8222 Dette er en besked til pc8222"

Men der er jo ikke så mange muligheder, og beskeden forsvinder når der trykkes OK.

Så - hvilken fremgangsmåde bør jeg benytte, og er der ikke en smartere måde end dem jeg skitserer her?

At sende en mail er ikke en løsning, det SKAL poppe op på den aktuelle beskedmodtagers skærm!!!

Forslag?
Avatar billede peter.erikse Nybegynder
31. marts 2005 - 14:29 #1
Du kan lade formen minimere på systray, og vælge "Show in taskbar=false". For at sikre dig at alle er på kan du vælge at placere den i Programmer, Start.
Avatar billede martin_moth Mester
31. marts 2005 - 15:04 #2
Nå ja - der kan den jo ligge og "gemme sig"

Er det en fornuftig fremgangsmåde, eller har du andre ideer
Avatar billede fireblast Nybegynder
31. marts 2005 - 22:58 #3
Jeg ville generelt ikke foreslå dig at bruge en database til lagring af beskederne. Det er der flere årsager til:
Går den tabt, mistes alle beskeder (medmindre der bliver lavet backup af databasen naturligvis)
Det virker heller ikke særligt sikkert, idet alle ville kunne åbne en database, og læse indholdet af denne.
Desuden virker 1min som lang tid at skulle vente på en besked - det deaktiverer muligheden for at bruge det som et instant message program.

Jeg har selv udarbejdet et lille lokalt message program, som kunne sende beskeder ved at bruge netværksmodulet i visual basic. Hvis du bruger dokumentationen (MSDN), så, ligger der en gennemgang af et WinSock modul - både "server" og "client". Dette skulle ret let kunne udbygges, således at du istedet kan lade serveren identificerer de forskellige klienter der er online, og vidresende besked fra en bruger til en anden. Det vil som sagt kræve en server der er tændt konstant, men igen, det ville en database også. En mulighed kunne være, at systemet genkender brugerne efter deres NAT-adresser, forudsat du sidder bag en router.

Håber det kan bruges som inspiration. Jeg ved godt jeg ikke har givet dig det færdige svar, men det er noget du kan lege med lidt selv:) Det er jo alt andet lige også det der gør det sjovt at programmere.

Mvh
Anders
Avatar billede peter.erikse Nybegynder
01. april 2005 - 07:27 #4
Ikke nogen forslag. Jeg har aldrig lavet sådan noget selv - beklager.
Avatar billede sjh Nybegynder
02. april 2005 - 15:13 #5
Jeg har leget lidt med winsock :D og er kommet frem til denne kode..
http://hjem.get2net.dk/sjh/eksperten/605241/WSMsg.zip

Du skriver bare de navne ind som du nu vil sende til i WSMsg.txt fx. pc8222 eller ip.

Hvis du ser i koden så har jeg lavet en const som hedder USE_CODE, her skriver du en kode som programmet svare på.. :D
Avatar billede sjh Nybegynder
02. april 2005 - 15:47 #6
Nu ved jeg godt at det er sjover at lave programmet selv :D

men jeg kom lige i tanke om gode gamle "winpopup" men den er jo ikke
i fx. win2k, xp.. så fandt jeg lige en smart en her:

"Lan Talk Messenger"
http://www.wegabyte.com/winpopup.html

den virker i win2k, xp.. :D
Avatar billede sjh Nybegynder
06. april 2005 - 00:26 #7
martin_moth > hvad så.. har vi fået lavet noget sjov..
Avatar billede martin_moth Mester
06. april 2005 - 06:38 #8
Nej, for jeg tror jeg tager den hurtige løsning og copy-paster fra dig. Alternativt bruger winpopup

Smid svar
Avatar billede martin_moth Mester
26. maj 2005 - 15:01 #9
lukker