Avatar billede elektronikpeter Nybegynder
30. marts 2005 - 15:19 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Connecte til linux server

Når jeg skal connecte til en ssh server på min skole bruger jeg normalt et ganske almindelige terminal vindue hvor jeg skriver "ssh brugernavn@server". Men er det ikke muligt at få noget mere grafisk op at køre.
Hvis jeg connecter til serveren fra windows bruger jeg et program der hedder winScp som er et windows commander lignende program. Findes der noget tilsvarende til linux eller noget som er endnu bedre.
Jeg bruger linux mandrake 10.2
Avatar billede arne_v Ekspert
30. marts 2005 - 15:21 #1
Hvsi du har X software på din PC kan du jo køre fuld X.
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2005 - 15:28 #2
Syntes du springer lidt i det, vil connecte til Linux Fra Windows eller Linux
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
30. marts 2005 - 15:33 #3
som ssh-klient på windows er plink og putty meget brugte
hvis du vil køre en grafisk x-session på en windows-maskine tror jeg at du er nødt til at anvende en rigtig x-klient som (kig her http://sourceforge.net/projects/linuxts/) men jeg har kun selv fået det til at virke når serveren kan køre som terminalserver
Avatar billede elektronikpeter Nybegynder
30. marts 2005 - 16:05 #4
det jeg søger er sådan set en god måde hvorpå jeg kan connecte fra min mandrake linux til en linux server uden at skulle bruge en terminal.
Det ville være fint med et windows commander lignende program til linux :-)

Hvordan kan jeg connecte til serveren så jeg kan køre fuld X. Kræver det noget speciel software på klienten ?
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2005 - 16:22 #5
NFS eller ssh -X
Avatar billede lassebm Nybegynder
30. marts 2005 - 17:35 #6
Du kan også finde putty til linux. Hvilket jeg ikke rigtig ser pointen i... :)

"windows commander" ?? Tænker du på total commander eller ? Fordi så kan du bruge midnight commander.
Avatar billede elektronikpeter Nybegynder
30. marts 2005 - 17:41 #7
ja det gør jeg eller en linux version af winscp.
Hvis jeg skriver "ssh -X brugernavn@server" sker der ingen ændringer.
NFS ved jeg ikke hvad er
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2005 - 17:47 #8
"Hvis jeg skriver "ssh -X brugernavn@server" sker der ingen ændringer." Så må du jo li´som læse noget documentation
"NFS ved jeg ikke hvad er" Det er lokalnetværk mellem Linux-computere og jeg mener det må være det du søger http://home.worldonline.dk/helgec/lokalnet.html
Avatar billede elektronikpeter Nybegynder
30. marts 2005 - 22:14 #9
ok, men nu er det ikke et lokalnetværk men serveren på min skole som jeg connecter til hjemmefra,  er NFS så stadig det jeg mangler ?.
Men kan det være at serveren ikke understøtter fuld X ?
Avatar billede Slettet bruger
31. marts 2005 - 09:11 #10
Nej så er NFS nok ikke lige sagen, ja X i ssh er disablet default så du skal ha´systemadministrator til at enable den tjeneste
Avatar billede Slettet bruger
31. marts 2005 - 09:13 #11
Men hvorfor får du ikke systemadministrator til at lade serveren køre VNC bare fra din konto ??
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
31. marts 2005 - 09:28 #12
jeg bruger altid terminal, men dette virker også:
jeg har et script det hedder sshtest.sh med indholdet:
ssh user@ipadresse nautilus
når jeg kører dette åbner nautilus på serveren her på min klient
så kan du bare lave en genvej til scriptet (i denne test er klient mandrake 10.0 og server fedora core 1
Avatar billede Slettet bruger
31. marts 2005 - 10:42 #13
Hvis du henter "Aceaxep" (shareware)på nettet kan du som en tillægsgevinst også få X på din Windows computer
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2005 - 15:00 #14
Nu er det ikke så svært at få X på sin Windows PC.

Cygwin kommer f.eks. med XFree86.
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2005 - 14:10 #15
Er der noget nyt her ??
Avatar billede elektronikpeter Nybegynder
01. april 2005 - 22:24 #16
vil det sige at jeg kan bruge cygwin på min windows PC til at connecte til en linux server og få fuld X ?
(prøver lige Aceaxep og ser om jeg kan få det til at virke)
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2005 - 22:38 #17
"(prøver lige Aceaxep og ser om jeg kan få det til at virke)" du skal altså ha´aktiveret X på din server først
Avatar billede arne_v Ekspert
01. april 2005 - 23:27 #18
omvendt
du starter X server på din Windows PC
du telnetter/ssh'er ind på din linux box
du sætter DISPLAY til at pege på din Windows PC
du starter din X applikation (som i X sammenhæng er client)
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2005 - 07:55 #19
"arne_v" Nu har jeg aldrig anset Cygwin for at kunne bruges til andet end at spilde en masse tid på, men det er sikkert mig der er problemet der. Men forklar mig lige er dit sidste indlæg korrekt opfattet, enhver computer der har installeret Cygwin kan ubesværet logge ind på en Linux computer der har åbnet for "ssh" og herefter arbejde i Linux-computerens "gui" uden at der fra Linux-computeren er givet tilladelse til forwarding af X, er det korrekt forstået ??
Avatar billede arne_v Ekspert
02. april 2005 - 14:12 #20
Der skal ikke forwardes noget. Man sætter DISPLAY og så sender
X client på Linux boxen til X Server på Windows PC'en.

Det er i sig selv helt uproblematisk.

Spørgsmålet er om man kan få X over SSH til at virke.

Jeg har brugt ukrypteret X. Jeg har aldrig prøvet med X over SSH.

http://dga.co.uk/customer/publicdo.nsf/0/ACCECBCF44EAF59C80256C450044688D?OpenDocument

hævder at man godt kan med cygwin.
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2005 - 21:53 #21
Syntes du ikke du burde afslutte denne tråd ??
Avatar billede elektronikpeter Nybegynder
17. november 2005 - 09:55 #22
den havde jeg glemt, godt jeg fik kigget i mine oprette spørgsmål. Jeg fik det aldrig til at virke så jeg vælger at lukke