Avatar billede thewizard Nybegynder
19. marts 2005 - 19:41 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

Twip til pixels? Jeg står af

A'men kan nogen forklare det da? :)

Jeg er i gang med at lave et spil, og skal gerne ha' formen til at være 75% af brugerens skærm i højde/bredde.

:) Men jeg er mere til pixels, og VB elsker jo twips - kan nogen forklare hvad Twips er? Og hvordan får jeg formen til at blive 75% af skærmen?

Me.Width = Screen.width * 0.75

er jeg ikke tilfreds med :). Så ender jeg bare op med twips som jeg stadig ikke aner noget om ;).
Avatar billede ulrina Nybegynder
19. marts 2005 - 19:51 #1
Avatar billede thewizard Nybegynder
19. marts 2005 - 20:06 #2
Blev jeg ikke meget klogere af. Læst det igennem, men fandt det ikke tilfredsstillende.
Avatar billede thewizard Nybegynder
19. marts 2005 - 20:09 #3
De laver en kode for at konvertere - men giver intet eksempel. Hvis de prøvede at beregne 1024 pixe til Twips - og tilbage, SÅ kunne man bruge det ;)
Avatar billede joern Nybegynder
19. marts 2005 - 20:20 #4
Hej.

Jeg har ikke kigget på Ulrina's link, men der går 15 twips på en pixel.

Skærmens bredde i twips får du som screen.width.  Koden nedenfor centrerer formen 'Formom' på skærmen, uanset dens opløsning.

Private Sub Form_Load()
  frmom.Left = (Screen.Width - frmom.Width) \ 2
  frmom.Top = (Screen.Height - frmom.Height) \ 2

Skal din form have bredden 75% af skærmen skriver du blot:

formom.width = screen.width * 0.75  - skal det bruges sammen med centrering, skal du selvfølgelig sætte størrelsen først.

M.v.h. Jørn
Avatar billede thewizard Nybegynder
19. marts 2005 - 20:20 #5
Fik det sgu til at virke ;). Halleluja.

Nogen der kan finde ud af at trække "toppen" af formen af Me.height? Height er INKLUSIV toppen.
Avatar billede thewizard Nybegynder
19. marts 2005 - 20:22 #6
Læste mig også frem til det, joern.. :) Men tror det er 16 twips pr. pixel. Men tror det kan variere efter hvilken skærm man bruger oO. Men er nu ikke sikker. Det er noget mystisk noget.
Avatar billede joern Nybegynder
19. marts 2005 - 20:36 #7
Hej.

Er det titellinien, du mener?  Du kan indstille i formens properties at der ingen titellinie skal være, så kan brugeren heller ikke maksimere eller minimere.
Ønsker du at giver disse muligheder uden titellinie kan du lave knapper eller lign. med form1.windowstate 0  form1.windowstate 2  (1 er normal)

form1.borderstyle = 0  ' ingen titellinie.

Titelliniens højde i twips afhænger af styresystemet, min i win2000 er mindre end den XP laver.  Men i omegnen af 350 twips vil jeg tro.

M.v.h. Jørn
Avatar billede thewizard Nybegynder
19. marts 2005 - 20:41 #8
Okay delte point. :) tak for hjælpen.