Avatar billede galaxy Nybegynder
17. marts 2005 - 19:09 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

problem med karakter-sæt

Jeg har en XML-fil som jeg får generet af et program. Det er derfor IKKE muligt, at ændre ved selve XML-filen.

Det sjove er, at selv om filen er encoded med us-ascii har jeg absolut ingen problemer med æ, ø og å. Til gengæld er der en del andre tegn, som blot vises som en firkant. Bl.a. indeholder filen – som i programmet vises som en -
Men når jeg kører den sammen med min XSL-fil vises – i stedet som den omtalte firkant. Det samme er tilfældet med flere andre tegn :-(

Hvis !Entity og DTD foreslåes, vil jeg være meget glad for et eksempel.
Avatar billede janegil Nybegynder
17. marts 2005 - 21:23 #1
– er europeisk tankestrek i windows-1252, men kontrolltegnet "start of guarded area" i ISO-8859-1 og UTF-8.

Så hvis kilden unneholder disse tegnene, er den trolig kodet i UTF-8 eller ISO-8859-1. Og hvis den selv påstår den er kodet i US-ASCII, så lyver den. Og hvis du ikke har anledning til å rette den feilen, så er det bare leit. (I XML er det heldigvis en nokså sterk kultur på at feil skal rettes ved å rettes, ikke ved å introdusere nye feil som motvirker den opprinnelige.)
Avatar billede galaxy Nybegynder
18. marts 2005 - 08:55 #2
Tak for svaret. Jeg HAR prøvet, at ændre encoding til både windows-1252, ISO-8859-1 og UTF-8. Intet hjælper.

En så lille ændring som encoding vil være mulig, bare jeg ikke skal ændre i data.
Avatar billede janegil Nybegynder
18. marts 2005 - 09:30 #3
Hvilken software bruker du til XSLT-transformasjonen?

Leser den XML-kilden fra fil eller via http:?

Er det mulig å få se et lite eksempel på data og stilark?
Avatar billede galaxy Nybegynder
18. marts 2005 - 10:15 #4
Eksempel på data:

<Overview>Den ber&#248;mte krimiforfatter Mort Rainey (Depp) slikker sine s&#229;r efter en bitter skilsmisse i sin isolerede bjerghytte og bliver uventet ops&#248;gt af den ukendte og uligev&#230;gtige John Shooter (Turturro). Den psykopatiske Shooter p&#229;st&#229;r, at Rainey har plagieret hans novelle og kr&#230;ver retf&#230;rdighed. Da Shooters krav udvikler sig til trusler &#150; og mord &#150; s&#248;ger Rainey hj&#230;lp hos en privatdetektiv (Dutton). Men Rainey kan ikke forhindre, at tingene l&#248;ber l&#248;bsk og opdager, at han ikke kan stole p&#229; nogen eller noget. En chokerende psykologisk gyser af David Koepp, som ogs&#229; skrev Panic Room.  &#13;&#10;&#13;&#10;Den Oscar&#174;-nominerede Johnny Depp (2003 Bedste skuespiller for Pirates of the Caribbean &#150; den sorte forbandelse) leverer sin hidtil mest fascinerende pr&#230;station i denne actionthriller, som har de ypperste skuespillere p&#229; rollelisten &#150; bl.a. John Turturro, Maria Bello, Oscar&#174;-vinder Timothy Hutton (1981 Bedste birolle for En ganske almindelig familie) og Charles S. Dutton.</Overview>
Avatar billede galaxy Nybegynder
18. marts 2005 - 10:16 #5
Mit udtræk:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

<html>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<body>
<script language="javascript">
// Load XML
var xml = new ActiveXObject("Microsoft.XMLDOM")
xml.async = false
xml.load("dvd.xml")

// Load the XSL
var xsl = new ActiveXObject("Microsoft.XMLDOM")
xsl.async = false
xsl.load("dvd.xsl")

// Transform
document.write(xml.transformNode(xsl))
</script>

</body>
</html>
Avatar billede galaxy Nybegynder
18. marts 2005 - 10:17 #6
Min XSL:

<?xml version="1.0" encoding="windows-1252"?>

<xsl:stylesheet xmlns:xsl="http://www.w3.org/TR/WD-xsl">

<xsl:template match="/">

<html>

<body>
<table
width="100%"
border="1">

<thead>
<th>Titel</th>
<th>År</th>
<th>Udgivelsesdato</th>
<th>Resumé</th>
</thead>
<xsl:for-each select="Collection/DVD" order-by="+ Title">
<tr align="left">
<td><b><xsl:value-of select="Title"/></b></td>
<td><xsl:value-of select="ProductionYear"/></td>
<td><xsl:value-of select="Released"/></td>
<td><xsl:value-of select="Overview"/></td>
</tr>
</xsl:for-each>
</table>

</body>
</html>
</xsl:template>
</xsl:stylesheet>
Avatar billede janegil Nybegynder
18. marts 2005 - 10:36 #7
Aha! Fine teologiske nyanser, her. Du sa jo at filen inneholder &#150;, og det er en gyldig us-ascii koding av europeisk tankestrek. (Jeg misforstod, trodde det stod – i kilden.)

Forslag: Skift til et namespace som fortsatt er anbefalt av W3C: <xsl:stylesheet xmlns:xsl="http://www.w3.org/1999/XSL/Transform">

Angi windows-1252 som output tegnsett fra XSLT. Resultatet vil så bli leselig på windowsmaskiner, jeg vet ikke hvor stor problemer det blir annetsteds. Se "encoding" i http://www.w3.org/TR/xslt#output
Avatar billede galaxy Nybegynder
18. marts 2005 - 11:51 #8
Det med namespace har jeg allerede prøvet. Når jeg bruger den du foreslår, får jeg en helt tom side frem, altså INTET output.
Avatar billede galaxy Nybegynder
18. marts 2005 - 13:18 #9
Håber du har flere forslag janegil :-)
Avatar billede janegil Nybegynder
18. marts 2005 - 13:48 #10
Når det gjelder http://www.w3.org/TR/WD-xsl, så melder jeg pass.

Dog vil jeg påpeke at kildeeksemplet ditt ikke inneholder noe Collection-element, så det virker rimelig nok at tabellen blir nokså tom.

For øvrig er for-each som regel en uvane vi med programmørbakgrunn sliter med, som regel  går det minst like greit med bare templates.
Avatar billede galaxy Nybegynder
18. marts 2005 - 14:00 #11
Har fundet ud af, at jeg godt kan bruge <xsl:stylesheet xmlns:xsl="http://www.w3.org/1999/XSL/Transform">, hvis bare jeg ikke sætter version til 1.0
Avatar billede galaxy Nybegynder
18. marts 2005 - 14:02 #12
Mit kilde-eksempel er i øvrigt kun et MEGET lille udpluk af XML-filen. Der ER et Collection-element i den fulde kilde.
Avatar billede janegil Nybegynder
18. marts 2005 - 14:17 #13
OK, så kjører toget igjen.

Har du så prøvd
<xsl:output encoding="windows-1252" method="html"></xsl:output>
?
Avatar billede galaxy Nybegynder
23. maj 2005 - 14:06 #14
fik det aldrig til at virke, men tak for forsøget janegil