Avatar billede staalmanden Nybegynder
27. marts 2001 - 16:04 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Noget alá Global.asa i php

Hejsa!
Findes der en fil/metode svarende til asp´s global asa ? For at uddybe det lidt, er det jeg har brug for en global variabel, som kan deles mellem alle brugerne af et websted (asp: application).

Jeg ved godt, at det kunne løses vha. en db eller en flad textfil, men findes der alternativer?
Avatar billede defrost Nybegynder
27. marts 2001 - 16:10 #1
Nej. Det findes der desværre ikke. Du bliver nødt til at bruge de \"gammeldags\" metoder. :)
Avatar billede sark Nybegynder
27. marts 2001 - 16:17 #2
Hvad er det man kan bruge den global.asa til ?
Avatar billede staalmanden Nybegynder
27. marts 2001 - 16:25 #3
Avatar billede blood Nybegynder
27. marts 2001 - 18:19 #4
Hvis du køre på en apache server kan du bruge .htacces til næsten det samme

Du laver bare en fil med notesblok som heder .htaccess også indæstter du bare disse linjet i .htaccess filen

php_value auto_prepend_file for.php //Bliver kørt før alle php filer
php_value auto_append_file efter.php //Bliver kørt efter alle php filer

Lidt ala

Sub Application_OnStart

End Sub

Sub Application_OnEnd

End Sub

i asp
Avatar billede blood Nybegynder
27. marts 2001 - 18:21 #5
Ups.

Du laver bare filerne \".htaccess\", \"for.php\" og \"efter.php\" og plasere dem i roden af serveren
Avatar billede staalmanden Nybegynder
27. marts 2001 - 20:07 #6
Blood: ikke helt forstået ... Kan du ikke give mig et eksempel på en variabel med application scope? Hvordan erklæres den, i hvilken fil, og hvor skal filen ligge?
Avatar billede staalmanden Nybegynder
27. marts 2001 - 20:12 #7
Sådan som jeg læser php manualen (http://www.php.net/manual/cs/html/configuration.html) og dette spørgsmål (http://www.eksperten.dk/spm/59718), så gør de kommandoer du beskriver det, at de inkluderer en fil (før/efter) selve filen - variabler i denne fil får vel ikke application scope, eller hva?
Avatar billede blood Nybegynder
27. marts 2001 - 20:12 #8
Avatar billede staalmanden Nybegynder
27. marts 2001 - 20:26 #9
blood: Der står ikke noget om \'aplication scope\' i det spm. Det forklarer bare samme smøre som det link til php.net, som jeg postede. Problematikken omkring variabel scope løses vist stadig ikke...
Avatar billede staalmanden Nybegynder
28. marts 2001 - 18:56 #10
Nå - det kunne vidst ikke lade sig gøre. Defrost får de fleste, får han svarede rigtigt først.
Hvis det intresserer jer, så forsøger vi, at løse problemet ved at implementere de globale variabler som en HEAP tabel i mySQL sql basen. Har i nogen erfaringer med, hvad det betyder for performance?
Avatar billede defrost Nybegynder
29. marts 2001 - 09:15 #11
Der kommer jo selvfølgelig noget overhead ved at bruge en database, da den skal parse din sql-streng o.s.v. Men da en HEAP tabel ligger i RAM tror jeg ikke, at det betyder noget særligt.

Der kommer garanteret andre steder i din kode, der er større flaskehals end opslaget i den HEAP tabel. :)