Avatar billede bolmer Nybegynder
16. marts 2005 - 16:28 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Problemer med pointere

Jeg prøver at forstå et eksempel fra K&R side 101.:

#define ALLOCSIZE 10000

static char allocbuf[ALLOCSIZE];
static char *allocp = allocbuf;

char *alloc(int n)
{
    if (allocbuf + ALLOCSIZE - allocp >= n){
      allocp += n;
      return allocp - n;
      } else
          return 0;
}

I if parentesen svarer allocbuf til index 0. Man ligger så ALLOCSIZE til index 0 og ender derfor på det sidste index i listen (index 9999). Dernæste trækker man allocp fra (som ved første kørsel svarer til index 0) og får derfor 9999. Hvis n så fx er 10 så evaluere if sætningen til sand.

Er denne gennemgang korrekt?

Jeg kan ikke forstå hvorfor allocp svarer til index 0. Når der i starten skrives:

static char *allocp = allocbuf;

så betyder dette vel bare at *allocp er ligmed indholdet på index 0 i allocbuf listen.

Normalt vil man vel skriver:

allocp = allocbuf;

for at angive at allocp peger på det første element i listen.
Avatar billede frosig Nybegynder
16. marts 2005 - 16:42 #1
Når du erklærer et array, så har du egentlig kun en pointer til det første element, så når du skriver static char *allocp = allocbuf, så erklærer du en char pointer, der peger på første element (index 0) i arrayet allocbuf
Avatar billede frosig Nybegynder
16. marts 2005 - 16:46 #2
Sorry, læste ikke lige det hele... Du har helt ret! *'en betyder bare, at det er en pointer til en char og ikke en char. Du kunne have gjort således

static char allocbuf[ALLOCSIZE];
static char *allocp;

allocp = allocbuf;
Avatar billede bolmer Nybegynder
16. marts 2005 - 16:48 #3
men *allocp = allocbuf svarer det ikke til indholdet på index 0 og ikke addressen på det første element som er index 0.

allocp = allocbuf; // allocp er en pointer der peger på "adressen" til første element
*allocp = allocbuf; // indeholder værdien på adresse 0.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. marts 2005 - 17:06 #4
*allocp som erklæring og *allocp i et udtryk er 2 forskellige ting !
Avatar billede bertelbrander Praktikant
17. marts 2005 - 00:52 #5
allocbuf + ALLOCSIZE - allocp kan oversættes til:
starten af bufferen + størrelsen på bufferne - nuværende position

Hvilket er det antal bytes (da allocbuf er char []) der er tilbage i bufferen.

allocbuf og allocp er addresser.

en addresse + et tal er en addresse, en addresse - en addresse er et tal
Avatar billede mookid8000 Nybegynder
18. marts 2005 - 09:34 #6
det der forvirrer dig er muligvis at et array er det samme som en pointer... dvs flg er ækvivalente:

char * tjek = new char[100];
char tjek[100];

du kan få fat i char nr 40 i dem begge to med tjek[39] - og du kan få en pointer til char nr 1 i begge to med bare tjek - ligesom du kan lave pointere til en hvilken som helst char i arrayet med tjek + n - og det er det der sker i dit eksempel der, der bliver bare lavet fræk pointeraritmetik fordi sådan er Kernighan og Ritchie, de ka ik la vær
Avatar billede arne_v Ekspert
18. marts 2005 - 09:47 #7
Ovenstående er kun næsten ækvivalent !

Hvis du vil se forskellen så chekc f.eks. sizeof(tjek)
Avatar billede mookid8000 Nybegynder
18. marts 2005 - 11:27 #8
hehe, jeg VIDSTE at du ville komme med en kommentar ;O)
Avatar billede bolmer Nybegynder
06. maj 2005 - 21:15 #9
Bruger linux istedet