Avatar billede runebagge Nybegynder
14. marts 2005 - 11:28 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

ændring af opløsning på bærbar. udnytter ikke hele skærm

jeg har lige anskaffet mig en bærbar... computeren kom med XP installeret og sat til at køre 1400'1050... når jeg ændrer opløsningen til ex 1024'768 anvender computeren ikke hele skærmen, men centrerer det nye billede og efterlader en sort kant rundt om.. er dette normalt eller hvad kan man gøre for at udnytte hele skærmen til denne opløsning.. her tænkes på andet end at skalere billedet op, da jeg synes det blir for utydeligt.

På Forhånd Tak
Avatar billede wizaxjb Nybegynder
14. marts 2005 - 11:34 #1
Hvordan du fåe den til at udnytte hele skærmen kommer meget an på hvilken bærbar det er du har fingene i...

Men jeg bliver nødt til at skuffe dig... Bærbares skærm (og andre LCD/TFT/Flad-skærme) har en "native" opløsning som er den de bør køres ved. Ved alle andre opløsninger bliver billedet enten uskarpt, eller dækker ikke hele skærmen.

Den mere "tekniske" version vil jeg gerne komme med, men kun hvis du er interesseret, summar summarum, du skal køre 1400*1050 for at have et skarpt billede der udnytter hele skærmen.
Avatar billede runebagge Nybegynder
14. marts 2005 - 12:05 #2
den mere tekniske version vil jeg meget gerne høre. jeg kan nævne at min comp. er en zepto 4200 med Sxga 1400x1050 dpi skærm..
Avatar billede wizaxjb Nybegynder
14. marts 2005 - 12:39 #3
en LCD/TFT skærm (som der sidder på en bærbar) er bygget op af mangesmå krystaller, i dit tilfælde 1400 * 1050 stk. Hver krystal svarer til 1 pixel.

hvis man så skal køre i andre opløsninger kan man ikke bare smelte dem sammen, men bliver nødt til at lave en software konvertering af billedet, således, at hver "billed-pixel" fylder 1-3 pixels på skærmen.. det er så heller ikke sååå slemt, problemerne ligger mere i når det ikke "går op". så hver billed-pixel fylder 2,2 skærm-pixels, for så skal softwaren til at finde ud af hviken farve hver "delte" pixel skal have, og det er her billedet bliver gnidret.

det kan kun undgåes ved at køre i native opløsning eller formindske det område af skærmen der bliver brugt til at vise billedet.

Jeg håber det hjalp...

Desværre fortæller Zepto ikke meget på deres hjemmeside om hvoedan du får den til at strække sig fra det lille billede, så det må være i manualen...
Avatar billede wizaxjb Nybegynder
18. marts 2005 - 20:22 #4
husk at lukke spørgsmålet
Avatar billede runebagge Nybegynder
21. marts 2005 - 14:30 #5
men kan jeg lukke det, når der ikke er nogle "svar!"... dine indlæg er skrevet som kommentarer !! ?
Avatar billede wizaxjb Nybegynder
29. marts 2005 - 00:47 #6
læg selv et svar, og accepter det.. Jeg har ikke brug for points. :-)
Avatar billede runebagge Nybegynder
29. marts 2005 - 16:02 #7
Fair ;)