Avatar billede annitta Nybegynder
13. marts 2005 - 21:09 Der er 8 kommentarer

Hjælp apache 2 opsætning

flere subdomæner & domæner  60 point fra walker

X Hej
Kan nogen fortælle mig hvordan jeg sætter min RedHat linux maskine(m/apache) op til at køre flere domæner og subdomæner? Dvs. f.eks. både
www.dom1.dk
sub1.dom1.dk
sub2.dom1.dk
www.dom2.dk
sub1.dom2.dk

skal vise forskellige sider...?

det virke også godt nok men den vise samme indhold
hvis jeg skriv ditdomæne.dk og test.ditdomæne.dk vor
dan gør jeg så den ikke vide hovedomæne side exp.

skriv jeg et domæne der ikke exite. tt22.ditdomæne.dk
vise den exp. www.ditdomæne.dk
Avatar billede putz Nybegynder
13. marts 2005 - 22:02 #1
Du kan gøre det ved hjælp af virtual host i din httpd.conf fil
Tilføj en vhost for hver af dine subdomæner eksempel:
<VirtualHost *>
  ServerName www.dom1.dk
  DocumentRoot /sti/til/www.dom1.dk
  CustomLog /sti/til/www.dom1.dk/access_log combined
</VirtualHost>

<VirtualHost *>
  ServerName sub1.dom1.dk
  DocumentRoot /sti/til/sub1.dom1.dk
  CustomLog /sti/til/sub1.dom1.dk/access_log combined
</VirtualHost>

<VirtualHost *>
  ServerName sub2.dom1.dk
  DocumentRoot /sti/til/sub2.dom1.dk
  CustomLog /sti/til/sub2.dom1.dk/access_log combined
</VirtualHost>

<VirtualHost *>
  ServerName www.dom2.dk
  DocumentRoot /sti/til/www.dom2.dk
  CustomLog /sti/til/www.dom2.dk/access_log combined
</VirtualHost>

<VirtualHost *>
  ServerName sub1.dom2.dk
  DocumentRoot /sti/til/sub1.dom2.dk
  CustomLog /sti/til/sub1.dom2.dk/access_log combined
</VirtualHost>

Håber det kan hjælpe dig lidt på vej!
Avatar billede annitta Nybegynder
13. marts 2005 - 23:19 #2
det kan ikke bruges jeg kan stadig skrive www.kk.domæne.dk da det ikke er oprette så går den til det her www.domæne.dk det er så den ikke skal gør det
Avatar billede putz Nybegynder
14. marts 2005 - 19:02 #3
Du spørger!
"Kan nogen fortælle mig hvordan jeg sætter min RedHat linux maskine(m/apache) op til at køre flere domæner og subdomæner? Dvs. f.eks. både www.dom1.dk
sub1.dom1.dk
sub2.dom1.dk
www.dom2.dk
sub1.dom2.dk

skal vise forskellige sider...?"

Det svarer jeg på ovenfor og det løser dit problem!
Hvis ikke du har sat din dns rigtigt op, kan du skrive hvad du ønsker men vil stadig kun få vist www.domæne.dk. Du skal oprette dns'en så du også har en *.ditdomæne.dk
Så kan du bruge det eksempel jeg har vist ovenfor!
Avatar billede annitta Nybegynder
14. marts 2005 - 20:53 #4
ja men det virke også det problem er at jeg kan skriv et ugyldig subdomæne og så vise den det her enlig bar www.xx.domæne.dk men indhold er www.domæne.dk vor dan jeg kan stop for at man får en side der ikke exister
Avatar billede sukos Juniormester
16. marts 2005 - 02:53 #5
Første vhost er default, så'n at forstå, at hvis du kan bruge *.domain.dk for dit domænenavn, og du vil gå på nosite.domain.dk, så fordi *.doamin.dk peger på din ip, vil den første vhost blive vist, når domainet nosite.domain.dk ikke er oprettet i conf.

Selv bruger jeg første vhost til min ip, så hvis man vil på et subdomain som ikke findes, vises blot links til domains på serveren.

http://nosite.showsource.dk/
Avatar billede annitta Nybegynder
16. marts 2005 - 17:09 #6
kan man ikke ændre det i apache unden at skul slå subdomæne fra i dns
Avatar billede annitta Nybegynder
16. marts 2005 - 18:22 #7
jeg tik på det er nok mere besværlig kan man så ikke lave så den tager subdomæne hovedomæne exp www.domæne.dk
Avatar billede sukos Juniormester
16. marts 2005 - 20:37 #8
Du behøver ikke "slå fra" i DNS, men blot helt eksakt definere hvilke subdomæner som findes, i stedet for at bruge *