Avatar billede kallesen01 Nybegynder
09. marts 2005 - 12:07 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

PHP sammen med XHTML

Hej Eksperter, jeg sidder lige med en kode, og den vil langt fra det jeg gerne vil have den til at kunne gøre... :(
<?php
echo"
<?xml version='1.0' encoding='iso-8859-1'?>
<!DOCTYPE html PUBLIC '-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN' 'DTD/xhtml1-strict.dtd'>
<html xmlns='http://www.w3.org/1999/xhtml' xml:lang='da'>
<head>
<title>Dokumentets titel</title>
</head>

<body>
<p>Dokumentets tekst</p>
</body>

</html>;" ?>

Men nu kommer den så med en fejl:
og det er at de dansk bogstaver: Æ Ø og Å ikke vil vises som de rigtigt skal...

Hvad kan jeg mere gøre ved det?

/Kallesen
Avatar billede knudgert Nybegynder
09. marts 2005 - 12:12 #1
Du bør ikke bruge xmlerklæring øverst på siden, da det får IE til at gå i quirkmode, hvilket ikke er så heldigt (bug i IE).

Prøv i stedet for at sætte dette i head:
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
Avatar billede kallesen01 Nybegynder
09. marts 2005 - 12:16 #2
mener du:

<Head meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />

eller

<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1" /> uden head?
Avatar billede jakand Nybegynder
09. marts 2005 - 12:25 #3
tror han mener:

<head>
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
<title>Dokumentets titel</title>
</head>
Avatar billede kallesen01 Nybegynder
09. marts 2005 - 12:29 #4
Hmm, ingen fejl i Firefox, men IE går stadig amok :(

Noget andet man kan gøre?
Avatar billede kallesen01 Nybegynder
09. marts 2005 - 12:30 #5
Sådan :) fandt selv fejlen... :) smid et svar begge to, så skal i lige have jeres point..! :)

/kallesen
Avatar billede jakand Nybegynder
09. marts 2005 - 12:34 #6
svar
Avatar billede jakand Nybegynder
09. marts 2005 - 13:05 #7
Nu er jeg ikke så meget inde i XML/xhtml, men i HTML er det normalt strengt forbudt at skrive æøå i teksten.
Istedet skrives & aelig; istedet for æ, & oslash; istedet for ø og & aring; istedet for å.
Men du har jo angivet sprog til dansk, så det er forhåbentlig ikke nødvendigt her.
Avatar billede knudgert Nybegynder
09. marts 2005 - 13:17 #8
Det er fuldt ud tilladt at skrive æøå i brødteksten i alle htmlversioner, det er mange år siden det har været et problem i browserne.

Og når man så angiver charset, som indeholder æøå, så er man 100 % sikker.
Avatar billede nizo Nybegynder
09. marts 2005 - 13:28 #9
Naar du laver hele koden i en php kode ska du adde en backslash ( \ ) efter hvert = og/eller før en parentes ( " )
Avatar billede olebole Juniormester
09. marts 2005 - 14:53 #10
<ole>

Det er helt en alvorlig fejl at skrive den meta i et XHTML-dokument, hvis det skal bruges til noget fornuftigt. Den er nemlig med til at tvinge browseren til at tolke dokumentet som dårlig HTML4 ... og altså ikke som XHTML.

Ikke, at det betyder noget særligt, da 99,9% af alle 'XHTML' sider på nettet ikke tolkes som XHTML, men som dårlig HTML. Nettet er ganske enkelt ikke klar til XHTML - og resultatet af ens anstrengelser bliver langt dårligere end, hvis man skrev i HTML4.01-Strict.

kallesen01 >> Rådet er derfor: Lad være med at spilde din tid med at skrive XHTML, men skriv HTML4.01 ... det er en langt bedre standard de næste par år.
Når XHTML endelig engang kan bruges på WWW, hedder standarden XHTML2.0 - og så er det tvivlsomt, om XHTML1.0 overhovedet kan anvendes - da 1.0 ikke er ren XHTML (XML), men en hybrid mellem HTML og XHTML. Derfor er XHTML1.0 altså ikke engang en fremtidssikring.

Da din XHTML-kode de næste par år vil blive tolket som dårlig HTML, som browseren først skal 'reparere', før siden kan vises, er det altså bedre at skrive ren HTML, der parses og behandles på nøjagtig samme måde, men ikke først skal 'repareres'.
Da jeg går udfra, du gerne vil skrive så god kode som muligt - og er blevet forført til fejlagtigt at tro, du gør netop det med XHTML - går jeg derfor også udfra, du kan se, du bør skrive HTML, til nettet engang bliver klar til XHTML  ;o)

/mvh
</bole>