Avatar billede myen Nybegynder
07. marts 2005 - 17:53 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til irriterende integrale

Hej jeg sidder med dette integrale:

(§ = integrale-tegn)

§ x^2 * cos(x)

Jeg ville løse det ved partielintegration, men jeg kan simpelthen ikke få det til at passe. Jeg har gjort således:

f(x)= cosx
F(x)= sinx

g(x)= x^2
g'(x) = 2x

Ved at bruge formlen for partiel integration fås så:

sinx * x^2 = § 2*sinx

Og så skal jeg vel integrere det sidste led? Altså 2*sinx..?

og der får jeg -cosx*2x + 2sinx

Jeg har også brugt partielintegration til denne. Nu har jeg altså at:

sinx * x^2 + cosx*2x + 2sinx

Og det skulle gerne give 0,46 når man indsætter grænserne fra 0 til 1. Men det gør det ikke :(

Er der nogen der kan fortælle mig hvad jeg gør galt? Så vil jeg blive meget glad ;)
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2005 - 19:49 #1
§2*sin x = 2§sin x. 2 er en kostant og kan flyttes udenfor integraletegnet
Avatar billede myen Nybegynder
07. marts 2005 - 20:08 #2
jep..men..det ændrer vel ikke rigtig noget?
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2005 - 20:28 #3
i stedet for at få -cos (x)*2x + 2sin(x), så får du 2 cos (x) (eller minus kan ikke huske hvornår det er plus og hvornår det er minus)
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
07. marts 2005 - 20:37 #4
Så vidt jeg kan se det, er den eneste fejl du begår en fortegnsfejl.

Første gang du laver partiel integration fås: x²*sin(x)-§ 2x*sin(x)

hvis vi sætter, § 2x*sin(x) = u, ser det altså således ud: x²*sin(x)-§ u

Ved partiel integration af u = § 2x*sin(x), fås: -2x*cos(x)+2*sin(x),

dvs, U = -2x*cos(x)+2*sin(x), og nu er udtrykket: x²*sin(x)-U, sæt U ind:

x²*sin(x)-[-2x*cos(x)+2*sin(x)] => x²*sin(x)+2x*cos(x)-2*sin(x)+K, hvor K er integrationskonstanten. Som du kan se er det kun det minus foran ledet, 2sin(x), der er galt. Hvis du vil kan du sætte sin(x) uden for parentes:

F(x)=x²*sin(x)+2x*cos(x)-2*sin(x)+K => (x²-2)*sin(x)+2x*cos(x)
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
07. marts 2005 - 20:40 #5
i 3 linie, er det 2x*sin(x) der sættes = u :)
Avatar billede myen Nybegynder
07. marts 2005 - 23:55 #6
uhh..tusind tak for hjælpen!
Avatar billede myen Nybegynder
07. marts 2005 - 23:55 #7
ih..hvorfor er det at jeg kun kan vælge mig selv på den liste hvor jeg skal vælge hvem der skal ha' point?
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
08. marts 2005 - 00:26 #8
jeg smider lige et svar :)...Men jeg kan i øvrigt ik få 0,46 når man indsætter grænserne fra 0 til 1!

Jeg er sikker på at det ubestemte integral er bestemt rigtig - regnede det igennem 2 gange, og efter jeg ikke kunne få de o,46 fik jeg en ven til at tjekke på sin TI-89 om jeg havde integreret rigtig, og han fik det samme!! Kan det tænkes at der er en fejl i facitlisten?
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
08. marts 2005 - 00:42 #9
Hvis du har en TI-83 så prøv at at gå ind i menuen hvor man plotter grafer (Y=):

y1= x²*cos(x) gå ud af menuen igen.

tryk på MATH -> 9:

nu ser prompten således ud: nInt(

tryk på VARS -> Y-VAR -> 1: -> Y1, nu ser prompten således ud: nInt(Y1

tilføj i parentesen ,x,0,1) dvs., nInt(Y1,x,0,1) ≈ 0,33
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
08. marts 2005 - 00:44 #10
Nåhh, det kunne den ik lide...

...nInt(Y1,x,0,1) = 0,33 (= betyder lige "svarer til" i denne sammenhæng :)