Avatar billede teisnerama Nybegynder
06. marts 2005 - 01:59 Der er 6 kommentarer

Programmering af tidsbesparende program

Eksperter,
Jeg ved ualmindelig lidt om programmering i praksis, men har dog stadig en fornemmelse af at jeg ved hvornår det kunne være smart at bruge. Jeg har derfor set et sted hvor jeg tror et godt stykke programering kunne gøre underværker!
Her er min case:
Jeg arbejder i en bowlinghal hvor der udeles drinksbilletter til folk hver gang de laver en strike - problemet er at der skal sidde en uafbrudt og holde øje med banerne for at dele dem ud. Det går bare ikke i år 2005. Samtidig har vi et lysshow der er tilkoblet en computer med et program der sender et strike tegn ud af en projejtør hver gang der bliver lavet en strike på en bane. Dette program registrere alle strikes og sætter dem i kø efter nummeret på banen. Det vil sige at computeren får at vide der er lavet strike på bane 6, derefter sætter den i kø i programmet og når de andre projektøre har lyst, så viser den striketegnet på bane 6.
Jeg tænkte at der måtte kunne laves et program der "intercepter" dette signal fra programmet og registrere hver strike fra hver bane i et lille program - eller bare et regneark. Så når folk har spillet en time kan man bare kigge på det program, se banenummeret og give dem billeter per strike.
Det sparer en masse arbejde, og jeg tror ikke der er de store ben i det.
MEN hvor svært er det i virkeligheden at programmere såden et lille program?!
Jeg søger ikke løsningen, men bare en der kan fortælle mig hvordan man kommer frem til en løsning...
Avatar billede kalp Novice
06. marts 2005 - 02:10 #1
Ved ikke om det gælder alle bowlingesteder.. men der hvor jeg har bowlet kunne man få en udprint af resultatet man ser på skærmen...og det skulle man bede om efter en runde.

Måske man istedet skulle kigge på det? så er det meget let hurtigt at tælle sammen:) men det kræver selvfølgelig en udprint hver gang.. kan blive til masser af papir. Men det vel stadig billigere i timen en at stå og holde vagt.

Angående programmeringsdelen har jeg ikke den store ide til hvordan sådan et system er bygget op. Men det letteste ville være, at få en til at bygge videre på selve systemet for tror ikke det er meget der skal til for at i kan det på Jeres skærm efter ens time er ophørt.. resultaterne gemmes kun i løbet af selve rundten og bliver efterfølgende slettet(måske) disse skal istedet gemmes helt til timen er ophørt og til nogen nye overtager banen. Til det sker har i adgang til resultaterne fra sidste spil..
Avatar billede teisnerama Nybegynder
06. marts 2005 - 12:39 #2
Jeg kan godt se ideen med at man tager strikesne direkte fra den computer der styrer banerne (og gemmer resultaterne fra de sidste spil til evt. udprint). Ideen med lyscomputeren er bare at jeg tror det er lettere at lave et program der "læser" ind i det program og "noterer" hver gang den registrere en strike fra en bane.
Avatar billede ljm21 Praktikant
07. marts 2005 - 13:54 #3
Hvor i landet ligger din bowlinghal? Det vil nok kræve et besøg på stedet for at hitte ud hvordan der skal laves interface...
Avatar billede cybermike Nybegynder
07. marts 2005 - 16:19 #4
Det kan helt sikkert laves, måden og dermed prisen er nok der hvor det bliver "sjovt". Som ljm nævnte kræves der nok et besøg på stedet og jeg sku mene at man på en eller anden måde kan hive stats ud af programmet og parse dem på den måde i har brug for.

Du er velkommen til at kontakte mig, kontakt info:
http://metasecurity.dk/?p=kontakt
Avatar billede lykholt Nybegynder
08. marts 2005 - 22:01 #5
Som jeg ser det kræver løsningen af opgaven følgende elementer:

En proces der får fingrene i strikene, der skal noget mere info omkring interfacet.
Når man har fingrene i "striken" indsættes denne i en database sammen med banenr og klokkeslæt.

Et oversigtsprogram der laver en oversigt over banerne og antal strike pr time. Når der vælges en bane/time udskrives der automatisk det antal drinksbiletter der svarer til strikene.
Avatar billede clarion Nybegynder
20. marts 2005 - 12:41 #6
Er dit problem løst?

De ovennævnte løsninger rammer ikke helt ved siden af.

1) det skal undersøges hvilke informationer der kan trækkes ud af programmet.
2) hvad vil du med infromationerne? printe en 'billet' som en kunde kan bruge i løbet af aftenen eller..

Men vigtigst er vel nok om du har en ide af hvor meget det må koste.

Ved et godt system mærker du hver billet med en stregkode med et unikt nummer. Ved kassen scanner du koden for at sikre dig at billetten ikke er falsk.

Kontakt mig for mere info.