Avatar billede composer Nybegynder
02. marts 2005 - 14:51 Der er 8 kommentarer

Replikering mellem 2 mysql server

Måske i kan hjælp mig,,

problem stilling 2 mysql server

en master (server1)
en slave (server2)

Firewall

altså: server1 står på lan siden her forgår der ændringer der skal "rulles" ud på server2 som så bag en firewall (i en dmz zone)

der skal kun "rulles" den eneven fra server1 til server2
og det skal ske så server2 er "rimelig" uptodate med ændringerne på server1

det burte kunne lade sig gøre med replikering men er der nogend er har en guide eller en løsning  ???

på forhånd tak
Avatar billede Slettet bruger
03. marts 2005 - 14:48 #1
Skal slaven også være operationelt? (kørende) - eller skal den fungere som backup/standby?
Hvis dette er tilfældet er SteelEye LifeKeeper en løsning (www.steeleye.com)
Hvis du mere tænker på en gratis løsning, så har netop MySql jo indbygget replikering. Har en guide liggende et sted... men har ingen erfaring med det, desværre.
Avatar billede composer Nybegynder
03. marts 2005 - 21:28 #2
tak for din kommentar--

desværge er det sådan at den "slave" skal være være kørende..
hele iden er at servern der står i dmz ikke skal have adgang til lan siden..
Avatar billede Slettet bruger
03. marts 2005 - 22:36 #3
Ok

MySql's replikeringsmekaniske er asynkron. Dvs. du aldrig kan være sikker på hvor ny dine data på slave-maskinen er.
Hvis dette er tilstrækkelig for dig kan jeg anbefale dette - og det burde kunne køre fra Lan -> DMZ, da det jo er pushing - og ikke polling ;-)

Til LinuxForum sidste år, blev der snakket om MySQL replikering og clustering.
http://www.linuxforum.dk/2004/program/carsten_pedersen.shtml

Nederst på siden kan du se hans slides - mener der står lidt om replikering og andet godt :)
Avatar billede composer Nybegynder
04. marts 2005 - 09:45 #4
Jeg takker for linket..
det sjovt var jeg rent faktisk har læstden at ikkel samt læst slidene..'
men umilbart er det ikke lige til gennem sku en eventuel løsning ud fra dem.
men tak for din tid.
Avatar billede composer Nybegynder
04. marts 2005 - 12:48 #5
omformulere mig lige..

der må ikke være adgang fra slave siden til master siden.. port 3306 er altså lukket
det er kun masteren der forcere overskrivning på slave siden..  men fra masteresiden er der adgang på port 3306 til slave i dmz

den master slave løsning du forslår fungere på den måsde , som jeg læser det, at masteren opretter en bin-log fil der indholder alle ændringer.. slaven connecter til denne og ser "er der sket ændringer" hvis ja, replikere ændringer hvis nej, fortag ingen ting

det er denne løsning jeg vil uden om.. slaven må ikke lave denen forspørgelsel. masteren skal "pushing" data ud til slaven og bare overskrive alt!

måske denne forklaring hjælper lidt mere må min problem stilling
Avatar billede Slettet bruger
06. marts 2005 - 16:58 #6
ja, kan godt se din problemstilling - er lidt tom for idéer.
Jeg tror, jeg ville løse det på ovenstående måde vha. MySql's replikeringsmekanisme. Det, at DMZ ikke har adgangs til LAN, kan omgås ved at portforwarde via SSH.
Ex.
Slave:... localhost:3307 -> master:3306

Ellers prøv at beskrive hvad det skal bruges til osv., så skal jeg se om jeg kan komme op med en løsning ;-)
Avatar billede composer Nybegynder
09. marts 2005 - 09:58 #7
hmm ved ikke om det er mig men jeg forstår altså ikke helt hvad du mener.. med at jeg kan omgå det vha port forward...

det hele bunder i sikkerhed for foreksempel defacemanet og have en backup

meningen er at rettelserne bliver lavetpå masteren der står "sikkert" på lan siden vha replikering skal jeg have den til at sende de "nye" ændringer til slaven i dmz.

hvis det er "dumme data" så som en fil eg en php side så kan jeg nemt gøre det med UNISON men men når der er tale om database data kan man ikke overskrive en db fil da denne er aktiv hele tien og kræver at man genstarter slaven og selv restore data med de nye.
Avatar billede composer Nybegynder
13. juli 2005 - 13:36 #8
lukker