Avatar billede jenz_skallemose Nybegynder
28. februar 2005 - 17:23 Der er 7 kommentarer

Hvis formel

Hej

Jeg er ved at lave et regneark i eø.

Jeg vil gerne vide hvordan jeg kan få displayet til at sætte en værdi i enten kredit eller debet.

Jeg har to debet værdier der skal lægges sammen. Vi kalder denne for X
Dernæst har jeg to kredit værdier der skal lægges sammen dette kalder jeg Y.

Hvis X > Y skal formlen vise forskellen i debet. Men hvis Y>X skal formlen vises i kredit. Altså en anden boks. Hvordan gøres dette..??
Avatar billede tobler Nybegynder
28. februar 2005 - 17:32 #1
Prøv med denne i D2: =HVIS(B2>C2;B2-C2;0) og denne i E2: =HVIS(C2>B2;C2-B2;0)
Avatar billede moocher Nybegynder
28. februar 2005 - 18:21 #2
[xxx] erstattes af hvad kollone og rææke de er i ex E8

[Resultat]: =HVIS( [kredit1] + [kredit2] > [debet1] + [debet2];[kredit1] + [kredit2];[debet1] + [debet2])
Avatar billede moocher Nybegynder
28. februar 2005 - 18:23 #3
HVIS funktionen er bygget op som

=HVIS( Argument ; Hvis sandt ; Hvis falsk )

Argumentet er X > Y

Hvis sandt vis X

Hvis falsk  vis Y
Avatar billede jenz_skallemose Nybegynder
28. februar 2005 - 19:23 #4
Jeg forstår ikke helt jeres svar!

Jeg har en værdi i c3 + e3 denne skal være større end d3+f3
Hvis c3+e3 er størst skal værdien minus d3+f3 trækkes fra og vises i felt g3. Hvis værdien c3+e3 er mindre end d3+f3 skal forskellen skrives i h3
Avatar billede sjap Praktikant
28. februar 2005 - 19:45 #5
I G3 skrives

=HVIS((C3+E3)>(D3+F3);(C3+E3)-(D3+F3);"")

i H3 skrives

=HVIS(G3="";(C3+E3)-(D3+F3);"")
eller
=HVIS(G3="";(D3+F3)-(C3+E3);"")
hvis tallet i H3 SKAL være positivt.
Avatar billede jkrons Professor
01. marts 2005 - 08:39 #6
Som er beskrevet i svarene, men måske ikke forklaret, er du nødt til at have ne formel i g3 og h3. I G3 skal formlen undersøge om c3+e3 er større end d3+f3. Hvis det er tilfældet udfyldes cellen med forskellen.
I H3 undersøges det modsatte. Er det tilfældet udfyldes resultatet.

Det du skal huske er, at en formel IKKE kan skrive i en anden celle end den, den står i. Derfor er det nødvendigt med to formler i dit tilfælde.
Avatar billede sjap Praktikant
17. marts 2005 - 18:22 #7
jenz_skallemose > Fik du løst problemet, eller har du bare givet op?