Avatar billede foxmulder Nybegynder
26. februar 2005 - 12:23 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Hvor bør man lægge sit actionscipt

Jeg er næsten sikker på at jeg sprænger en bombe når jeg stiller dette spørgmål - men jeg kunne godt tænke mig at høre nogle meninger om hvad der er god praksis når man udvikler i Flash.

Hvor bør man lægge sit actionscipt? - Jeg kan f.eks. godt lide det overblik det giver når jeg kun har scriptet ét sted; nemlig i første frame, øverste lag, på main timeline. Det eneste script jeg har andre steder er stop(); som ligger på enkelte movieclips.

Jeg ser ofte at folk lægger sine scipts alle mulige steder, dybt nede i et nested movieclip. Jeg synes det gør det møg-besværligt at gennemskue når man skal ind og vedligeholde en sådan film. -er det bare mig?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
26. februar 2005 - 12:27 #1
Jeg ville lægge det der hvor de giver mest mening. Hvis f.eks et movieclip har selvstændige funktioner så ville jeg lægge dem i et lag for sig selv - Alt andet bliver jo fuldstændigt uoverskueligt men mindre der ikke bruges andet end "getURL()".
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
26. februar 2005 - 12:29 #2
Fordelen ved nogle gange at smide AS ind i f.eks et movieclip er selvfølgelig at du nemt vil kunne overføre klippet til brug i en anden flash. Men primært bruger jeg altså flere lag til AS ude i roden.
Avatar billede docks Nybegynder
26. februar 2005 - 12:45 #3
Man kan også arbejde med eksterne AS filer... Primært ville jeg råde dig til at lave funktioner og lægge dem i roden. Og husk for guds skyld at kommentere koden mens du arbjder på det. Det er så logisk når du sider med det, men når du kigger på det en mnd. senere kan du ikke finde hoved eller hale i det :S
Avatar billede foxmulder Nybegynder
26. februar 2005 - 12:48 #4
Jeg er fuldstændig enig med dig Docks; Kommentarer er livsvigtige for vedligeholdelsen
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
26. februar 2005 - 12:57 #5
eksterne AS filer vil jeg bruge i tilfælde hvor funktionerne er generiske eller større "blokke"
Avatar billede foxmulder Nybegynder
26. februar 2005 - 13:09 #6
hvorfor?
Avatar billede _k Nybegynder
26. februar 2005 - 16:15 #7
Tror nikolajdu er ude i en objektorienteret tankegang, hvilket jeg også selv hælder en smule til. I dine eksterne filer kan du lægge en masse klasser, som kan fungere som super- eller subklasser af hinanden. Strukturer man det rigtigt, kan man hurtigt få lavet et rimeligt neat lille klassebibliotek med en masse standard funktioner.

...i min verden, vil jeg dog mene, at projekterne skal have en hvis størrelse inden man skal kaste sig ud i en masse klasser og objekter. Man kommer som regel ret langt ved at kyle det meste ind i første frame!
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
26. februar 2005 - 18:33 #8
Det var faktisk lige præcis der jeg ville hen. Smid meget i første frame - Det kan jo alligevel ikke bruges andre steder og det er hurtigere at ændre.
Avatar billede alexander_j Nybegynder
27. februar 2005 - 15:30 #9
Jep og fordel det eventuelt i flere layers, således at du har funktioner til bestemte formål i det ene layer og andre funktioner i det næste osv. - det kan nemlig godt blive en anelse uoverskueligt at skulle rodde 800 liniers as-kode igennem for hver lille ændring!
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
28. februar 2005 - 09:14 #10
Jeg bruger ikke bare flere Layers jeg lægger dem som regel også ind i mapper :))
Avatar billede barklund Nybegynder
28. februar 2005 - 09:16 #11
(bølgerne går højt!)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
28. februar 2005 - 09:28 #12
uha uha
Avatar billede hommer Nybegynder
01. marts 2005 - 14:12 #13
Jeg har spist bananer i en uge!
Avatar billede foxmulder Nybegynder
20. august 2005 - 18:34 #14
lukkes
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
20. august 2005 - 18:37 #15
hej foxmulder :]

mvh
foxmulder58