Avatar billede samtheman74 Nybegynder
24. februar 2005 - 00:29 Der er 3 kommentarer

Load-balancing, fail-over og session

Hej
Jeg skal sætte et system om hvor der er 2 webservere. Den ene kører som primær og den anden kører som sekundær, altså som reserve til den primære.
Nu vil jeg gerne have implementeret en løsning hvor begge servere kan køre samtidigt og dermed dele loaden, altså kort sagt load-balancing.
Der skal så ligeledes indbygges fail-over, således at den ene server overtager når den anden server er nede. Det skal ikke være muligt for brugeren af sitet at registrere at der nu kun er en server istedet for 2 server der er kørende.
Samtidigt vil jeg gerne have en ide til hvordan man sikrer sig at brugeren altid kommer til den rette server, når vi benytter os af sessions. Brugeren skal heller ikke her ligge mærke til at han måske har tilgået web1 først, men næste gang komme ind på web2.
Er der nogle der kan komme med input til en sådan løsning? Jeg har prøvet at styre load-balancing via firewall'en, hvilket har virket, men fail-over og sessions er her problemet.
På forhånd tak.

//Jacob
Avatar billede arne_v Ekspert
24. februar 2005 - 07:45 #1
Failover af sessions kræver at session info distribueres eneten via multicast
eller via database.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. februar 2005 - 07:46 #2
Jeg kender løsninger hvis der står en Tomcat eller anden J2EE server bag
Apache.

Men ikke til standalone Apache (men jeg arbejder ikke med standalone Apache, så
det skal du ikke udelukke noget p.g.a.).
Avatar billede thetoastmaster Juniormester
25. februar 2005 - 16:04 #3
jeg er ikke sikker men mener at astro firewall kan noget af det du beskriver, men kan ikke lige huske det med sikkerhed, men du kan finde den her

http://www.astaro.com/firewall_network_security/firewall

der findes også en hardware løsning på problemet, eks kan denne lille sag her rigtig mange smarte ting,
http://www.coyotepoint.com/e250si.htm

læs lige de spec her,,,

http://www.coyotepoint.com/pdfs/v7whitepaper.pdf

men den koster jo så også lidt gryn,,,,