Avatar billede themepark Nybegynder
21. februar 2005 - 13:32 Der er 9 kommentarer

Databaser og grafik i C

Jeg er helt ny til C programmering, og har en ide til et program, hvor jeg dels gerne vil have adgang til en database (læse-, ikke skriverettigheder), og hvor jeg gerne vil kunne vise billeder (JPEG og GIF mestendels) samt tegne på skærmen.

Nu er det jo ikke sådan, at jeg forventer at få udleveret en masse klar kode her, men jeg er helt på bar bund mht hvordan man gør dette. Derfor tænkte jeg på om der var nogle, der kunne forklare mig hvilke ting, jeg skal bruge (har hørt noget om GDI?), og evt give mig nogle links til tutorials eller forklaringer på de biblioteker, jeg vel formentlig skal bruge.

Michael K. P.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. februar 2005 - 13:46 #1
Jeg har skrevet et par artikler om database adgang (via MySQL API og
via ODBC).
Avatar billede bertelbrander Praktikant
21. februar 2005 - 20:05 #2
Hvis ikke du har lavet Windows programmer før vil jeg anbefale at starte her:
http://www.winprog.org/tutorial/index.html

For at lære C++:
http://www.robertjacobs.fsnet.co.uk/

Det er ikke svært at vise bmp eller jpeg billeder, men så vidt jeg ved skal man betale for at få lov til at bruge gif i sine programmer.
Avatar billede themepark Nybegynder
22. februar 2005 - 11:49 #3
arne_v, kunne du linke til de artikler, da jeg kun kan se de 20 første, du har skrevet (ved tryk på >> bliver forfatter nulstillet)

bertelbrander, jeg får lige kigget på linkene :)
Avatar billede arne_v Ekspert
22. februar 2005 - 11:56 #4
Avatar billede arne_v Ekspert
22. februar 2005 - 11:56 #5
Avatar billede swaxi Nybegynder
22. februar 2005 - 12:36 #6
du kunne muligvis anvende et xml-dokument som database istedet for en relationel database. det kræver mindre af den maskine du kører det på (der skal ikke installeres en databaseserver). men det kommer helt an på hvor meget du skal søge i databasen.
Avatar billede themepark Nybegynder
23. februar 2005 - 13:18 #7
Nu er det fortrinsvis almindelig C (ikke C# eller C++), jeg skal bruge, så har du evt et link til en C tutorial, bertelbrander? :)

swaxi, nej, jeg er nødt til at holde mig til C alene.
Avatar billede arne_v Ekspert
23. februar 2005 - 13:33 #8
winprog bør være ren C (Win32 API er C - det er MFC som kræver C++)
Avatar billede bertelbrander Praktikant
23. februar 2005 - 19:46 #9
http://www.eskimo.com/~scs/C-faq/q18.9.html
http://www.cs.ntu.edu.au/sit/resources/cprogram/default.htm

Men ellers er K&R II et must, de har den måske på dit lokale bibliotek:
Brian W. Kernighan and Dennis M. Ritchie, The C Programming Language, Second Edition, Prentice Hall, 1988, ISBN 0-13-110362-8, 0-13-110370-9.