Avatar billede haxxor_jay Nybegynder
21. februar 2005 - 11:06 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

hvad er Peer-to-peer netværk og client-server netværk

forklaring på forstålig dansk

på forhånd mange tak
Avatar billede Peter Krüger Juniormester
21. februar 2005 - 11:10 #1
Et peer-to-peer netværk er et netværk mellem ligeværdige computere. Dvs. alle computere i netværket kan fungere som både server og klient, og de kan hver især benytte hverandres services.

Det modsatte af et peer-to-peer netværk er et client/server netværk, hvor klienterne kun har mulighed for at tilgå services på en eller flere servere.
Avatar billede kapper_det_er_mig Nybegynder
21. februar 2005 - 11:11 #2
Et peer-to-peer netværk er et netværk mellem ligeværdige computere. Dvs. alle computere i netværket kan fungere som både server og klient, og de kan hver især benytte hverandres services.

Det modsatte af et peer-to-peer netværk er et client/server netværk, hvor klienterne kun har mulighed for at tilgå services på en eller flere servere.
Avatar billede Peter Krüger Juniormester
21. februar 2005 - 11:12 #3
Avatar billede kapper_det_er_mig Nybegynder
21. februar 2005 - 11:13 #4
sjovt...det var også min kilde....og det sjoveste er at vi næsten fandt det samtidig...
Avatar billede Peter Krüger Juniormester
21. februar 2005 - 12:24 #5
Ja - google er nu en god ting... ;o)
Avatar billede Peter Krüger Juniormester
21. februar 2005 - 15:17 #6
Direkte kabelforbindelse

I peer-to-peer netværk er alle computere lige: de kan alle samtidigt optræde både som 'servere', der tilbyder ('deler') nogle ressourcer (mapper og evt. tilsluttet printer) - og som 'klienter', der benytter de delte ressourcer.

I client/server netværk er computerne ikke lige: Hver computer er enten server eller klient. Denne arbejdsdeling benyttes i de fleste større netværk - men også i det mindste tænkelige netværk: to computere, som er forbundet med en 'direkte kabelforbindelse'. Her er den ene computer 'vært' (server) mens den anden er 'gæst' (klient). Rollerne kan dog byttes om.

Kilde: http://www.uv.tietgen.dk/staff/mlha/Kurser/IT/ITA/ODB/DirekteKabel.htm