Avatar billede lamer Nybegynder
20. februar 2005 - 21:52 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Print server v.s. netværksprinter

Hvad er forskellen mellem en print server og en netværksprinter?

Jeg overvejer at købe en farvelaser, en LexMark C510. Den fåes både med (C510n) og uden netværk (C510) - med en prisforskel på kr. 1500,-

Hvis jeg køber en billige uden netværk og kombinere med en Print Server (f.eks. en G310 fra D-Link til 800,-) bliver det så samme resultat som en C510n - blot 700 kr. billigere?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. februar 2005 - 21:59 #1
Hæh - en printer med netværk har såmænd blot printserveren indbygget.

Prisforskellen går til på kvalitet (hvis man tror på det)...

Min personlige erfaring er, at en intern printserver er meget mere pålidelig, og en anelse hurtigere, end en ekstern. Og det er at foretrække for firmaer...

Privatpersoner kunne nok leve med at skulle genstarte printserveren en gang imellem.... Det er primært understøttelse af printerovervågningssoftware der er synlige, og det kører man ikke så meget af som privatperson.

Men husk at der kan være andre forhold - f.eks. er det meget få blækprintere der kan køre på en standard printserver. For laserprinterne er det dog rimeligt standardiseret, så der kan man rimeligvis regne med at det altid vil virke.
Avatar billede lamer Nybegynder
20. februar 2005 - 22:15 #2
Tak for svar - jeg vil prøve mig med en printserver :-)

P.S. Savner mulighed for at lukke spørgsmål? (Kan kun vælge kommentar eller svar?)
Avatar billede bufferzone Praktikant
20. februar 2005 - 22:17 #3
Alle netværks printere kræver en server, en netværksprinter har indbygget netkort, men anvender en at nettets normale servere som printserver. En såkaldt printserver anvendes til printere der ikke er beregnet til at kunne virke som netværksprintere. I virkeligheden kan du anvende en gammel computer med et netkort som (lokal) printserver.

Hvad du vælger afhænger af følgende ting:_

Hvis du vil anvende en printer der ikke har indbygget netkort, anvend printserver eller opsæt en gammel pc som lokal printserver.

Hvis en analyse af netværket viser at du kan forbedre båndbredden på resten af nettet ved at opsætte en lokal printserver, gør dette. Dette kan gøres både med netværksprintere og med printere uden indbygget netkort.

i andre tilfælde brug en netværksprinter og lad en af dine servere virke som printserver. Printserverrollen er en del at windows og også linux. Normalt kandes det en fil og print server
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. februar 2005 - 22:27 #4
Det Bufferzone så har fat i, er en PC hvor printerne installeres på.

Jeg har antaget at spørgsmålet går på intern eller ekstern printserver"boks".

Men vi har desværre begrebsforvirring, da printserver både kan være printerens "netkort", men også en server, som Bufferzone beskriver.

Grunden til at du ikke kunne lukke var, at der ikke var lagt svar, men kun en "kommentar".