Avatar billede zc Nybegynder
24. marts 2001 - 16:24 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

Størrelse på NTFS partitioner

Hey.

Hvor stor er det smart at lave en NTFS partition?

Jeg tænker på om størrelsen på et tidspunkt vil gå ud over hastigheden eller NTs evne til at håndtere den? (eller noget lignende)

Jeg er i skrivende stund ved at oprette en 50gb partition, men overvejer lidt om det nu er en god ide.

Vil gerne have nogle links til emnet måske. :)

Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
24. marts 2001 - 16:27 #1
personligt mener jeg det er noget uoverskueligt rod at have en partition på 50 gb! skal du til at lave backup vil det tage en hulens lang tid! en partition på 50 gb fil også tage ret så lag tid at defragmentere..det skal jo også til indimellem :)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
24. marts 2001 - 16:30 #2
Drop en 50Gb partition. Den er alt for stor.

Så hellere have 10 mindre drev. Det giver mange bedre muligheder.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
24. marts 2001 - 16:30 #3
Drop en 50Gb partition. Den er alt for stor.

Så hellere have 10 mindre drev. Det giver mange bedre muligheder.
Avatar billede zc Nybegynder
24. marts 2001 - 16:32 #4
well jeg kan nu godt lide store partitioner, da bl.a. flytning af data rund i mapper går lyn hurtigt, da den jo bare laver en anden sti. Hvis jeg skal flytte mellem partitioner tager det tid ;)

en dags defrag ind imellem kan jeg nok klare.
Avatar billede prodic Mester
24. marts 2001 - 16:33 #5
Som de andre også siger, så drop det med den ene partition på 50GB. Hvorfor ikke heller lave nogle mindre dele 2-4 og lave et lille mirror imellem dem hvis det kan lade sig gøre.
Så slipper du jo også for alt for meget bøvl hvis den ene partion beslutter sig for at gå i fisk...
da du jo har en kopi på en anden partion.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
24. marts 2001 - 16:33 #6
??? Ved ikke lige hvad der skete.

Personligt har jeg 6 drev på min 20.4 GB harddisk.

Drev C til Windows 98
drev D til Windows 2000

Alle programmer installerer jeg på Drev E:

Har jeg så installeret en demo og vil fjerne den eller jeg så vil defragmentere. Kan jeg nøjes med det det pågældende drev og det tager ingen tid.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
24. marts 2001 - 16:33 #7
??? Ved ikke lige hvad der skete.

Personligt har jeg 6 drev på min 20.4 GB harddisk.

Drev C til Windows 98
drev D til Windows 2000

Alle programmer installerer jeg på Drev E:

Har jeg så installeret en demo og vil fjerne den eller jeg så vil defragmentere. Kan jeg nøjes med det det pågældende drev og det tager ingen tid.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
24. marts 2001 - 16:34 #8
Det var sgu da mærkeligt???
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
24. marts 2001 - 16:34 #9
Nu kom der kun et svar...
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
24. marts 2001 - 16:36 #10
nikolajdu>>du flooder! *GG*
Avatar billede zc Nybegynder
24. marts 2001 - 16:39 #11
hmmm nu er I jo ved at overtale mig =)

Men er der nogen, der kan svare på om det er uforsvarligt med en 50gb NTFS partition? Altså med hensyn til NTs håndteringsevne osv.?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
24. marts 2001 - 16:40 #12
Jeg ved sgu ikke hvad der er galt. Bare det samme ville ske i banken hver gang der kommer penge ind....
Avatar billede prodic Mester
24. marts 2001 - 16:43 #13
Hvad jeg lige kan forestille mig, så er der ingen max størrelse på en partition i NTFS, men jeg ville aldrig lave en partition på 50GB af samme årsag som det er nævnt ovenstående.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
24. marts 2001 - 16:44 #14
Du skulle ikke have nogle problemer med en 50GB partition
Avatar billede chruker Nybegynder
24. marts 2001 - 17:28 #15
nikolajdu >> Din opbygning minder en del om min:
Partition 1 = MS-DOS
Partition 2 = Windows 2000
Partition 3 = WIndows 98
Partition 4 = Blandet (var tidligere en Linux partition)
Partition 5 = Programmer (4 GB)
Partition 6 = Egentlig til spil, men bruges mest til at smide data på inden de brændes på cd
Partition 7 = Data
Partition 8 = Ting og sager som bare skal gemmes på ubestemt tid

På nummer 2 harddisk har jeg følgende
Partition 1 = Bootmanager
Partition 2 = Backup af MS-DOS partitionen
Partition 3 = Backup af data partitionen
Partition 4 = Blandet

Bootmanageren gør at MS-DOS, Windows 98 eller Windows 2000 altid kører fra C drevet når de starter op. Og på grund af den opdeling af partitionerne jeg har, så passer drev bogstaverne næsten 100% med hinanden i Windows 98 og Windows 2000.
Avatar billede frejrasmussen Nybegynder
25. marts 2001 - 01:25 #16
Teknisk set bør NT absolut ikke have nogle problemer med en 50GB partition.

Ved ikke hvor stort problemet med waste er i forhold til FAT32 (data skal fylde et helt cluster ud).
Avatar billede zc Nybegynder
24. april 2001 - 01:14 #17
50 point til hver, da jeg ikke føler jeg helt har fået svar, men gerne vil sige tak for interessen. =)

Avatar billede zc Nybegynder
24. april 2001 - 01:16 #18
Hmm hvorfor siger den afvist svar til nikolajdu ??

Han skulle gerne ha\' fået 50 point :/
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
24. april 2001 - 03:38 #19
æv æv... Nu må vi se om de andre er galante?? *gggg*

Lokke lokke... I tør ikke.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
24. april 2001 - 09:35 #20
nikolajdu>> smid et svar her:
http://www.eksperten.dk/spm/67098
Avatar billede zc Nybegynder
24. april 2001 - 12:36 #21
Det har altså været systemets skyld.

Underligt nok stod nikolajdu der 2 gange under de personer man kunne dele point ud til. Jeg valgte så bare den ene, men måske den forkerte ?? (I dunno)

Har måske noget at gøre med hans underlige dobbeltpost.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
24. april 2001 - 15:55 #22
Det går nok - Nu har jeg jo fået lidt at Kim :-)