Avatar billede canon Nybegynder
14. februar 2005 - 21:33 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

VMWare install - C compiler spg samt locate kernel

Hej

Jeg er i gang med at installere VMWare på en LinuxMandrake
Hvordan finder jeg svaret til dette spg.
--
What is the location of the directory of C header files that match your running kernel? [/usr/src/linux/include]
--
Jeg kører ver. 10.1
Avatar billede gozar Nybegynder
14. februar 2005 - 21:58 #1
Du skal have fat i kilde koden til den kernel version du køre.
Du kan finde ud af dette ved at køre 'uname -r'
Installere så kernel source versions navn gennem din pakkehånterings program!
Avatar billede canon Nybegynder
14. februar 2005 - 22:21 #2
det er 2.6.8.1-12mdk

Hvad mener du med "Installere så kernel source versions navn gennem din pakkehånterings program!"?
Avatar billede gozar Nybegynder
14. februar 2005 - 23:11 #3
Jeg mener at du skal installere følgende rpm fil:
ftp://klid.dk/Mandrake/10.1/i586/media/main/kernel-source-2.6-2.6.8.1-12mdk.i586.rpm

Den nemmeste metode til at installere denne er gennem det program der håntere download og installetion af disse pakker. Et pakke hånterings program.
Da jeg ikke bruger mandrake, ved jeg ikke hvad det program heder i mandrake.
Du burte kunde downloade overstående rpm fil og derefter installere den med:
rpm -ivh kernel-source-2.6-2.6.8.1-12mdk.i586.rpm
Forudsat kernel-source-2.6-2.6.8.1-12mdk.i586.rpm ikke er afhænig af nogne pakker der indnu ikke er installeret på dit system.

Hvis du har alle cderne, burte denne fil også være på en af disse cder.
Avatar billede canon Nybegynder
14. februar 2005 - 23:14 #4
[root@localhost download]# uname -r
2.6.8.1-12mdk
[root@localhost download]# rpm -qa | grep kernel
kernel-2.6.8.1.12mdk-1-1mdk
kernel-source-2.6-2.6.8.1-24mdk
--
[root@localhost download]# urpmi gcc
Everything already installed
Avatar billede canon Nybegynder
14. februar 2005 - 23:16 #5
jeg lavede en update af mandrake i går, uafhængig af vmware
--
urpmi.update -a
urpmi --auto-select
Avatar billede gozar Nybegynder
14. februar 2005 - 23:20 #6
Okay.
Eksistere diren /usr/src/linux/ ?
Isåfald er det bare at trykke enter når vmware spøger hvor C header files er!
Ellers er du nød til at finde ud af hvor kernel-source bliver placeret hende og angive denne sti til vmware
Avatar billede canon Nybegynder
14. februar 2005 - 23:42 #7
Jeg har prøvet flg:

Using compiler "/usr/bin/gcc". Use environment variable CC to override.

What is the location of the directory of C header files that match your running
kernel? [/usr/src/linux/include] /usr/src/linux/include

The directory of kernel headers (version 2.6.8.1-24mdk) does not match your
running kernel (version 2.6.8.1-12mdk).  Even if the module were to compile
successfully, it would not load into the running kernel.

What is the location of the directory of C header files that match your running
kernel? [/usr/src/linux/include] /usr/src/linux-2.6.8.1-12mdk/

The path "/usr/src/linux-2.6.8.1-12mdk" is an existing directory, but it does
not contain at least one of these directories "linux", "asm", "net" as expected.

What is the location of the directory of C header files that match your running
kernel? [/usr/src/linux/include]
Avatar billede canon Nybegynder
14. februar 2005 - 23:43 #8
/usr/src/linux-2.6.8.1-12mdk/include/
--
korrektion
Avatar billede gozar Nybegynder
14. februar 2005 - 23:48 #9
cd til /usr/src/linux-2.6.8.1-12mdk
og køre make
Drik en kop kaffe eller lign til den er færdig og prøv så vmware igen
Avatar billede canon Nybegynder
14. februar 2005 - 23:55 #10
[geu@localhost include]$ su
Password:
[root@localhost include]# cd /usr/src/li
linux                linux-2.6.8.1-12mdk  linux-2.6.8.1-24mdk
[root@localhost include]# cd /usr/src/linux-
linux-2.6.8.1-12mdk  linux-2.6.8.1-24mdk
[root@localhost include]# cd /usr/src/linux-2.6.8.1-12mdk/
[root@localhost linux-2.6.8.1-12mdk]# make
make: *** No targets specified and no makefile found.  Stop.
[root@localhost linux-2.6.8.1-12mdk]#
[root@localhost linux-2.6.8.1-12mdk]# ll
total 140
drwxr-xr-x  3 root root    72 Feb 12 10:08 include/
-rw-r--r--  1 root root 142677 Nov 30 13:51 Module.symvers
drwxr-xr-x  4 root root    96 Feb 12 10:08 scripts/
[root@localhost linux-2.6.8.1-12mdk]#

skal jeg bare køre 'make' ??
Avatar billede gozar Nybegynder
15. februar 2005 - 00:02 #11
prøv at cd til /usr/src og køre du -hs
Avatar billede canon Nybegynder
15. februar 2005 - 00:05 #12
[root@localhost src]# du -hs
221M
Avatar billede canon Nybegynder
15. februar 2005 - 00:07 #13
jeg har ikke kørt urpmi kernel
---
Avatar billede gozar Nybegynder
15. februar 2005 - 00:11 #14
det shulde have været du -hs ./*
Den viser hvor mange Mb der er i hver directory.
Avatar billede canon Nybegynder
15. februar 2005 - 00:12 #15
[root@localhost src]# du -hs ./*
0      ./linux
9,3M    ./linux-2.6.8.1-12mdk
212M    ./linux-2.6.8.1-24mdk
0      ./RPM
Avatar billede gozar Nybegynder
15. februar 2005 - 00:16 #16
Prøv at køre make i linux-2.6.8.1-24mdk
Avatar billede canon Nybegynder
15. februar 2005 - 07:03 #17
Det tog lidt tid, skulle lige sove lidt i mens ;)
Efter make at 'linux-2.6.8.1-24mdk' sker samme fejl når jeg indtaster '/usr/src/linux-2.6.8.1-24mdk/include/'
---
Using compiler "/usr/bin/gcc". Use environment variable CC to override.

What is the location of the directory of C header files that match your running
kernel? [/usr/src/linux/include]
---
Avatar billede gozar Nybegynder
15. februar 2005 - 12:11 #18
"What is the location of the directory of C header files that match your running
kernel? [/usr/src/linux/include] <------------------------"

Indtaster du '/usr/src/linux-2.6.8.1-24mdk/include' der?
Hvilke fejl kommer der?
Avatar billede canon Nybegynder
15. februar 2005 - 15:28 #19
Jeg er kommet frem til at jeg kører linux-2.6.8.1-12mdk som kernel og linux-2.6.8.1-24mdk som kernel-source. Det er den eftersigende ikke glad for.
Ved hvordan man får opdateret sin kernel til linux-2.6.8.1-24mdk ?
Autoupdate har ikke funktionen, den skriver bare at alt er i vinkel
Avatar billede canon Nybegynder
15. februar 2005 - 15:31 #20
/usr/src/linux/include/ laver et link til /usr/src/linux-2.6.8.1-24mdk/include/
Avatar billede canon Nybegynder
15. februar 2005 - 16:26 #21
jeg har fundet kernel-2.6.8.1.24mdk-1-1mdk.src.rpm og kører den og ser om det virker ;D
Bruger en -ivh så kan jeg jo altid komme tilbage , hvis det fejler.
Avatar billede gozar Nybegynder
15. februar 2005 - 16:39 #22
Det er godt nok noget rod, jeg har fået dig rodet ud i!
Kernel source skal være den samme som den kernel du køre. Selv om det skulde være den samme kernel er versions navnet nok til at gøre det ikke virker (12 vs 24)!

Du har faktisk bygget en ny kernel ved at udføre make i roden af linux-2.6.8.1-24mdk, men jeg vil ikke råde dig til at benytte denne, da jeg ikke har kenskab til hvordan mandreke laver deres kerneler.

Jeg vil istedet forslå du afinstallere den kernel-source version du har installeret nu, og henter den version jeg har linket til. Den skulde matche din kæerende kernel.
'wget ftp://klid.dk/Mandrake/10.1/i586/media/main/kernel-source-2.6-2.6.8.1-12mdk.i586.rpm'
og installere denne med: 'rpm -ivh kernel-source-2.6-2.6.8.1-12mdk.i586.rpm'
Et andet problem, er at du skal benytte samme gcc version som din kørende kernel er bygget med. Det kan du finde ud af ved at skrive: 'cat /proc/version' Hvis den siger gcc-3.3.x er det gcc version 3.3 du skal benytte. Du kan finde ud af det ved at køre: 'gcc -v' Hvis versions nummeret ikke er det samme er du nød til at fortælle hvilken version der skal bruges. Det køres ved: export CC=/usr/bin/gcc-3.3 (forudsat at gcc-3.3 findes i /usr/bin) Herefter køres der make inde fra /usr/src/linux-2.6.8.1-12mdk. Du kan gøre det lidt nemmere ved at oprette et symlink fra kernel-2.6.8.1-12mdk til linux ved: 'ln -s kernel-2.6.8.1-12mdk linux' Indholdet af kernel-2.6.8.1-12mdk og linux vil så være ens. Installere herefter vmware.
Avatar billede canon Nybegynder
16. februar 2005 - 19:36 #23
Jeg tog chancen og kørte kernel updaten (2.6.8.1-24mdk) og det virkede, vmware er installeret og kører perfekt. Nu er problemet bare at jeg skal have mit wlan ipw2100 til at virke igen, det blev installeret under kernel 2.6.8.1-12 ;) det tog en krig sidst, men jeg har gemt historikken ;)

Tror bare at jeg løber ind i uninstall -problemer med existerende drv samt firmware, men det tag' jeg med oprejst pande ;D

Opret et svar og pointene er dine :)

Tak for hjælpen, kom i tanke om knl-12 og knl-24 forskellen da jeg læste din kommentar #2 ;)
Avatar billede gozar Nybegynder
22. februar 2005 - 15:39 #24
Godet du fik det til at virke.
Jeg har ingen erfaring med wlan, så det jeg ikke lige hjælpe med!