Avatar billede drj68 Nybegynder
08. februar 2005 - 12:18 Der er 50 kommentarer

Krypterings spm

Hej
Prøv at kigge på http://docs.hp.com/en/J4255-90011/ch04s04.html

Er der nogle der kan forklare mig hvad "Diffie-Hellman Key Exchange"  går ud på og og forklare mig den tegning på siden? jeg forstår det simpelthen ikke..

Og en ting til, hvis i også kunne forklare mig tegningen for "Symmetric Key Authentication" og "Asymmetric Key Authentication". på http://docs.hp.com/en/J4255-90011/ch04s02.html.

På forhånd tak!
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. februar 2005 - 12:30 #1
Du har fat i noget af det vandskelige ved forståelsen af IPSec. jeg starter her med lidt generelt og i aften får du så noget mere når jeg kommer hjem og får adgang til mit undervisningsmateriale.

Diffie-Hellman er en algoritme hvormed man i et offentligt rum kan udveksle de oplysninger der skal til at danne samme nøgle ved begge parter, uden at andre kan danne nøglem. Sagt på en anden måde. Hvis du og jeg skulle lave en nøgle til kryptering af vores kommunikation, og vores eneste kommunikations middel er dette spørgsmål, vil vi med Diffie-Hellman kunne odveksle oplysninger som andre kan læse, men stadig ende op med en nøgle som kun du og jeg kender. (dette kan vi prøve i aften)

Asymmetrisk
Encryption and decryption performed using two different keys, one of which is referred to as the public key and one of which is referred to as the private key. Also known as public-key encryption. (Stallings)
www.hipaabasics.com/glossary.htm

symmetrisk
Also called conventional encryption, this is any encryption system where the same key is use for both encryption and decryption. This requires that the key must be securely transmitted between the encryptor and decryptor.
www.bifroest.demon.co.uk/ctc/manuals/glossary.htm

Forskellen er at med Asymmetrisk kryptering bruges forskellig nøgler til kryptering og dekryptering med symmetrisk bruges samme nøgle
Avatar billede mortendahl2003 Nybegynder
08. februar 2005 - 14:44 #2
DH key-exchange protokollen forloeber som foelger (mellem A og B):

Step 1) A og B vaelger i faellesskab et (stort) primtal p, og et tal g der er indbyrdes prim med p. Disse tal er offentlige, og maa gerne vaere tilgaengelig for andre - men maa selvfoelgelig ikke kun aendres af andre..

Step 2) A vaelger et tilfaeldigt heltal x ("private value") (melllem 1 og p-1), regner Xa ("public value") ved g**x (mod n), og sender dette til B. B goer det samme med et nyt tal y i stedet for x, og sender hans udregning til A. A har nu x og Yb, og B har y og Xa.

Step 3) A regner Yb**x (mod n) og B regner Xa**y (mod n), hvilket giver det samme tal, som vi betegner k.
Avatar billede drj68 Nybegynder
08. februar 2005 - 18:54 #3
Tak mortendahl men hoppede altså af ved din beskrivelse, jeg kan ikke se meningen i det:S

Hvaså bufferzone er du ved at være hjemme igen? ;)
Avatar billede mortendahl2003 Nybegynder
08. februar 2005 - 19:43 #4
Problematikken er at A og B skal blive enige om en faelles hemmelighed, som de evt. kan bruge som noegle til kryptering af deres beskeder til hinanden. Dette gaelder for alle public-key systemer..

DH bruger den matematiske envejs-funktion "g**x (mod n)" (** betyder oploeftet i, altsaa 2**4 = 2*2*2*2) som har den egenskab at det er "nemt" at regne den ene vej, men "svaert" at regne den anden vej - den anden vej betyder at du udfra resultatet af g**x (mod n) skal finde vaerdien af x. Denne problemstilling er kendt som Discrete Logarithm Problem, og _anses_ for at vaere ubrydelig.

Grunden til at DH kan bruges er, at (g**x)**y (mod n) = (g**y)**x (mod n) - det matematiske bevis maa du spoerge om eksplicit, hvis det er noedvendigt ;) - men at det som sagt er "svaert" at beregne hvis du kun kender g**x (mod n) og/eller g**y (mod n), og altsaa ikke kender vaerdien af x eller y.
Avatar billede mortendahl2003 Nybegynder
08. februar 2005 - 19:53 #5
Det gik hvis lidt for hurtigt.. :) Alle steder hvor jeg har skrevet "mod n", er "mod p"..
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. februar 2005 - 21:05 #6
Jeg har nu fundet et regneeksempel i skema form. se her

http://www.bufferzone.dk/pplads/diffiehell.gif

kik den igennem og spørg den er rimelig god hvis du regner efter
Avatar billede drj68 Nybegynder
08. februar 2005 - 21:49 #7
hmm. Jeg har siddet og funderet lidt over det regneeksempel men tror jeg springer det advancerede i DH over.

Istedet, er det jeg mangler simpelthen hvilke krypteringsmedtoder det bruges i henhold til vpn. Altså hvilke protokoller der benytter hvad osv. Er det noget du ved noget om? Jeg har skrevet om den asymetriske og symestriske kryptering..
Avatar billede mortendahl2003 Nybegynder
08. februar 2005 - 21:54 #8
Maaske denne kan hjaelpe: http://eprint.iacr.org/2004/314
Avatar billede drj68 Nybegynder
08. februar 2005 - 23:21 #9
tak det kunne jeg godt bruge.. Når de taler om Hash i kryptering hvad er det?
Avatar billede mortendahl2003 Nybegynder
08. februar 2005 - 23:38 #10
En hash-algoritme indenfor kryptologi, er en envejs-funktion der tager et input af vilkaarlig laengde (f.eks. en fil) og giver et "fingeraftryk" som output (af fast laengde).
De har nogle yderligere egenskaber der anskiller dem fra traditionelle hash-funktioner (som f.eks. i en hash-tabel), bl.a.:
* Hvis du kun har aftrykket, kan du ikke bestemme det oprindelige input
* Givet et input (og aftrykket af dette) kan du ikke bestemme et andet input der giver samme aftryk

Se evt. http://en.wikipedia.org/wiki/Cryptographic_hash_function for mere..
Avatar billede drj68 Nybegynder
09. februar 2005 - 00:56 #11
Når vi taler om VPN, er det så ikke rigtig forstået at IPsec bruges til almindelige tunneler hvorimod SSL bruges til Gateways..?

Hvis man kigger på OSI modellen: http://www.konex.dk/OSI-modelen/OSI-Modelen.htm, hører SSL så ikke med til netværkslaget?

Håber i kan svare på det, da det er lidt vigtigt at få det på plads...
Avatar billede mortendahl2003 Nybegynder
09. februar 2005 - 08:52 #12
Jeg ved ikke helt hvad du mener med SSL til gateways, men det ligger ikke på netværkslaget (session- eller applikation-niveauet, alt efter model). Tænk f.eks. på at du bruger https i stedet for http..
Avatar billede bufferzone Praktikant
09. februar 2005 - 08:58 #13
Forskellen på VPN og SSL er at SSL er en Socket Layer protokol (ssl står for secure socket layer. DVS du kan f.eks lave en krypteret port 80 tunnel, eller en krypteret port 25 tunnel. MED VPN kan du lave en krypteret tunnel hvorigennem du kan kører både port 80, 25, 110, 445, osv osv osv.

En socket er kombinationen af en IP adresse og en port
Avatar billede drj68 Nybegynder
09. februar 2005 - 10:38 #14
Hmm så tror jeg at jeg har misforstået noget:S er det da ikke rigtigt at SSL kan bruges når vi taler VPN, til virksomheder der outsourcer deres VPN til en ISP? altså hvor udbyderen driver VPN serveren... Mener da at jeg har læst at SSL giver brugerne mulighed for at tilslutte sig en VPN server kun med en browser? er det ikke sandt?
Avatar billede bufferzone Praktikant
09. februar 2005 - 11:13 #15
Når du taler browser så er det rigtigt, den bruger jo også kun en port. Dette betyder at du bruger SSL til at sikre den forbindelse op til ISP'ens VPN boks, men kun den forbindelse du bruger til at administreree boksen med, dette foregår via en browser. Du kan ikke samtidig sende mails med outlook over den forbindelse.

Så skal du bruge SSH, der ofte forveksles med SSL. SSH er en fuld VPN tunnel
Avatar billede drj68 Nybegynder
09. februar 2005 - 11:36 #16
okay på den måde.. vil det så sige at SSH er et alternativ til IPsec, og at hvis vi kigger på OSI modellen ligger IPsec og SSH i netværkslaget?
Avatar billede bufferzone Praktikant
09. februar 2005 - 12:15 #17
hmmmsådan kan du gård betragte det. SSH er en noget enklere model end IPSec og der har været en del sikkerhedsproblemer med protokollen. SSH kræver en klient og giver meget mindre funktionalitet end IPSec, hvilket kan være en fordel nogle gange.

Jeg bruger selv SSH hvis jeg har behov for enkle ting. F.eks. kommando prompt adgang til en server eller en maskine. Skal jeg lave en fukld funktionel VPN forbindelse bruger jeg IPSec. Du skal så tænke dig om, da IPSec har problemer med NAT. Dette betyder at du enten skal håndtere dette, eller bruge en proparitær IPSec løsning, f.eks. Cisco VPN der har løst nat problemerne
Avatar billede mortendahl2003 Nybegynder
09. februar 2005 - 13:02 #18
IPSec tilfoejer et lag imellem netvaerks- og transport-laget, og indkapsler trafik fra host til host - dvs. de kommunikerende processer er ikke klar over at de bliver afviklet over en krypteret tunnel.
SSL derimod ligger paa applikationslaget, hvilket vil sige at de kommunikerende processer selv skal staa for oprettelse af en tunnel. Der er dog den undtagelse, at man, f.eks. med SSH, kan "forwarde" en lokal port til en fjern port, og paa den maade undtage processerne fra selv at blive indblandet i kryptering - men det er stadigvaek paa applikationslaget.

Kortere saa er det typisk kernen i dit styresystem eller gatewayen i dit lokalnetvaerk der soerger for IPSec, mens det er de enkelte processer der maa staa for SSL.

Det er det der menes i dokumentet fra IACR:
IPSec "is an IP layer protocol that enables the sending and receiving (of cryptographically protected) packets of any kind (TCP, UDP, ICMP etc)". .. "SSL is an application layer protocol. .. SSL is compatible with applications running only over TCP.."
Og fra konklusionen "If a specific service is required and is supported by SSL, it is better to select SSL. If over all services og Gateway-to-Gateway communications are needed then IPSec is a good choice.."
Avatar billede drj68 Nybegynder
09. februar 2005 - 13:03 #19
Mange tak for jeres svar både bufferzone og mortendahl, nu begynder tingene at falde på plads oppe på den øverste etage :D

Jeg lader lige dette spm stå åbent lidt endnu, i tilfælde af jeg skulle have et spm mere ;)
Avatar billede drj68 Nybegynder
09. februar 2005 - 13:18 #20
Jeg har lige et tillægs spørgsmål :P

Ifølge de oplysninger jeg har fundet på nettet er frame relay en forgænger til VPN. Men laver frame relay også denne tunnel ligesom vpn? for så kunne man jo entlig godt benytte frame relay istedet..?
Avatar billede mortendahl2003 Nybegynder
09. februar 2005 - 13:30 #21
Hmm, for et par aar siden laeste jeg i Tanenbaums om frame relay men har ikke brugt det siden - saa er lidt rusten omkring det..

Men som jeg forstod det dengang, saa bruger man frame relay til kommunikation mellem to gateways (som IPSec) - men frame relay fokuserer mere paa det at faa data frem og tilbage i stedet for paa at goere det beskyttet. Dvs. frame relay ligger ikke ovenpaa TCP/IP, modsat IPSec.
Men som sagt er jeg ikke sikker..

Har ikke laest dokumentet, men http://www.cisco.com/univercd/cc/td/doc/cisintwk/ito_doc/frame.htm siger at "Frame Relay is a high-performance WAN protocol that operates at the physical and data link layers of the OSI reference model".
Avatar billede drj68 Nybegynder
09. februar 2005 - 15:10 #22
bufferzone du skrev at IPsec har problemer med NAT? hvad er det for nogle problemer?
Avatar billede bufferzone Praktikant
09. februar 2005 - 16:12 #23
IPSec kan ikke hådtere NAT som standard. Afhængig af hvordan du tilkobler VPN tunnelen til dit net vil det give problemer i forhold til nat. VPN kan tilkobles på 4-5 fortskellige metoder der hver har deres fordele og ulemper, nogle er mere sikre end andre, nogle har nat problemer og nogle kræver at du retter i routing tabellen.

En VPN tunnel kan f.eks. tilkoblem på følgende måder

Tunnelen enden i routeren. Dette betyder at trafikken ikke er krypteret mellem routeren og firewallen. her er der nat problemer

Tunnelen slutter i firewallen og VPNgatewayen er integreret i firewallen, dette kan give kapasitetsproblemer ved meget trafik

Tunnelen er tilkoblet som en løkke på firewallen, denne løsning giver storsikkerhed, da den krypterede tunnel først skal gennem firewallen hvor den kan filtreres f.eks. på afsender IP, hvorefter den dekrypterede trafik skal tilbage ind gennem firewallen, hvor den igen kan filtreres. her er der nat problemer.

VPN tunnelen føres uden om firewallen. her bliver VPN trafikken ikke filtreret hvilket selvfølgelig giver sikkerhedsproblemer.

Jeg husker ikke helt hvordan de forskellige løsninger har det med NAT, men jeg kan slå det op hvis det har interesse
Avatar billede drj68 Nybegynder
09. februar 2005 - 21:47 #24
Der findes jo 3 former for tunneling:

Dedikerede tunneler
Dial-up tunneler
IP VPN

Men tænkte på hvilke krypterings metoder (såsom DES) bruges der i hvert af disse tunneller?
Avatar billede bufferzone Praktikant
09. februar 2005 - 21:54 #25
Du kan faktisk bruge en algoritme som DES, Tripel DES, RSA, m.m til alle metoder. Faktisk understøtter de fleste af den flere muligheder
Avatar billede bufferzone Praktikant
09. februar 2005 - 21:56 #26
Dedikerede tunneler kan sagtens køre ip, vil faktisk ofte gøre det
Dial-up kan kører forskellige former for ppp f.eks. PPPoA (atm) eller PPPoE (ethernet) men også IP
Avatar billede arne_v Ekspert
09. februar 2005 - 21:57 #27
VPN vil normalt være 3DES, AES, IDEA eller en anden symmetrisk algoritme med
key i 100-200 bit rangen.

DES er ikke god nok idag.

RSA og andre asymetriske algoritmer bør ikke anvendes til store data mængder. Kun
til at kryptere en random key til en symmetrisk algoritme med.
Avatar billede drj68 Nybegynder
09. februar 2005 - 22:05 #28
kan du ikke lige forklare dette:
RSA og andre asymetriske algoritmer bør ikke anvendes til store data mængder. Kun
til at kryptere en random key til en symmetrisk algoritme med.

og vil det sige at når medarbejdere skal arbejde hjemmefra vil det blive for tungt hvis der skal køres en asymetrisk algoritme..? Jeg kan bare ikke forstå det for jeg synes da at have læst at mange firmaer kører det asymestrisk?
Avatar billede arne_v Ekspert
09. februar 2005 - 22:09 #29
Asymmetriske algoritmer er ikke beregnet til store data mængder og der er
stor tvivl om deres sikkerhed ned store data mængder.

Så man bruger vælger en symmetrisk og en asymmetrisk algoritme, man genererer
en random key til den symmetriske algoritme, man krypterer den key med
den asymmetriske algoritme, man sender så den krypterede key og data krypteret
med den key og den symmetriske algoritme.

[der er også en praktisk grund til at gøre det: asymmetriske algoritmer er meget
langsommere end symmetriske algoritmer]
Avatar billede drj68 Nybegynder
09. februar 2005 - 23:24 #30
Altså jeg er lidt uforstående over for det du skriver der..

Det man gør er altså at først bliver data krypteret med den symmetriske algoritme derefter med den asymetriske også bliver den dekrypteret på samme måde eller..?

Men er det ikke langsomere end bare kryptere med den asymetriske?
Avatar billede arne_v Ekspert
10. februar 2005 - 08:01 #31
Nej.

Du laver en key på 128 bit - det er 16 byte. Så krypterer du 1 MB med den hurtige
symmetriske og de 16 byte med den langsomem asymmetriske.
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. februar 2005 - 09:00 #32
ofte bruges den asymmetriske algoritme til nøgler. der jo typisk ikke er meget store, mens data kommunikationen krypteres symetrisk. Se f.eks. IPSec der kører på denne måde. Hvis den asymmetriske nøgleuydveksling sættes med for stor nøglelængde vil VPN forbindelsen gå kold med jævne mellemrum mesn nye nøgler udregnes, da den asymmetriske angoritme tager mange ressourcer.

Med andre ord bruger du den meget sikre og ressourcekrævende asymmetriske algoritme til at kryptere den nøgle som du bruger til at kryptere symetrisk med
Avatar billede drj68 Nybegynder
10. februar 2005 - 12:02 #33
Tænkte på hvilke løsninger er der indenfor "remote-access solutions" ?
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. februar 2005 - 12:30 #34
Remote access køres ofte over VPN f.eks. IPSec eller SSH, hvilken kommer an på flere ting. SSH er en simplere protokol med begrændset funktionalitet. Bruges ofte til fjernadministration af linux boxe eller simple remote opgaver. IPSec er en meget funktionel VPN protokol, men her er også nogle ting der skal løses og overvejes da derer flere muligheder og faldgrupper
Avatar billede drj68 Nybegynder
10. februar 2005 - 15:36 #35
kan man entlig godt lave en computer til computer sammenkobling med vpn? eller er en server nødvendig?
Avatar billede arne_v Ekspert
10. februar 2005 - 15:39 #36
En server er også en computer
Avatar billede drj68 Nybegynder
10. februar 2005 - 15:59 #37
ja okay selfølgelig..

Hvad bruger man entlig computer til aplikation sammenkoblinger til?
Avatar billede mortendahl2003 Nybegynder
10. februar 2005 - 17:22 #38
Hvad mener du med "computer til applikation sammenkoblinger"?
Avatar billede drj68 Nybegynder
10. februar 2005 - 17:44 #39
har nemli hørt at computer til applikation sammenkoblinger er vpn til web tjenester, men ved ikke om det er rigtigt, og så fald kunne jeg godt tænke mig at vide hvilke internet tjenester det kunne være?
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. februar 2005 - 18:06 #40
Hvis du f.eks. har to computere med XP, kan disse forbindes direkte via VPN uden videre. XP understøtter IPSec som den er og det er ret let at sætte op
Avatar billede drj68 Nybegynder
10. februar 2005 - 18:19 #41
Bufferzone  snakker vi her om det modul der hedder fjernsupport?
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. februar 2005 - 20:32 #42
Nej, det sættes under guiden netværk
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. februar 2005 - 20:35 #43
Højreklik netværkssteder (tryk på start først)
vælg egenskaber
under netværksopgaver (ude i venstre side) vælger du "opret en ny forbindelse"
Guiden ny forbindelse kommer frem. vælg "opret forbindelse til netværk på min arbejdsplads" og tryk næste
vælg virutuel privat netværksforbindelse og følg guiden.

Det er lettest hvis i gør det sammen
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. februar 2005 - 20:36 #44
Fjernsupport kan du gøre når du har forbindelsen oppe og kører
Avatar billede drj68 Nybegynder
10. februar 2005 - 20:49 #45
cool det virker ;) tak

Så har jeg vist lige et sidste spm..

Hvis nu jeg vil forbinde til mit arbejde via vpn og jeg har en vpn router, behøver jeg så slet ikke noget ekstra software? vpn routeren gør hele arbejdet ik? min computer skal vel ikke til at forbinde til almuligt da vpn routeren har gjort det eller hva?
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. februar 2005 - 20:51 #46
Det kommer an på VPN routeren. Hvis det er en IPSec complaiant VPN router så kan du tilkoble direkte med XP via IPSEC. Hvis det f.eks. er en cisco VPN gateway, skal du have en cisco VPN client
Avatar billede arne_v Ekspert
10. februar 2005 - 21:01 #47
Hvis du har en VPN router så skal du næppe gøre noget. Så vil din VPN router lave
en tunnel til firmaets VPN router og det vil være transparent for Windows.
Avatar billede drj68 Nybegynder
27. februar 2005 - 11:14 #48
Mange tak for hjælpen, det har været en stor hjælp.
Hvis arne_v og mortendahl2003 lige vil lægge et svar så jeg ka få lukket spm'et..
Avatar billede arne_v Ekspert
27. februar 2005 - 11:25 #49
ok
Avatar billede mortendahl2003 Nybegynder
27. februar 2005 - 22:24 #50
Forrygende..