Avatar billede stormlic Nybegynder
07. februar 2005 - 13:06 Der er 7 kommentarer

Dynamisk Logon Script, baseret på grupper

Hejsa!
Je sidder med en win2k server (DC), og skal lave et logon script, som mapper forskellige drev til brugerne, afhængi af hvilke grupper brugeren er medlem af i AD.
Har brug for et hurtigt s´var, derfor de mange points.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
07. februar 2005 - 13:15 #1
Du skal ikke bruge grupper, men OU'er.
Så kan du sætte GP'er op OU'erne med forskellige Login-scripts.
Avatar billede anhansen Nybegynder
07. februar 2005 - 13:19 #2
jeg ville lave scriptet med Kix.

Det er rimelig nemt at finde ud af.

www.kixtart.org

http://tiger.la.asu.edu/Quick_Ref/KiXtart_QuickRef.pdf <- En god quick ref

flg eksempel slår op i AD og finder forskellige attributter - kan nok også bruges med grupper

? "KIX32 Version " + @kix
$TextBox = 'DOMÆNE\' + @UserId
;? $TextBox
$ldap = TranslateName(1, @domain, 3, $TextBox, 1)
;? $ldap
;?
;? "LDAP://DCSERVER.DOMÆNE/" + $ldap
$UserProperties = GetObject("LDAP://DCSERVER/"+$ldap)
;? "@error @serror"
? $userProperties.SAMAccountName
? $userProperties.displayName
? $userProperties.givenName
? $userProperties.telephoneNumber
? $userProperties.title
? $userProperties.mobile
Avatar billede bjuhl Nybegynder
07. februar 2005 - 13:28 #3
Ikke at det er en forkert løsning. Men den rigtige måde at gøre det på er via Gruppe Politiker. Så kan du nemlig bruge normale .bat loginscripts ala..
Net use F: \\server\share
Avatar billede anhansen Nybegynder
07. februar 2005 - 13:32 #4
Det er helt fint - det er bare måden jeg gør det på her - men skal i parantes nævnes at administration ikke er min største styrke.

Men kix virker ihvertfald fint til det jeg bruger det til. Jeg har en html skabelon som jeg fylder op med info om den enkelte bruger - og så kopierer jeg den til brugerens dir og bruger den som mail signatur så alle er ens.

Der er det perfekt - så jeg tænkte at han måske også kunne bruge det i dette tilfælde.

Om det er nemmere/sværere, bedre/ringere end bat fil - det har jeg ikke nok viden til at diskutere.. ;-)
Avatar billede stormlic Nybegynder
07. februar 2005 - 14:19 #5
Jeg mener også at Gruppe Politiker er måden at gøre det på, og jeg er ude mærket klar over det med "Net use F: \\server\share".
Men jeg vil , at f.eks. "Net use F: \\server\share" kun skal køre hvis brugeren er medlem af en given gruppe.
Kunne forstille mig noget i retning af:

if %USERNAME% er medlem af "GRUPPEN_X" Then
  echo "Net use F: \\server\share\X"
end if
if %USERNAME% er medlem af "GRUPPEN_Y" Then
  echo "Net use G: \\server\share\Y"
end if
echo H:\\server\share\%username%

Nogen der har et bud på hvordan det skal præsist skal se ud?
Jeg ved at man i win2k3 server kan bruge vb script.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
07. februar 2005 - 18:01 #6
Det kan godt laves i vbscript, men er selv først igang med at lærer at mestre det, og har derfor ikke et script til dig her og nu.
Desuden bruger jeg sjældent grupper, med mindre det er for at give dem en eller anden form for rettigheder.
Til login bruger jeg GP, men gp kan desværre ikke bruges på grupper, men kun på OU'er.
Jeg vil foreslå at du begynder at arbejde i OU'er hvis du vil arbejde med 2k3 og GP i fremtiden.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
07. februar 2005 - 18:28 #7
Ahh så skidt da, så fik du lige min aftensmad udsat 10 min :-)

---Script Start---
Option Explicit

Dim Net
Set Net = CreateObject("Wscript.Network")
Set Name = CreateObject("Shell.Application")
If IsMember("Software Gruppen") Then
Net.MapNetworkDrive "H:", "\\server\software"
Name.NameSpace("H:").Self.Name = "Software"
else
Wscript.Quit
End If
---Script Slut---

Dette burde virke.
Håber du selv kan se hvor du ændre henne.