Avatar billede jens_nuuk Nybegynder
04. februar 2005 - 01:21 Der er 4 kommentarer

Opretten en fil med 10 minutter data

Hej alle i kloge hoveder.
Jeg har et problem!!!
Jeg skal have lavet en fil som kun gemmer de sidste 10 minutters data, dvs en form for rollover tabel man fylder i fra toppen og de data der er over 10 minutter gamle ryger ud.
Jeg skal have registreret nogle temperaturer og gemme en log på 10 minutter eller 600 linier jeg gemmer værdierne hvert sekund.
Dataene skal vises i en graf som viser de sidste 10 minutter.
Grunden til at de skal gemmes er at nogle clienter logger på systemet og får vist de sidste 10 minutters historik.
Jeg håber at der er nogle genier derude. :-)
ps Det foregår i VB6
Avatar billede martin_moth Mester
04. februar 2005 - 09:03 #1
Kan du ikke lave en database, skrive data i den, og når der er mere end 600 poster sletter du i den ene ende før du skriver i den anden... Altså helt "manuelt".
Måske suppleret med en lille rutine, der opdaterer index på de 600 poster hver gang du skriver/sletter, således at index altid går fra 0 til 599, og ikke bliver uendeligt stort efter uendelig lang tid.
Er det det du spørger til?
Eller spørger du til hvordan man laver en graf - den ville jeg personligt lave ved selv at tegne mit eget koordinatsystem, og plotte dataene deri, men kan kan jo også sætte et chart ind.
Eller spørger du til hvordan du gemmer data hvert sekundt - eller?
Avatar billede jens_nuuk Nybegynder
04. februar 2005 - 14:05 #2
Hej
Det er kun routinen til at gemme dataerne i en fil kun med de sidste 10 minutters data. Og de nyeste data skal ligge i starten af filen. Det med DB løsningen vil jeg lige teste.
Clienterne logger på systemet via lokalnet eller internettet, og de klienter der bliver accepteret af systemet skal så have overført de sidste 10 minutters data, og det vil være nemmest hvis det var i en alm csv fil eller lignende. Det med grafen har jeg helt styr på.
Jeg kan huske fra min Commodore tid at der var noget med random access datafiler i text format, men det er for lang tid siden til jeg kan kalde frem.
Jeg prøver lige det med databasen så kan serveren jo evt. generere text tilen ud fra databasen når der er en request fra en client.
Avatar billede martin_moth Mester
04. februar 2005 - 15:09 #3
Random access textfiler bruges også i VB - det er måske også en god mulighed. http://www.eksperten.dk/spm/302502
Avatar billede jonas_d Nybegynder
15. februar 2005 - 21:28 #4
Din opgave er typisk i den industrielle automationsverden. Der findes masser af standardsoftware til din opgave men det koster jo. Du skal opbygge en first in first out kommando.