Avatar billede sts2002 Nybegynder
02. februar 2005 - 11:54 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Terminal Server mode forklaring

Med "ringe" erfaring endnu da.. inden for TS miljøet, vil jeg gerne have en god (kort eller links)forklaring på de forskellige modes der optræder, når man taler TS.

1. At en Terminal Server er inst. i App.Mode.: hvad vil det sige og hvad er alternativerne til dette ??

2. Jvf. installation af programmer på en TS kan man vælge "install mode" eller via Kontrol panelet. Hvad er forskellen og "fordele/ulemperne" ved de to typer.

3. jvf. punkt 2 siger det næsten sig selv, hvordan man installerer via Kontrol panelet. Men hvordan installerer man programmer via "install mode".

Håber at sp. er uddybet grundigt nok til gode svar.
Avatar billede sts2002 Nybegynder
02. februar 2005 - 12:37 #1
Jeg "går ud fra" at disse sp. vedr TS ikke er nævneværdig forskelligt på en TS2000 og TS2003 ??  Hvis de er må de gerne uddybes, da jeg har behov for at vide disse ting både til 2000 og 2003.
Avatar billede holmus Nybegynder
02. februar 2005 - 13:19 #2
Kærer sts2002

Den grundlæggende forskel er hvordan du skal benytte din Terminalserver på.

App. mode, er hvis dine klienter er "tynde klienter" dvs. at de afvikler deres respektive programmer på din Terminal server. Det er som udgangspunkt den klassiske tankegang indenfor terminal server terminologien!

Den anden mode, er lidt at sammenligne med Remote Desktop, altså at du via en almindelig klient kan tilgå din server, og her administrere den fuldt ud.

I app.mode, er det meget besværligt at lave installationer remote fra, hvorimod den anden i en win2k3 er helt som at være der selv! :) I win2k er der stadig lidt problemer, men det er ikke de store!

/holmus
Avatar billede sts2002 Nybegynder
02. februar 2005 - 13:40 #3
takker indtil vidre..

1. Ja.. det er netop jvf. brugen af TS via tynde klienter... så den er feset helt ind. Faktisk så er andet end install af TS i app. mode vel ikke brugt?? (ellers er det vel ikke nødvendigt at installere TS?? Ins. i app. mode er vel også tvingende nødvendigt, hvis der skal installeres en citrixfarm på.

2. Her er jeg lidt i tvivl om du helt forstår mig.. Som udgangspunkt ville jeg vel altid logge lokalt på TS ( som admin) (kan naturligvis gøres via Remote D. eller at være der fysisk ved TS-maskinen) når jeg f.eks. skal installere office. Om denne office installation skal køres via kontrol panelet eller i "install - mode" er her jeg er i tvivl. Både fordi jeg ikke helt ved hvad de hver især gør og hvordan man gør ( i install-mode)
Avatar billede holmus Nybegynder
02. februar 2005 - 13:46 #4
Jo, det er ret ofte benyttet, specielt tilbage i win2k. Dengang var der ikke noget som hed Remote Desktop, og derfor var det nødvendigt enten at benytte et program som VNC, eller Dameware til at logge remote på en server. Der var dette et alternativ, hvis du skulle kunne logge på gennem f.eks. en FW. - Har ofte selv benyttet TS kun med dette formål.

Omkring sp2, så er jeg desværre lidt ude på dybt vand, da jeg ikke selv arbejder med administrationen af den enkelte TS i install mode.
Avatar billede sts2002 Nybegynder
02. februar 2005 - 13:47 #5
Men det kunne være alle mulige programmer udover office...
Avatar billede holmus Nybegynder
02. februar 2005 - 13:49 #6
Ja, det vil mit bud være! :)
Avatar billede sts2002 Nybegynder
02. februar 2005 - 13:52 #7
Tak..

Er der andre herinde.. der kan uddybe sp. 2 og 3 ??
Avatar billede venturer Nybegynder
02. februar 2005 - 14:15 #8
"Install mode" går i al sin simpelhed bare ud på at man "fortæller" severen at der skal installeres software. Hvis man ikke angiver install mode vil serveren tro at det er en TS bruger der er ved at afvikle et program. Dette bliver af naturlige årsage gjort på lidt anderledes vis da maskinen skal holde styr på en del flere ting.

Altså... Serveren skal vide når du vil installere software :)

Dette kan gøres ved at du under "Add-/Remove Programs" vælger "Add New Programs". Ved denne metode bliver serveren automatisk sat i Install Mode.
Alternativt kan du fra kommandoprompten skrive:
change user /install  <--- Install mode.
change user /execute  <--- deaktiver install mode efter endt installtion.

Om du gør det fra kontrolpanelet eller fra prompten giver det samme.
Med prompten har du bare mulighede for at lave et script/bat-fil der automatisk skifter til install mode, installerer dit software og skifter tilbage til "normal" mode.

Håber dét hjalp lidt :)
Avatar billede venturer Nybegynder
02. februar 2005 - 14:18 #9
Med hensyn til app. mode. Det er et levn fra TS på 2000 server.
I 2000 var der ikke indbygget remote desktop.
Man kunne så installere TS i Remote Administration Mode (svarende til det indbyggede Remote Desktop på Server 2003) eller i Application Mode (svarende til almindelig TS i 2003).
Avatar billede sts2002 Nybegynder
02. februar 2005 - 14:39 #10
Venturer.

Nu skriver du :
Med prompten har du bare mulighede for at lave et script/bat-fil der automatisk skifter til install mode, installerer dit software og skifter tilbage til "normal" mode.

Dvs. at ved at bruge "Add-/Remove Programs" står den kontant i installmode ?? - indtil en evt. bruger promten med change user /execute ??  Hvis den gør det at den står i konstant "installmode", er vel heller ikke noget problem, da man i et TS/citrix miljø jo altid skal installere programmer så "tynde klienter" kan tilgå applikationerne.
Avatar billede sts2002 Nybegynder
02. februar 2005 - 14:50 #11
Ang. dit konkrete svar 02/02-2005 14:15:48. Dette gælder både 2000 og 2003 uden nogle forskelligheder. ??
Avatar billede venturer Nybegynder
02. februar 2005 - 15:04 #12
Application Mode er det samme hvad enten du kigger på en 2000 eller en 2003 TS. I 2000 kunne du i stedet vælge Remote Administration mode. Ønsker du dette i 2003 skal du blot undlade at installere TS. :)

Hvis du installere software via kontrolpanelet bliver maskinen automatisk sat i Install Mode når du sætter installationen igang. Ligeledes afslutter den automatisk Install Mode efter endt installtion. Det er praktisk talt selvforklarende når du gør det.
Avatar billede holmus Nybegynder
02. februar 2005 - 15:05 #13
Ja, det er korrekt, på den måde er der ingen forskel på på wk2 og w2k3. Kun at der i w2k3 ikke benyttes Install mode, da du typisk gør det som administrator via remote desktop! :)
Avatar billede venturer Nybegynder
02. februar 2005 - 15:08 #14
Du skal altid bruge install mode når du installere software på en TS i App. mode. Selv om du sætter dig vd konsollen skal du stadig vælge Install Mode.

Her er MS' korte forklaring af hvad der sker når TS er i Install Mode.
http://www.microsoft.com/resources/documentation/WindowsServ/2003/standard/proddocs/en-us/Default.asp?url=/resources/documentation/WindowsServ/2003/standard/proddocs/en-us/ts_cmd_changeuser.asp
Avatar billede sts2002 Nybegynder
02. februar 2005 - 15:50 #15
Takker.. er nu blevet noget klogere på de aspekter jeg var lidt i tvivl om.

Er det ok jeg fordeler point. ??