Avatar billede nautmann Nybegynder
01. februar 2005 - 16:42 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Valg af prog sprog til distribuerbar applikation

Hej!

Det er meningen jeg skal lave et program som skal distribueres til mange forskellige windows versioner (hvilket jeg ikke har erfaring med).

Brugerfladen skal ligne et excel ark til en vis grad, idet det skal består af kolonner og rækker hvori navne og tal skal stå. Indholdet i cellerne skal kunne manipuleres og cellerne underlægges farve koder v.hj.a. muse markering...og mange andre ting.

Jeg har prøvet med excel, men det bliver ikke særligt kønt eller brugervenligt.

De manipulationer jeg skal lave kan godt gå hen og blive temmelig advancerede, så prog. sproget skal være advanceret nok.

Det ville måske også være smart at bruge OO!

Spørgsmålet er nu hvilket programmerings sprog der er bedst egnet.

Jeg har erfaring med Perl, så jeg er ikke helt ny i programmerings genren.

Umiddelbart er jeg ikke meget for hverken C eller C++ da det vil kræve for meget arbejde, men jeg vil heller ikke udelukke det 100%.

Den enkelte gang jeg kiggede på VBA kunne jeg f.eks. li' at man med meget kort og enkel syntax kunne generere disse velkendte windows bokse.
I forbindelse med VB har jeg også hørt om en funktion (FlexGrid, eller så noget!?) der kan lave disse kolonner og rækker.
Så måske er det VBA eller VB6 jeg skal bruge!?

Hvad med source code beskyttelse og distributions muligheder(f.eks. til andre platforme/operativ systemer)?

Hvad mener I der kender til de forskellige slags VBs og andre prog. sprog?
Avatar billede arne_v Ekspert
01. februar 2005 - 16:47 #1
både windows & ikke windows => vælg Java

windows med en vis kontrol over client maskinerne (Win 2000 eller nyere og
mulighed for windows update) => .NET f.eks. VB.NET

ellers => gode gamle VB6
Avatar billede bohbs Nybegynder
01. februar 2005 - 16:59 #2
med gamle Windows maskiner i mellem er VB6 det nemmeste.

Vil fravælge Java pga. at du også skal distribuere det med for at være sikker

.NET el. VB.NET er heller ikke optimalt, ingen sikkerhed for det er installeret, heller ikke på en XP maskine. Men sproget er det bedste af ovennævnte
Avatar billede arne_v Ekspert
01. februar 2005 - 17:03 #3
Hvis Linux, Mac OS, Solaris etc. skal understøttes så skal det være Java.

.NET runtime kan installeres med Windows Update og bør derfor ikke være noget
stort problem at få installeret.
Avatar billede nautmann Nybegynder
01. februar 2005 - 18:09 #4
Tak for responset!

OK! Jeg tolker svarene som:

VB6 (som er OO gætter jeg på) kan bruges hvis kun Windows operativ systemer er målgruppen.

Java kan bruges på alle "normale" operativ systemer, men har den klare ulempe at brugeren selv skal installere det.
Forøvrigt er Java så ikke lige så extensivt at lære og bruge i almindelighed som C og C++?
I så fald kunne jeg lige så godt bruge C++ og spare cross-platform
diskussionen. Eller hvad?
Avatar billede arne_v Ekspert
01. februar 2005 - 18:16 #5
Nej.

Java er generelt nemmere end C++.

Java GUI er standardiseret mens C++ bruger helt forskellig GUI kode
på Windows og Unix.

De samme Java binaries kan køres på forskellige platforme (det er Java Virtual
Machien der er forskellig til de forskellige platforme).
Avatar billede arne_v Ekspert
01. februar 2005 - 18:17 #6
VB6 er "delvist objekt orienteret" så vidt jeg ved.
Avatar billede nautmann Nybegynder
01. februar 2005 - 18:29 #7
arne,

Hvis jeg i første omgang er ude på at ramme Windows OS og var ude efter den nemme og hurtige løsning, hvilken prog sprog ville du anbefale, Java eller VB6?

Kort sagt, hvilket prog sprog er nemmest at gå til?
Avatar billede arne_v Ekspert
01. februar 2005 - 18:38 #8
hvis du kender Java: Java
hvis du kender VBx: VB6
hvis du ikke kender nogen af dem: ca. det samme måske med VB6 som en smule nemmere
Avatar billede nautmann Nybegynder
01. februar 2005 - 19:13 #9
OK arne! lige nogle hurtige spørgsmål her til sidst;

Hvilken Java bog kan du anbefale?

Hvilken VB6 bog kan du anbefale?

Følger VB6 kompileren med Windows OS (er den freeware) og findes den kun til Windows?

Hvorfor har du ikke nævnt VBA?
Avatar billede arne_v Ekspert
01. februar 2005 - 19:29 #10
Java bog ? Hm - Jeg kender faktisk ingen gode Java begynder bøger første hånd. Men
Ivar Hortons Beginning Java plejer at få gode anmeldelser.

VB6 bog ? Jeg kender ingen ! (jeg programmerer ikke selv i VB6)

Nej. VB6 skal købes enten alene eller som Visual Studio med også C++.

Ja. VB6 findes kun til Windows.

VBA kan så vidt jeg ved kun bruges sammen med en Office applikation og du har jo sagt
at Excel ikke var nogen success. Jeg har ingen grund til at tro at Access ville
være bedre.
Avatar billede arne_v Ekspert
01. februar 2005 - 19:29 #11
og et svar
Avatar billede nautmann Nybegynder
01. februar 2005 - 19:51 #12
Flot og mange tak! Point givet godt ud.

Det lugter lidt af Java.