Avatar billede plastic.gangsta Nybegynder
30. januar 2005 - 17:56 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Problem omkring anvendelse af variable til menu

Vi er i gang med et projekt der involverer en menu.

Menuen består af 8 knapper. Hver knap har en tekst. Når man kører musen over kommer der en hvid boks frem bagved (som rollover animation)

Når man fjerner musen fra punktet forsvinder den hvide boks (som rollout animation).

Når man klikker på en knap forbliver den hvide boks bagved teksten. (en seperat frame i movieclippet med menupunktet)

Problemet er, at når man vælger et andet menupunkt, skal boksen i det nuværende valgte menupunkt spille roll-out animationen.

Hvordan gøres dette lettest? Det må være noget med at have en variabel der hele tiden indeholder det valgte menupunkt. Når man så trykker på en anden knap, skal den så kalde denne variabel, og derved indentificere det nuværende valgte movieclip, og fortælle det at det skal spille roll-out animationen.
Avatar billede gulekings Nybegynder
30. januar 2005 - 18:43 #1
function menu(valgt){
  valgtMenu.gotoAndPlay("outAni");
  valgtMenu = valgt;
  valgtMenu.gotoAndStop("valgt");
}
menu1Btn.onPress = function(){
  menu(this);
}

burde kunne bruges :)
Avatar billede plastic.gangsta Nybegynder
31. januar 2005 - 14:41 #2
Tak for dit svar. Jeg er ikke så meget inde i funktioner. Kan du forklare hvordan den virker, og hvor den skal skrives, og lidt om hvilke instancense navne de forskellige knapper/movieclips skal have?

En skridt-for skridt forklaring af koden vil være meget værdsat.
Avatar billede plastic.gangsta Nybegynder
03. februar 2005 - 18:36 #3
er der evt. andre der kan hjælpe...
Avatar billede gulekings Nybegynder
04. februar 2005 - 12:12 #4
Ja da.
functionen kan du ligge hvor du vil, men jeg forslår at du ligger den i den hovedtidslinie.
Knapperne som bruger funktionen skal referer til funktionen som var det en variabel, dvs _root.menu(this) eller _parent._parent.menu(this) - alt efter hvor knappen ligger.
Skriv evt. en trace("hej") i function, så er du sikker på om den bliver kørt :)

Funktionen forudsætter at knappen som kører den er et movieclip med framesne "outAni" og "valgt".

første gang funktionen køres er variablen valgtMenu 'undefined' så glem linie 1.
Linie 2 sætter variablen valgtMenu til parameteret valgt, som er det movieclip der bliver trykket på (this).
Linie 3 beder valgtMenu (stien til det mc der bliver på) om gotoandstop framen "valgt".

når du kører funktionen anden gang er variablen valgtMenu så det valgte mc, og linie 1 beder nu det valgte mc om at gå til "outAni"
osv..

Hvis det absoulu ingen mening giver skal jeg nok prøve at lave en fla til dig :)
Avatar billede plastic.gangsta Nybegynder
04. februar 2005 - 16:53 #5
må jeg prøve at sende filerne til dig, så du evt. kan prøve at sætte det ind??
Avatar billede plastic.gangsta Nybegynder
20. marts 2005 - 23:54 #6
lukker