Avatar billede grind Nybegynder
29. januar 2005 - 20:27 Der er 24 kommentarer og
2 løsninger

Multiparameter søgning

Jeg er ved at lave en database over planter. Nu vil jeg gerne kunne lave en forespørgsel hvor jeg udsøger planter fra tabellen over planter ved hjælp af egenskaber i relaterede tabeller (højde,farve,blomstringstid o.s.v). Blandt de udsøgte planter vil jeg gerne kunne markere (Afkrydse) udvalgte planter til brug for en samlet liste. Altså en liste der er resultatet af flere forskellige søgninger.
Altså:
1.hvordan laver man en multiparameterforespørgsel med kombobokse (hvor nogle egenskaber evt. ikke er udfyldt)?
2. Hvordan laver man en funktion så man kan gemme udvalgte planter fra søgningen til en samlet liste/tabel?
Jeg har set på Thomas Jepsens forslag på en multiparameterforespørgsel på www.makeiteasy.dk, men kunne ikke få det til at fungere.
Avatar billede mugs Novice
29. januar 2005 - 20:29 #1
Hvad er problemet med thomasjepsen's eksempel. Det lyder som om, det er det du skal bruge.
Får du nogen fejlmelding?
Avatar billede grind Nybegynder
29. januar 2005 - 20:32 #2
Problemet er nok mine evner til at omsætte det til min egen database.
Hvis jeg kunne få Thomas's eksempel til at virke og evt. yderligere havde et afkrydsningsfelt på hver resultatlinie- hvordan kunne jeg så evt. gemme de "afkrydsede" resultater for flere søgninger i en ny tabel?
Avatar billede mugs Novice
29. januar 2005 - 20:34 #3
Lad os tage een ting ad gangen. Først få Thomas's eksempel til at fungere. Hvad er problemet? Får du nogen fejlmelding?
Avatar billede grind Nybegynder
29. januar 2005 - 20:55 #4
Har slette mine mislykkede forsøg. Jeg vender tilbage når jeg har oprettet formularen igen.
Avatar billede mugs Novice
29. januar 2005 - 20:56 #5
Du kan evt. sende din db til:

mugs@mail.dk

Så vil jeg se på den. Husk at zippe den.
Avatar billede grind Nybegynder
29. januar 2005 - 21:21 #6
Databasen er sendt. Håber du kan rede trådene ud.Eller i hvert fald give  mig et praj om hvad jeg evt. skal gøre for at få den forespørgsel til at fungere sammen med mine data.
Avatar billede mugs Novice
29. januar 2005 - 21:27 #7
Db er modtaget og returneret, idet jeg har slettet alt importeret fra thomasjepsen's eksempel.

Jeg har bedt grind lave en forespørgtsel indeholdende de felter, der skal søges i og herefter returnere db.
Avatar billede grind Nybegynder
29. januar 2005 - 21:50 #8
Uuups. Forespørgslen jeg sendte til dig indeholder ikke produktnavn fra tabellen produkter.Jeg sender lige en ny kopi.
Avatar billede mugs Novice
29. januar 2005 - 21:52 #9
det behøver du ikke - Har tilføjet produktnavn.
Avatar billede grind Nybegynder
29. januar 2005 - 21:58 #10
Jeg har medtaget de planteegenskaber der er mest relevante at søge på. Det er ikke nødvendigvis hver gang der er behov for at filtrere på alle egenskaber. Som du formentligt forstår er databasen beregnet på  senere at kunne lave en liste over udvalgte planter,som kan danne grundlag for en havetegning.
Derfor har jeg behov for at lave mange forskellige søgninger,men kun gemme få udvalgte planter fra hver søgning.
Avatar billede mugs Novice
29. januar 2005 - 22:02 #11
Db er returneret med et eksempel på søgning i et enkelt felt blot for at være sikker på ikke at spilde tiden.

thomasjepsen's søgning er dynamisk og kan søge i flere forskellige felter, men indledningsvis gemmes søgeresulteterne ikke. men det er et andet problem, som vi må tage opsenere hen. i øjeblikket gølæder det kun søgningen.
Avatar billede grind Nybegynder
29. januar 2005 - 22:19 #12
Jeg tror du har fat i den rigtige ende. Blot skal plantenavnet være et fgelt hvor man ikke slår op i en liste,men kan skrive en del af et navn.
Avatar billede grind Nybegynder
29. januar 2005 - 22:24 #13
Når nu jeg vil udsøge planter til senere havetegninger,kunne det være meget hensigtsmæssigt at disse gemmes med en relation til en konkret Tegning_ID eller Have_ID. Hvordan skulle man i så tilfælde få dette flettet ind. Normalt arbejder jeg med én tegning ad gangen, men der kunne sagtens forekomme en situation,hvor jeg ville arbejde med forskellige havetegninger ind imellem hinanden. Derfor ville det være praktisk at kunne gemme resultaterne i en liste/tabel, hvor der på en eller anden måde er en reference til en bestemt haveplan/kunde eller lign.
Avatar billede grind Nybegynder
30. januar 2005 - 19:11 #14
Mugs: Ok. vi tager problemerne i den rigtige rækkefølge. Dog er det jo altid godt at forudse hvilke problemstillinger, der kunne ligge fremover. Det kunne også være der var andre brugere der kunne give et hint om hvordan man kommer videre med at gemme resultaterne fra flere udtræk i en ny tabel /liste.
Avatar billede mugs Novice
30. januar 2005 - 22:10 #15
grind > Det er da en god ide, at forudse problemstillingerne og det var absolut ikke min hensigt at afskære andre brugere fra indlæg - Tværtimod.

Jeg startede på dette indlæg udelukkende for at få søgningen til at fungere, men at lagre søgeresultaterne kræver en procedüre som andre er langt bedre til end jeg.

Men har du fået trhomasjepsen's søgefunktion til at fungere som du ønsker? Den sidste version jeg sendte, tillader dig at indtaste dele af et plantenavn, hvorefter funktionen vil finde de poster, hvori den indtastede tekststreng indgår.
Avatar billede grind Nybegynder
31. januar 2005 - 06:22 #16
mugs >Desværre er min HD gået. Jeg er klar igen. Kan du sende seneste kopi til mig, så ser jeg på den igen i aften og vender tilbage hvis der stadig er problemer.
Avatar billede mugs Novice
31. januar 2005 - 09:17 #17
Sender når jeg er hjemme fra arbejde.
Avatar billede mugs Novice
31. januar 2005 - 16:30 #18
Sendt.
Avatar billede grind Nybegynder
31. januar 2005 - 19:05 #19
TAK! Kigger på det iaften
Avatar billede grind Nybegynder
31. januar 2005 - 20:34 #20
Sandelig om det ikke søgefilteret virker! Så mangler jeg bare at komme det sidste stykke med at kunne danne en liste/tabel hvor jeg kan gemme udvalgte planter fra de forskellige søgninger. Er der nogen idéer til hvordan man gør det?
Avatar billede mugs Novice
31. januar 2005 - 21:19 #21
Nyt eksempel sendt.
Avatar billede grind Nybegynder
31. januar 2005 - 22:03 #22
Mugs> Det er simpelthen kanon. Lige havd jeg eftersøgte. Vil du redegøre for hvad du har gjort?
Og endelig: Kan man på nogen måde identificere søgeresultaterne i den nye tabel til f.eks en kokret tegning (hvis jeg nu havde gang i flere på samme tid?)
Avatar billede mugs Novice
31. januar 2005 - 22:08 #23
Ja - Jeg skal nok redegøre for det. Men jeg vil gerne vente til imorgen, da jeg har noget arbejde, som bare SKAL være færdig til imorgen tidlig (og mit vækkeur ringer 04:30), så det er ved at være short på tid.

I mellemtiden kan du sende mig din sedste version, så skal jeg implementere det for dig, samtidig med, at jeg skriver en forklaring. Hvilket program laver du dine tegninger i?
Avatar billede grind Nybegynder
31. januar 2005 - 22:11 #24
Tak for indsatsen
Avatar billede grind Nybegynder
31. januar 2005 - 22:12 #25
hov. svar lige igen,så du får dine points
Avatar billede mugs Novice
31. januar 2005 - 22:14 #26
Jeg har svaret tidligere. Du skal markere mit navn og derefter trykke på accepter. På forhånd tak for point.