Avatar billede googolplex Novice
29. januar 2005 - 19:14 Der er 38 kommentarer og
3 løsninger

Hvordan kommer jeg igang

Jeg vil gerne igang med Java. Men hvilke programmer skal jeg bruge for at komme igang (Windows XP) ?

Hvad findes der af gode tutorials til Java ?
Avatar billede kalp Novice
29. januar 2005 - 19:16 #1
Jeg vil bare anbefale et værktøj som er gratis og efter min mening ret godt.. jDeveloper fra oracle.com
Avatar billede googolplex Novice
29. januar 2005 - 19:17 #2
Ok, men hvad med J2EE, SDK, JRE osv. Hvad bruger man så det til ?
Avatar billede kalp Novice
29. januar 2005 - 19:17 #3
Det er vigtigt også at have en god bog, men en god java startbog er Java Software Solutions - Foundations of program design | 3rd edition af Lewis og loftus
Avatar billede arne_v Ekspert
29. januar 2005 - 19:18 #4
Du skal have fat i Java SDK også kaldet JDK - http://java.sun.com/j2se/1.5.0/download.jsp

Og eventuelt en god IDE som f.eks. Ecliose - www.eclipse.org
Avatar billede arne_v Ekspert
29. januar 2005 - 19:19 #5
Avatar billede repulse Nybegynder
29. januar 2005 - 19:26 #6
http://www.docjava.dk
http://leepoint.net/notes-java/

Også steder med mange gode noter...
Avatar billede repulse Nybegynder
29. januar 2005 - 19:27 #7
hehe glemte helt

http://www.google.dk :)
Avatar billede googolplex Novice
29. januar 2005 - 19:35 #8
arne_v: Ok, jeg troede Java SDK 'var' et IDE ? Nu er jeg forvirret :(
Avatar billede arne_v Ekspert
29. januar 2005 - 19:42 #9
Nej.

Java SDK alias JDK er command line compiler og tools.

Du kan så skrive dine programmer i Notepad/UltraEdit/JEdit/TextPad/whatever
og compile i en DOS box.

Med en IDE så bliver det lidt nemmere at compile og teste programmer.

En IDE bruger JDK til at comoile med (nogen kommer selv med en JDK andre
forventer at man har installeret en i forvejen)
Avatar billede repulse Nybegynder
29. januar 2005 - 19:53 #10
eclipse kan ikke anbefales hvis du først lige er begyndt at lære java - så ville jeg holde mig til de mindre "IDE'er" eg:

http://www.jcreator.com
http://www.jgrasp.com

Har selv brugt jCreator, og kan anbefale den , da den er nem at installere - den finder selv ud af hvor dit JDK ligger...
Avatar billede arne_v Ekspert
29. januar 2005 - 20:00 #11
Jeg synes nu ikke at Eclipse er så dårlig for en begynder.

Man skal lige have lidt instruktion i hvordan man kommer i Java perspective
og brugen af højre kliks menuer.

Men så er det jo ret nemt at gå til.

Og Eclipse 3.x er altså ret god til at foreslå rettelser til fejl.

At der er en masse menu punkter som man ikke forstår er vel ikke noget
problem - dem ignorerer man bare.
Avatar billede repulse Nybegynder
29. januar 2005 - 20:11 #12
ja, det kan du have ret i, det med instruktionen - dog er det mere bøvlet at sætte op end mindre programmer.

Jeg syntes dog personligt ikke man skal begynde med at bruge noget der hjælper en alt for meget - det gør at man ikke tænker så meget over tingene, men bare trykker "Ok" eller noget.

Vil dog lige tilføje at eclipse er genialt, og kan næsten alt hvad hjertet begærer, når man lige kommer ind i tingene! :)
Avatar billede googolplex Novice
29. januar 2005 - 21:06 #13
Så er JDeveloper også et IDE ?? Kan det også anbefales ?

Jeg synes bare at SDK (Software Development Kit) lød lidt som IDE (Integrated Development Environment) - det var derfor jeg blev så forvirret :)

At 'Jave SDK' er det samme som 'JDK' gjorde ikke tingene bedre. Ligeom JR2E/J2EE...

Jeg prøver lidt af hvert :)
Avatar billede arne_v Ekspert
29. januar 2005 - 21:08 #14
JDeveloper er også et IDE.

Personligt synes jeg at det er lidt tungt, men det er nok det mest komplette
gratis IDE med GUI builder, UML support, J2EE support etc..
Avatar billede arne_v Ekspert
29. januar 2005 - 21:11 #15
Der er mange forkortelser.

http://www.eksperten.dk/artikler/66 forklare lidt om nogle af dem.
Avatar billede googolplex Novice
29. januar 2005 - 21:26 #16
Men Eclipse er jo også gratis, hvad er det så JDeveloper har, som Eclipse ikke har (eller JCreator som jeg også er ved at hente) ?
Avatar billede googolplex Novice
29. januar 2005 - 21:27 #17
Tak for linket ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
29. januar 2005 - 21:33 #18
Eclipse har standard ikke hverken GUI builder, UML eller J2EE.

Man kan så finde forskellige gratis eller kommercielle plugins til Eclipse
som leverer samme funktionalitet.

Eclipse har fokuseret på "IDE kerne områder": editering, build, fejl rettelse,
formatering, refactoring etc..

Diverse special funktionalitet skal hentes.

JDeveloper er tiltænkt fra Oracles side som en komplet pakke til
enterprise udviklere.

Forskellig mål.

Derudover er de naturligvis forskellige i den måde de gør ting på. NOgen kan
lide det ene og andre kan lide det andet.

Jeg foretrækker klart Eclipse. Men jeg kender andre som er glade for JDeveloper.

[og for dem som interesserer sig for teknikken bagved, så er JDev en Swing app
mens Eclispe er en SWT app]
Avatar billede arne_v Ekspert
29. januar 2005 - 21:34 #19
JCreator er så vidt jeg ved en Java IDE specielt beregnet til begyndere.

Jeg har aldrig prøvet den.
Avatar billede kalp Novice
29. januar 2005 - 21:36 #20
Der er også BlueJ som jeg ser som et nybegynder værktøj, men de anvender det altså på ha.dat. Det kan også downloades gratis
Avatar billede googolplex Novice
29. januar 2005 - 22:21 #21
Ok, den henter jeg også :)
Avatar billede googolplex Novice
30. januar 2005 - 01:25 #22
Nu har jeg prøvet dem alle, og jeg må de sige at de virker rigtig gode alle sammen (dog vidt forskellige). Jeg har dog opdaget at Eclipse også kan bruges til PHP, så jeg tror jeg vælger den indtil videre.

Er der en af jer der ved om jeg kan kode Java & PHP i den samme udgave af Eclipse eller om jeg skal have 2 udgaver ?

I kan alle 3 lægge et svar, tak for jeres hjælp :)
Avatar billede repulse Nybegynder
30. januar 2005 - 01:36 #23
Du skal bruge et plugin til at håndtere PHP - prøv at kigge på

http://www.eclipse-plugins.info/eclipse/rating_details_plugin.jsp?plugin_id=106

Har ikke prøvet det, og har ingen erfaring med php og eclipse, men mon ikke du kan finde noget på den side
Avatar billede kalp Novice
30. januar 2005 - 01:37 #24
Du får et svar her:)
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
30. januar 2005 - 01:44 #25
kiggende lige med.. er der nogle af alle disse værktøjer som kan lave GUI ved drag-n-draw ? (aka. visual studio)

JEg har prøvet at installere Visual Plugion til eclipse, men det endte ikke så lykkeligt :(
Avatar billede kalp Novice
30. januar 2005 - 01:46 #26
JDeveloper har som sagt drag and drop miljø
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
30. januar 2005 - 01:47 #27
tak
Avatar billede kalp Novice
30. januar 2005 - 01:49 #28
ingen årsag:)
Avatar billede arne_v Ekspert
30. januar 2005 - 09:33 #29
GUI builder = drag-n-draw

JDev, JBuilder Personal Edition, NetBeans har indbygger GUI builder

Og jeg mener bestemt at der er en plugin til Eclipse for det
Avatar billede arne_v Ekspert
30. januar 2005 - 09:34 #30
svar
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
30. januar 2005 - 11:49 #31
arne_v er der også: http://www.eclipse.org/vep/
Men lidt småsvært at installere :)
Avatar billede googolplex Novice
31. januar 2005 - 16:03 #32
Jeg forsøger stadig at hitte ud af Eclipse :)

Er der en der kan forklare mig hvilke fordele der skulle være ved at arbejde med 'Projects', fremfor at arbejde direkte i filsystemet ? Jeg kan ikke se logikken i det...på min server har jeg sat hele min filstruktur op, det virker perfekt at arbejde udfra den.

Hvordan integrerer jeg ftp direkte i Eclipse ? I Zend Studio har jeg mulighed for at arbejde direkte på serveren via ftp, og det kan jeg RIGTIG godt lide (selvom det generelt er en dårlig ide...), kan det lade sig gøre via Eclipse ?

Ps. Nogen der ved hvordan man kan ændre pointantallet ?
Avatar billede kalp Novice
31. januar 2005 - 16:06 #33
Under Dine Data... er der noget der hedder "Funktioner" her skal du trykke på punktet "Afsæt flere point" tror jeg.. ikke så tit jeg laver spørgsmål:o)

angående det andet så kender jeg ikke det værktøj så det må den der foreslog det hjælpe med:)
Avatar billede arne_v Ekspert
31. januar 2005 - 16:09 #34
Alle de store IDE'er jeg kender har et projekt begreb.

Fordelene er at udover dine Java sourcer filer kan du også gemme
oplysninger om:
  - eksterne biblioteker som skal bruges
  - hvordan der skal buildes
  - hvordan der skal køres
  - specielt hvilke eksterne biblioteker som skal bruges
  etc.etc.
Avatar billede arne_v Ekspert
31. januar 2005 - 16:12 #35
Jeg tror ikke at du kan Eclipse til at arbejde på filer der ligger remote
på en FTP server.

Men jeg tror godt at du kan få en plugin som muliggør at uploade resulatet
af en build til en server.
Avatar billede googolplex Novice
31. januar 2005 - 18:47 #36
arne_v: Jeg forstår stadig ikke ideen med 'projects' når det drejer sig om webudvikling. Jeg kan jo ikke uploade et 'project' via ftp, kan jeg ?

Normalt har jeg bare mine mapper som jeg så ændrer i/uploader efter behov.

Ps. Jeg kan stadig ikke hitte ud af at ændre de point, nogle andre der ved hvordan man gør ?
Avatar billede arne_v Ekspert
31. januar 2005 - 18:51 #37
web udvikling ? server side java eller applet ?
Avatar billede googolplex Novice
31. januar 2005 - 19:48 #38
PHP :)

Jeg kan sagtens se ideen med et 'project' i Java.

Ville gerne se om jeg kunne bruge Eclipse til begge dele, så jeg ikke skal lære to IDE'er.
Avatar billede arne_v Ekspert
31. januar 2005 - 20:07 #39
Ah, så kan jeg se pointen.

Bruger du den rå Eclipse eller har du installeret http://www.phpeclipse.de/tiki-view_articles.php ?
Avatar billede arne_v Ekspert
31. januar 2005 - 20:09 #40
Avatar billede googolplex Novice
31. januar 2005 - 20:22 #41
Jeg har installeret phpeclipse.

Prøver lige den upload.