Avatar billede electra Nybegynder
28. januar 2005 - 14:02 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Udskiftning af top og bund

Hej Eksperter,

Hvordan laver jeg nemmest denne side:

Top: Billeder (jpg) med overskrift der matcher menupunktet hvor min bruger befinder sig
Menu: Vandret menu der adskiller top og bund. 5 punkter
Bund: Indhold .swf

Altså skal både top og bund skifte når et nyt menupunkt vælges. Strukturen skulle gerne kunne blive sådan at man bare hentede ind fra 3 mapper, hvis i kan forestille jer det: images, content, headers.
Jeg er ikke riddi god til hverken ASP eller PHP, så ved i det.

Vil sætte pris på et meget "walk-through"-agtigt svar.

Håber i kan hjælpe
Avatar billede roenving Novice
30. januar 2005 - 13:42 #1
Det er jo et frameset, du efterlyser !-)

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN"
  "http://www.w3.org/TR/html4/frameset.dtd"><html>
<head>
    <title>[Side med rammer]</title>
</head>

<frameset rows="120,30,*">

  <frame src="banner.htm" name="banner" scrolling="no" frameborder="0" framespacing="0">
  <frame src="menu.htm" name="menu" scrolling="no" frameborder="0" framespacing="0">
  <frame src="forside.htm" name="indhold" scrolling="no" frameborder="0" framespacing="0">

</frameset>

<noframes>

Denne side er opbygget med rammer, hvilket din browser ikke kan vise.
Klik her for at komme videre:<br />
<a href="urammer.htm">Uden rammer</a>

</noframes>
</html>

-- og så skal dine menu-punkter udskifte begge rammer:

<a href="nyFlash.swf" target="indhold" onclick="parent.banner.location.href='nyBanner.html';">Menupunkt</a>
Avatar billede electra Nybegynder
31. januar 2005 - 16:39 #2
Hej Roenvig,

Det ser jo fint ud med selve frames-delen, men problemet opstår idet indholdet skal skiftes hver gang brugeren vælger et nyt menupunkt. Kombinerer man det så med en java-menu der kalder indholdet via det id man har givet de tre rammer eller hvad?

Tak for dit svar
Avatar billede roenving Novice
01. februar 2005 - 11:40 #3
F.eks. i menu-framen:

<a href="etLink" target="indhold">Vis et link i indholdsframen</a>

-- du kan måske bruge:

<base target="indhold"> i head-sektionen af det dokument, som menuen ligger i !-)
Avatar billede electra Nybegynder
01. februar 2005 - 12:41 #4
Tusind tak, det var lige den udførlige beskrivelse jeg ledte efter før jeg rigtig kunne gå igang.

Smider du ikke lige et svar?
Avatar billede roenving Novice
01. februar 2005 - 12:42 #5
Velbekomme '-)
Avatar billede roenving Novice
02. februar 2005 - 02:09 #6
-- og tak for point ;~}
Avatar billede electra Nybegynder
02. februar 2005 - 13:51 #7
Ja, okay. Nu har jeg selvfølgelig belønnet Roenvnig for hans svar, men måske der var en barmhjertig sjæl derude der har styr på den del af koden der skal åbne "banneret", og lige hurtigt kan sige mig hvad det er for noget java-lignende noget det her <target="indhold" onclick="parent.banner.location.href='nyBanner.html';">

Bannerne er jpg'er, der er 5 stk. og hvordan skriver man den funktion. Er det ikke javascript, ville jeg da også gerne vide hvad det så er, og hvordan man bruger det.

Ellers spiller det hele bare :) Oz selvom det er træls der er så mange ting man ikke kan med frames
Avatar billede roenving Novice
02. februar 2005 - 15:14 #8
Da det er to frames, som skal skifte, er det nødvendigt at smide noget javascript ind, da man med et link kun kan finde een url ellers ...

-- men der er jo ikke nogen grund til ikke at bruge linkets naturlige funktion, så den ene frame udfyldes med linkets egen funktion, den anden frame med javascript-tingen i onclick !-)

<a href="nyFlash1.swf" target="indhold" onclick="parent.banner.location.href='nyBanner1.html';">Menupunkt</a>
<a href="nyFlash2.swf" target="indhold" onclick="parent.banner.location.href='nyBanner2.html';">Menupunkt</a>
<a href="nyFlash3.swf" target="indhold" onclick="parent.banner.location.href='nyBanner3.html';">Menupunkt</a>
<a href="nyFlash4.swf" target="indhold" onclick="parent.banner.location.href='nyBanner4.html';">Menupunkt</a>
<a href="nyFlash5.swf" target="indhold" onclick="parent.banner.location.href='nyBanner5.html';">Menupunkt</a>
Avatar billede electra Nybegynder
03. februar 2005 - 11:37 #9
Hmm, takker. Det virker sgu' ikke. Altså, det er for det første jpg's der skal skiftes ud, men selvom jeg også prøver med html'er, så sker der ingenting. Jeg har været inde og læse alle mulige steder, og hver gang er onclick noget der bliver brugt til at åbne nye vinduer
Avatar billede roenving Novice
03. februar 2005 - 11:38 #10
Prøv at lægge et link ...
Avatar billede electra Nybegynder
03. februar 2005 - 11:52 #11
Whee, nevermind. Fik det til at du nu. Manglede noget så dumt som at angive <base target> for begge rammer, og afslutte </base> tag'et. HAHA, ved det, det var satans :)