Avatar billede bonzai Nybegynder
27. januar 2005 - 15:43 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

'Defaultværdi' til DBLookupComboBox

Hej!

Hvordan får man vist en 'default' værdi i en dbLookupComboBox, når den fremkommer på skærmen?
Jeg har prøvet alverdens ting og sager, men edit-feltet vedbliver med at være tomt indtil jeg vælger en værdi fra listen!

På forhånd tak for hjælpen ;o)
Avatar billede slowaterz Nybegynder
27. januar 2005 - 16:01 #1
En DBLookupComboBox viser indholdet af DataField i DataSource - hvis du sætter en anden værdi i feltet, ændrer du jo data i databasen.
Avatar billede slowaterz Nybegynder
27. januar 2005 - 16:06 #2
Den forrige kommentar kom vist afsted lidt for tidligt. Jeg glemte helt at komme med et andet forslag. Jeg har et par gange brugt almindelige ComboBox's i stedet. Før de skulle bruges, fyldte jeg "manuelt" data i dem med en query, og derefter satte default værdien  med
    ComboBox.ItemIndex := ComboBox.Items.IndexOf('Default værdi');
Avatar billede stone Forsker
27. januar 2005 - 16:08 #3
du kan i din database sætte en default værdi, dvs den mindste værdi der skal forekomme
Avatar billede bonzai Nybegynder
28. januar 2005 - 06:46 #4
- svar til stone
Jeg har faktisk prøvet at sætte en default værdi i databasen, men den bliver stadig ikke vist i min dblookupComboBox.
-svar til slowaterz
Jeg tror at du har misforstået mit spørgsmål, jeg vil ikke "ændre" data i databasen, jeg vil bare have en defaultværdi, fra den tilknyttede tabel, vist i editfeltet af min dblookupComboBox. Desuden er det da ikke smart med en alm. combobox, for så skal man ind og ændre data flere steder, hver gang der bliver oprettet nye poster i databasen (det bliver noget rod...).
Avatar billede slowaterz Nybegynder
28. januar 2005 - 07:24 #5
Så tror jeg, til gengæld, du har misforstået, hvordan en DBLookupComboBox virker ...

DataField peger på et felt i et dataset - den værdi, der står i feltet, bliver vist i DBLookupComboBox'ens editfelt. Ydermere, hvis den nuværende værdi af det felt i datasettet ikke findes i listen (ListSource / ListField), så vil editfeltet være blankt.
Avatar billede stone Forsker
28. januar 2005 - 09:39 #6
jo jeg forstår godt dit problem, men det er som slowwaterz siger...

hvorfor bruger du ikke en dbcombobox, her kan du fordefinere dine indtaster i databasen. vælg style csdropdown
Avatar billede bonzai Nybegynder
28. januar 2005 - 14:36 #7
Undskyld, slowaterz...
Du har helt ret, og jeg havde vist ikke fået læst dit svar helt igennem før end jeg skrev tilbage, det må du meget undskylde ;o)
Det er faktisk en god løsning du kom med, som jeg så også vil benytte mig af.
Avatar billede bonzai Nybegynder
11. februar 2005 - 09:13 #8
Du må godt sende et svar, slowaterz! Så jeg kan lukke spørgsmålet.
Avatar billede slowaterz Nybegynder
11. februar 2005 - 10:11 #9
OK, her er et svar.  :)