Avatar billede fqthjoe Nybegynder
25. januar 2005 - 22:29 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Bestemt startup form

Hejsa,
Hvis nu man sætter ens database op til, at starte med en bestemt form. F.eks. en form der beskriver databasen. Kan man så indsætte en chekbox, hvor man kan afkrydse, at man ikke vil se denne form når basen states næste gang ?
vh Thjoe
Avatar billede kjulius Novice
25. januar 2005 - 23:32 #1
Ja, det kan du sagtens.

Hvis du nu f.eks. har to forms "Førstestart" og Efterfølgendestart" - for nu bare at give dem nogen sigende navne :-) - så sætter du bare Førstestart til at være opstartsformen.

På eller andet event i "Førstestart" formen skriver du nu sådan her:

CurrentDb.Properties("StartupForm").Value = "Form.Efterfølgendestart"

Det vil ændre opstartsformen for efterfølgende opstarter. Så enkelt er det...
Avatar billede mugs Novice
26. januar 2005 - 05:57 #2
kjulius > Vil det ikke ændre startformen ved hver opstart? Der skulle jo spørges.
Avatar billede terry Ekspert
26. januar 2005 - 08:43 #3
You could do this in a couple of ways, but lets say we keep it simple!
You will ALWAYS need to open the form so that you can check the status of the checkbox.
You will also need a table to hold the contents (status) of the checkbox. Then I am assuming that you have another form which gets opened when you press a button on the first form.

In the forms OPEN event you would use something like this

Private Sub Form_Open(Cancel As Integer)
If Me.YourCheckbox Then
    DoCmd.OpenForm "NextFormToOpen"
    Cancel = True
End If

End Sub
Avatar billede charlotterj Nybegynder
26. januar 2005 - 10:29 #4
kjulius løsning er da den bedste og genialt simple....sad selv igår og ledte efter syntaksen til at ændre startup-properties.

fgthjoe->læg denne videreudviklet kode på den første formulars VedLukning-hændelse:

If Me!DinCheckboks then
    CurrentDb.Properties("StartupForm").Value = "Form.Efterfølgendestart"
end if
Avatar billede kjulius Novice
26. januar 2005 - 18:14 #5
--> mugs: Jo, men sådan som jeg forstod spørgsmålet, så var det også meningen, at man skulle kunne markere en tjekbox og efterfølgende slippe for al den "introduktionssnak". Efter et stykke tid har man jo forstået budskabet, og ønsker ikke længere at blive betragtet som et børnehavebarn.

--> terry: No offence, but my solution is as simple as it gets! I see absolutely no reason why you would have to ALWAYS open the original form with the checkbox. When the user is fed up with being treated like an unknowing child, he will probably never want to see the intro again.
In the event that another user, a newbie, wants to see the intro, it would be a more prudent solution to place the "give me that intro back" function that will reinstate the original startup form somewhere else, say on a setup form or menu.

--> charlotterj: Tak for roserne.
Avatar billede terry Ekspert
26. januar 2005 - 18:49 #6
no offence taken kjulius, sometimes the solution is so easy that it isnt known.
Avatar billede kjulius Novice
26. januar 2005 - 20:07 #7
--> charlotterj: Jeg ville måske nok snarere lave en tjekbox med teksten: "Vis også denne intro ved næste opstart."
Tjekboxens initialværdi skulle så være checked. Når brugeren så fjerner tjekket, ændres opstartsformen. Koden ville så lyde:

If not Me!DinCheckboks then
    CurrentDb.Properties("StartupForm").Value = "Form.Efterfølgendestart"
end if

Det er i hvert fald sådan mange programmer gør det...

--> terry: I hope you don't feel that I'm being overly argumentative :-)
You wrote: "You will also need a table to hold the contents (status) of the checkbox."
The status of the checkbox could be derived from the content of the StartUpForm property, ie. if currentdb.Properties("StartUpForm").Value = "Form.Førstestart" then it's safe to assume that the checkbox is still checked (in my version, as described above).

"sometimes the solution is so easy that it isnt known."
Yes, there's a first for everything...
Avatar billede terry Ekspert
26. januar 2005 - 20:09 #8
what more can I say :o)
Avatar billede fqthjoe Nybegynder
27. januar 2005 - 14:58 #9
Tak til alle for hjælpen...
Avatar billede terry Ekspert
27. januar 2005 - 19:54 #10
selv tak