Avatar billede jelleoelle Nybegynder
22. januar 2005 - 00:31 Der er 8 kommentarer

Jeg har oprettet en mappe som jeg ikke kan slette igen

Jeg har via et php-script oprettet et par mapper. Jeg har leget lidt rundt med at mkdir, rmdir og chmod i php, men har fået sat nogle filepermissions, som gør at jeg ikke kan slette mappen fra hverken php-scriptet eller linux-prompt (via ssh).

Det er ikke min server. Jeg har kun en brugerkonto.

Det drejer sig om to mapper, den første kaldet "dir1", og en undermappe i "dir1" kaldet "dir2". De ligger begge i mappen "2004" som der ingen problemer er med.

Deres permissions er som følger:
"ls -l" giver:
dr----x--t  3 www-data jesper  4096 Jan 22 00:08 dir1

"ls -l -a dir1/dir2/" giver:
drwxr-sr-x  2 www-data jesper 4096 Jan 22 00:08 .
dr----x--t  3 www-data jesper 4096 Jan 22 00:08 ..

Hvordan kan jeg kommer af med disse mapper igen? :(
Avatar billede arne_v Ekspert
22. januar 2005 - 09:05 #1
hvis du laver en

chmod +w

på dem så bør du kunne slette dem
Avatar billede soreno Praktikant
22. januar 2005 - 09:05 #2
hvad med chmod, har du prøvet det ?

Eksempelvis:
chmod 0755 dir1
rm -r dir1
Avatar billede langbein Nybegynder
22. januar 2005 - 10:24 #3
Har en brukerkonto på et web hotel. Her er det ikke mulig å logge seg på vha ssh eller å få shell access på annen måte. Det finnes imidlertid en file manager som er tilgjengelig for brukerkontoene. Her er det mulig å sette rettigheter for de enkelte directory og files. Du bør sjekke om det finnes noen slike muligheter.
Avatar billede jelleoelle Nybegynder
22. januar 2005 - 11:59 #4
Jeg har prøvet chmod på alle mulige måder, både fra linux-promten og fra mit php-script. Men så får jeg bare:

"chmod: changing permissions of `dir1': Operation not permitted"

Det samme sker hvis jeg prøver med dir2.

(Det er min skoles webhotel, derfor har jeg også adgang via ssh)
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2005 - 17:23 #5
Om du kan slette en fil eller mappe (eller ændre dens rettigheder) afhænger ikke af rettighederne på filen eller mappen selv, men om du har skriverettigheder til den mappe, som de ligger i. Det er altså rettighederne på mappen 2004, du først skal se på.

Derudover kan en mappe ikke slettes, så længe der stadig ligger noget i den, så når du har sat rettigheder på 2004 og dir1 korrekt, skal du først slette dir2, før du sletter dir1.
Avatar billede jelleoelle Nybegynder
23. januar 2005 - 18:58 #6
Tak for svarene men den er stadig gal :(
Rettigheder på 2004 er allerede i orden. Jeg kan både oprette og slette mapper og filer i 2004. Jeg kan heller ikke slette dir2. Jeg kan ikke engang bruge ls i dir1. jeg har prøvet rmdir dir1/dir2, men det må jeg ikke. Jeg tror det er rettigheder til dir1 der er problemet.
Avatar billede langbein Nybegynder
23. januar 2005 - 19:42 #7
Mon ikke man kan si det så enkelt at dette faktisk er en "systemfeil" eller lite hensiktsmessig konfigurering av serveren. Man skal vel ikke kunne opprette mapper som man så i neste omgang ikke skal kunne slette eller bruke. Mon ikke det hele bør rapporteres som driftsavvik til den som står for den tekniske driften.
Avatar billede jelleoelle Nybegynder
23. januar 2005 - 20:37 #8
Jeg har i hvert fald opgivet, og har fået administratoren til at fjerne min mappe. Ellers tak for svarene!