Avatar billede html_wizard Nybegynder
21. januar 2005 - 13:27 Der er 13 kommentarer og
3 løsninger

ASP - Brug af Replace

<%If RS("beskrivelse2")="" then%>-<%else%><%=replace(rs("beskrivelse2"), vbcrlf, "<BR>")%><%End If%>

Microsoft VBScript runtime error '800a005e'
Invalid use of Null: 'replace'
/admin/visprofil.asp, line 181

NU HAR JEG PRØVET ALLE MULIGE SAMMENSÆTNINGER AF PARENTESER OG LIGN OG SÆTNINGEN VIL BARE IKKE GØRE SOM JEG BEDER DEN OM

PLZ HELP
Avatar billede fennec Nybegynder
21. januar 2005 - 13:30 #1
Hvis den er NULL kan man ikke lave en replace. Tricket er at lave det til en tom streng :o)

<%=replace(rs("beskrivelse2")&"", vbcrlf, "<BR>")%>
Avatar billede medions Nybegynder
21. januar 2005 - 13:32 #2
Prøv sådan her:
<% strBeskrivelse2 = RS("beskrivelse2") %>

X <%If strBeskrivelse2 = "" Then%>-<%Else%><%= replace(strBeskrivelse2, vbcrlf, "<BR>")%><%End If%>

//>Rune
Avatar billede gammelhat Nybegynder
21. januar 2005 - 13:33 #3
<%If RS("beskrivelse2")&"" ="" then%>-<%else%><%=replace(rs("beskrivelse2"), vbcrlf, "<BR>")%><%End If%>

giver vist det ønskede resultat
Avatar billede Jman Praktikant
21. januar 2005 - 13:33 #4
<%If (RS("beskrivelse2")="") or (RS("beskrivelse2")=NULL) then%>-<%else%><%=replace(rs("beskrivelse2"), vbcrlf, "<BR>")%><%End If%>
Avatar billede html_wizard Nybegynder
21. januar 2005 - 13:48 #5
Det eneste eksempel der næsten virker er fennec's, den giver ingen fejlmelding men efterlader feltet tomt selv strengen har indhold.

??
Avatar billede gammelhat Nybegynder
21. januar 2005 - 13:49 #6
if RS("beskrivelse2")&"" ="" then

burde også virke. Den tager forbehold for en tom streng, og null

superior> Skal man ikke bruge -if IsNull(var)- når der skal kontrolleres for null?
Avatar billede html_wizard Nybegynder
21. januar 2005 - 13:50 #7
Både medions, gammelhat og superiors forslag giver

Microsoft VBScript runtime error '800a005e'
Invalid use of Null: 'replace'
/admin/visprofil.asp, line 181

Det skal siges at strengen IKKE er tom.
Avatar billede html_wizard Nybegynder
21. januar 2005 - 13:52 #8
Min kommando i selve spørgsmålet virker fint på en tom streng. Det er kun på en streng med indhold at kommandoen!
Avatar billede Jman Praktikant
21. januar 2005 - 13:58 #9
kan det tænkes at du har udskrevet rs2("beskrivelse") før på siden, og at dette er et notatfelt i en accesdatabase ?
Jeg har været ude for før at man kun kan udskrive et notatfelt én gang - har egenltig aldrig rigtig fundet ud af hvorfor..

gammelhat: min kontrol af null, virker fint på den måde hos mig :o)
Avatar billede html_wizard Nybegynder
21. januar 2005 - 14:01 #10
Den bliver kun udskrevet denne ene gang: beskrivelse2
Avatar billede Jman Praktikant
21. januar 2005 - 14:04 #11
hmm.. er du så sikker på at det er lige præcis denne linie.. (spørger bare for at være sikkker, ikk)
Hvis din oprindelige kode virker på en tom streng, så kunne noget tyde på at det er en anden streng, der driller
Avatar billede html_wizard Nybegynder
21. januar 2005 - 14:09 #12
Før beskrivelse2 kalder jeg beskrivelse1 på samme måde hvis 1 er tom er resultatet rigtigt mens 2 med indhold giver fejl, det samme hvis det er omvendt.
Avatar billede gammelhat Nybegynder
21. januar 2005 - 14:15 #13
superior, prøv denne kodestump, og du kan se forskellen

var = "noget"
If var <> Null Then Response.Write "er ikke null"
If Not IsNull(var) Then Response.write "er ikke null (IsNull)"
Avatar billede Jman Praktikant
21. januar 2005 - 14:30 #14
yeps - det kan jeg se...
Avatar billede janette Nybegynder
21. januar 2005 - 22:52 #15
Jeg tror det har noget med web-stedet at gøre.
Dette virker hos en udbyder:
If objRS("Bemaerkninger")<>"" Then
    response.write "<tr><td colspan=7><P>Bemærkninger:</P></td></tr><tr><td colspan=6>"
    response.write replace(objRS("Bemaerkninger"),vbCrLf,"<br>")
    response.write "</td></tr>"
  Else
    response.write ""
  End if

Jeg har lige kopieret det over hos en anden dbyder og her får jeg fejlen:
Microsoft VBScript runtime error '800a005e'
Invalid use of Null: 'replace'
Avatar billede html_wizard Nybegynder
29. juni 2006 - 10:37 #16
Jeg lukker af