Avatar billede bond_lover Nybegynder
20. januar 2005 - 20:15 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Lille graf spørgsmål

Hej.
Jeg har tidligere fået hjælp med noget graf her.. Er nu løbet ind i endnu et problem. Jeg har følgende kode:

var
  X, Y, I : integer;
begin
  n := StrToInt(Edit1.Text);
  X:=100;      // StartPos
  Y:=100;
  with Image1 do begin
    Canvas.MoveTo(X,Y);
    For I:=0 to n do
    begin
      case Trunc(Random(4)) of  // Enten 0, 1 2 eller 3
        0 : dec(X,15);      // Venstre
        1 : inc(X,15);      // Højre
        2 : dec(Y,15);      // Op
        3 : inc(Y,15);      // Ned
      end;
      //Canvas.MoveTo(X-1,Y-1);  // Hvis denne linie medtages tegnes prikker
      Canvas.LineTo(X,Y);
    end;

Har også andet kode men spørgsmålet er: Jeg vil gerne have startet punktet til at være en rød dot(punkt) som kan ses, og det samme med slut punktet. Plus vil jeg gerne lige have mine punkter større så de kan ses.
Avatar billede tolderlund Nybegynder
21. januar 2005 - 08:59 #1
Der hvor du vil have tegnet en rød prik kan du gøre sådan noget som (utestet):
Canvas.Pen.Color := clRed;
Canvas.Brush.Color := clRed;
Canvas.Ellipse(X-2, Y-2, X+2, Y+2);
Canvas.Pen.Color := clBlack;
Avatar billede kfz Nybegynder
21. januar 2005 - 16:36 #2
og for at lave slutprikken skal du bruge tolderlunds kode når - if i = n then - så vil den sidste prik også blive rød.
Avatar billede kfz Nybegynder
21. januar 2005 - 16:37 #3
og i stedet for For I:=0 to n do skal du bruge For I:=0 to n-1 do, ellers får du en prik mere end det antal der står i edit1