Avatar billede neander Nybegynder
19. januar 2005 - 23:00 Der er 4 kommentarer

checkbox alert virker ikke

Jeg vil bruge et script fra html.dk, men kan ikke få det til at virke når jeg integrerer det i mit html.

Jeg vil anvende følgende:

<script type="text/javascript">

<!-- Start
function validering()
    {
    error = 0;
    if(!(document.forms[0].checkboxnavn.checked) && (error==0))
    {
        alert('Du skal aktivt sætte et hak i checkboxen!');
        document.forms[0].checkboxnavn.focus();
        error = 1;
    }

    if(error == 0)
    document.forms[0].submit();
    }
// Slut -->
</script>

<form action="" method="post" onsubmit="validering();return false;">
<input type="checkbox" name="checkboxnavn"> Ja, jeg accepterer at jeg skal sætte et hak her<br>
<input type="submit" value="Klik her for at validere">
</form>

Det funger på deres test-eksempel, men ikke hos mig, hvorfor ikke? Jeg har gjort nødagtigt som der står. Hvad kan have indflydelse på om javascriptet ikke virker? tabeller? Jeg forstår det ikke... hjælp please...
Avatar billede roenving Novice
19. januar 2005 - 23:12 #1
Jeg vil mene, at det principielt er ukompetent kodning, hvilket jeg også mere end een gang har gjort opmærksom på i adskillige tråde her på Eksperten, i stedet bør man:

<script type="text/javascript">
function validering(f){
    if(!f.checkboxnavn.checked){
        alert('Du skal aktivt sætte et hak i checkboxen!');
        f.checkboxnavn.focus();
        return false;
    }
    return true;
}
// Slut -->
</script>

<form action="" method="post" onsubmit="return validering(this);">
<input type="checkbox" name="checkboxnavn"> Ja, jeg accepterer at jeg skal sætte et hak her<br>
<input type="submit" value="Klik her for at submitte, hvis det validerer">
</form>

PS. Hvis man skal bruge den form for kodning er det fornuftigt, hvis man vil aflevere een fejlmelding, som fortæller om alle fejl uanset antal, ellers er det snot-kode (desværre ikke det eneste eksempel på html.dk ,-(
Avatar billede neander Nybegynder
19. januar 2005 - 23:35 #2
Det virker stadig ikke, men kan det have betydning, at der er andet javascript på siden? Sådanher ser min header ud:

<HEAD>

<script language="JavaScript" type="text/JavaScript">
<!--
function check(value)
{
    document.frm.aar2.disabled = (value == '1' || value == '2' || value == '3');
    document.frm.dag2.disabled = (value == '1' || value == '2' || value == '3');
    document.frm.maaned2.disabled = (value == '1' || value == '2' || value == '3');
}

function validering(f){
    if(!f.checkboxnavn.checked){
        alert('Du skal aktivt sætte et hak i checkboxen!');
        f.checkboxnavn.focus();
        return false;
    }
    return true;
}

// Slut -->
</script>

<TITLE><%=title%></TITLE>

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css">
</HEAD>

det andet javascript fungerer fint...
Avatar billede roenving Novice
19. januar 2005 - 23:47 #3
Har du lagt mærke til ændringen i onsubmit ?-)
Avatar billede neander Nybegynder
20. januar 2005 - 00:24 #4
ja, den ser sådanher ud nu: onsubmit="return validering(this);

men det funger stadig ikke... virkelig mystisk... har også husket </form> hvilket jeg plejer at glemme...