Avatar billede nat Nybegynder
19. januar 2005 - 12:18 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

C#.NET - gøre en knap default (være selected)

Hej

Jeg har side med en form hvorpå der er tre kanpper. Når man har udfyldt felterne er det meget normalt bare, at trykke enter for, at få resultatet. Men det resulterer her i, at den forkerte knap bliver valgt, og dermed en forkert side kommer frem. Hvordan kan jeg fortælle, at det er knap to der skal vælges når der trykkes på enter?
Avatar billede burningice Nybegynder
20. januar 2005 - 22:10 #1
det hedder AcceptButton:

this.AcceptButton = dinKnap;
Avatar billede nejmann Nybegynder
21. januar 2005 - 12:10 #2
Der kan ikke bruges "AcceptButton" da denne kører på windows.forms, men på denne side kan du finde løsningen på dit problem :)

http://www.metabuilders.com/Tools/DefaultButtons.aspx
Avatar billede burningice Nybegynder
21. januar 2005 - 13:28 #3
nejmann>> siden hvornår ved du at nat's problem gør sig gældende i asp.net? Hvis det var tilfældet, ville spørgsmålet så ikke ligge i asp.net kategorien?
Avatar billede nejmann Nybegynder
21. januar 2005 - 13:46 #4
Hehe min fejl - sad vist bare i min egen lille verden, da jeg svarede :)
Avatar billede nat Nybegynder
28. januar 2005 - 13:45 #5
--det er i asp.net bare i sproget c#, derfor havde nejmann ret
Avatar billede burningice Nybegynder
28. januar 2005 - 16:32 #6
:) okay... men kan vi så ikke blive enige om at lægge spørgsmålet i asp.net kategorien? :)
Avatar billede nat Nybegynder
11. februar 2005 - 09:26 #7
øhhh så vidt jeg ved er vi i .net kategorien?! Eller er det mig der er helt fra den?
Avatar billede burningice Nybegynder
11. februar 2005 - 14:20 #8
Med fare for dårlig karma og udstilling af mig selv som en snævertsynet gammel flueknepper vil jeg da lige give mit besyv med.

Grundet ekspertens underlige kategoriopdeling findes der ikke mindre end 4 kategorier der har med .net at gøre, men efter min mening er meget malplaceret og forvirrende

Programmering -> .Net
Programmering -> C#
Programmering -> VB.Net
Programmering -> Script - > Asp.net

Det bærer tydeligvis præg af en manglende forståelse for hvordan at .Net platformen, og dens tilhørende sprog og teknologier hænger sammen, men os som spørgere bør i det mindste have denne forståelse.

.Net er en helt ny platform som rummer mange nye spændende teknologier. Winforms, ADO.Net, Webservices, Asp.net m.m., og disse kan alle programmeres til i de sprog der kan compiles til MSIL, selve den kode der bruges i .Net. C#, VB.Net og Manages C++ er nok de mest udbredte, men der findes mange andre sprog også der kan bruges, det kræver bare man har en rette compiler.

At Asp.Net ligger under Script - det kan ikke udtrykkes med ord hvor forkert det er. Men ikke desto mindre er dit spørgsmål et asp.net relateret spørgsmål, og om du koder i vb.net, c# eller et helt tredje sprog er sagen for såvidt uvedkommende. Selvom den konkrete kode der skal skrives kan være forskellige er løsningen den samme, da det er en fælles platform der bruges. Og i de fleste tilfælde kan en simpel c# -> vb.net konverter, eller omvendt, være til hjælp hvis man får en løsning postet her skrevet i det forkerte sprog.

Selv ville jeg foretrække en kategoriopdelingen noget lign. dette:

Programmering -> .Net
Programmering -> .Net -> ADO.Net
Programmering -> .Net -> Webservices
Programmering -> .Net -> ASP.Net
Programmering -> .Net -> Winforms

Altså en klarere opdeling af de forskellige teknologier og skrotning af de enkelte sprog kategorier. Så slipper man også for den obligatoriske første post "Winform eller Webform?"