Avatar billede conehead Nybegynder
18. januar 2005 - 13:22 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

genudvikling eller ej

Hej, jeg sidder med et gammelt Delphi 1.0 program, der skal udvides og opdateres. Det er meningen at filhåndteringen skal ændres til databasestyring. Samtidig skal programmet deployeres som en webbaseret app. Der foreligger ingen dokumentation for programmet. Nu er spørgsmålet om jeg skal genudvikle det hele eller ej, evt i Java/.NET.

Jeg er selvfølgelig klar over at det ikke er let at besvare, men måske har nogen været i samme situation og kan forklare mig lidt om mulighederne for at ændre i et Delphi 1.0 program ift web og database?
Avatar billede arne_v Ekspert
18. januar 2005 - 13:28 #1
Delphi 1.0 -> Delphi 2005
fil -> database
fat client -> web app

er meget der skal laves om.

Medmindre der er meget algoritme/logik kode mellem user interface og database, så
tror jeg at det er lige så hurtigt at starte fra scratch.
Avatar billede conehead Nybegynder
18. januar 2005 - 15:11 #2
Hvad er din begrundelse for at starte forfra? Er det fordi du selv har erfaringer med Delphi?
Avatar billede arne_v Ekspert
18. januar 2005 - 15:37 #3
Jeg har aldrig brugt Delphi ret meget. Jeg har lavet meget i Pascal midt
i 90'erne. Men det er primært blevet andre sprog de sidste mange år.

Begrundelsen er den simple at jeg ikke tror at ret meget kan genbruges. Hvis
meget lidt af koden kan genbruges, så kan det næppe betale sig at tage
udgangspunkt i den eksisterende kode. Så kigger man på funktionaliteten
i den eksisternde applikation og skriver ny kode fra scratch.
Avatar billede conehead Nybegynder
18. januar 2005 - 16:09 #4
jeg mener også at det skal genudvikles, men jeg har aldrig arbejdet meget med Delphi, så jeg synes ikke helt jeg havde belæg for at kaste et ellers nogenlunde velfungerende prg væk. Svar for Ps.
Avatar billede cms Nybegynder
18. januar 2005 - 16:10 #5
Helt enig med arne_v. Med ECO II kan du på få timer få Delphi 2005 til at generere kode, som det kunne have taget dig måneder at udvikle med Delphi 1.0.
Der er simpelthen sket så meget fra version 1 til 9, at der skal være tale om et meget stort program før det ikke kan betale sig at starte forfra.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. januar 2005 - 16:13 #6
Sommetider kan det også betale sig at genbruge.

Men en fat client app og en web app er per definition meget
forskellige. Altså skal hele user interfacet skrives om.

Når du skifter fra fil til database kan du sikkert smide en
masse søge kode væk som kan laves med enkle SQL sætninger.

Og så er det at jeg ikke tror at der er meget kode tilbage.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. januar 2005 - 16:13 #7
svar
Avatar billede arne_v Ekspert
18. januar 2005 - 16:15 #8
cms>

Jeg er da også helt sikker på at 2005 er meget bedre end 1.0.

Men min erfaring er at manden (m/k) bag tastaturet er vigtigere end
værktøjet.