Avatar billede kimgr00 Nybegynder
17. januar 2005 - 17:58 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

problemer med brug af å i wap

Jeg har en wap side med en form hvor men kan skriv noget ind i en database. Der opstår dog problemer når jeg bruger æøå. Hvis jeg bruger en exporer fra nette virker den fin men ikke når jeg bruger min tlf. Jeg har ellers brugt
<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>

men det hjælper ikke. Det skal lige siges at tlf. godt kan vise æøå med det går galt nor jeg sender. Er der nogle der har en god ide?
Avatar billede janegil Nybegynder
18. januar 2005 - 11:04 #1
Det kunne være at HTTP-headeren sier noe annet om tegnkodingen. Bruk http://www.garshol.priv.no/download/HTTPTest.html for å se hvordan headeren ser ut.

Gi oss en URL, så vi kan se selv?
Avatar billede janegil Nybegynder
18. januar 2005 - 11:29 #2
Bruker du POST eller GET ? Ved POST, skal vel ÆØÅ url-kodes som %E6%F8%E5, og skal så url-dekodes for å bli æøå på serveren.
Avatar billede kimgr00 Nybegynder
21. januar 2005 - 23:58 #3
det er desværre et stykke tid siden jeg har været her, men håber stadig på hjælp. Min head ser sådan ud.

200 OK HTTP/1.0
server: Microsoft-IIS/6.0
content-type: text/vnd.wap.wml
accept-ranges: bytes
date: Fri, 21 Jan 2005 22:57:22 GMT
x-powered-by: ASP.NET
etag: "831c34b3fcc41:221b1e"
connection: close
last-modified: Mon, 17 Jan 2005 16:40:07 GMT
content-length: 746

og jeg bruger post.
Avatar billede kimgr00 Nybegynder
23. januar 2005 - 16:13 #4
Jeg fandt en løsning, dette er dog ikke en der kan bruges af ander. Jeg brugte Replace i asp, og så skiftede de mærkelig tegn ud med æ ø og å.

body=Replace(body, "æ", "æ")
body=Replace(body, "ø", "ø")
body=Replace(body, "Ã¥", "å")
Avatar billede janegil Nybegynder
24. januar 2005 - 09:24 #5
Du har noe riktig stygt kjørende her - systemet ditt tar tydeligvis å dekoder fra UTF-8 til ISO-8859-1 to ganger etter hverandre. For UTF-8("æ") = "æ" og UTF-8("æ") = "æ".
"æ" = UTF-8(UTF-8("æ"))
ISO-8859-1(ISO-888591-1(æ)) = "æ"
Avatar billede janegil Nybegynder
24. januar 2005 - 09:26 #6
Har du testet dette med flere telefoner?
Og - ikke minst - med flere forskjellige WAP gateways?