17. januar 2005 - 15:59 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Universal Scanner program

Hey er der ikke nogen gratis scanner programmer man kan hente der virke til alle scannere.

Når jeg klikker scan går der 1 min og så er det i paint.
Men det jeg vil ha er at når jeg klikker scan så laver den et eksempel hvor man kan markere hvor meget den skal scanne og opløsningen.
Avatar billede milter Ekspert
17. januar 2005 - 17:15 #1
Der følger altid drivere med en scanner, har du ikke sådan en?

Fulgte der ikke et grafikprogram med scanneren?

Hvis ikke du har nogen af delene, så fortæl, hvad din scanner hedder og hvilket styresystem, du har.
Avatar billede henninga Novice
17. januar 2005 - 18:26 #2
Hvis du bruger Windows XP er der en standard scannerprogram under Start>Programmer>Tilbehør>Guiden Scanner og Kamera.
Det er ganske enkelt, men du kan vælge område og sende resultatet til et program eller en fil.
Du skal selvfølgelig have installeret drivere til din scanner.
Avatar billede milter Ekspert
22. januar 2005 - 22:59 #3
Nogen fremgang?
23. januar 2005 - 07:09 #4
Nej Det gør det ikke da det program jeg har fået med til scanneren kun vil scanne det til paint.
Det er en "medion 9458"
Avatar billede milter Ekspert
23. januar 2005 - 13:05 #5
Har du andre billedbehandlingsprogrammer?

Hvis du har en printer, fulgte der sikkert et billedbehandlingsprogram med det. Derfra kan du scanne alt det, du vil.
23. januar 2005 - 21:26 #6
Det har jeg desværer ikke :(
Og jeg fik kun de drivere med til scanneren.
Avatar billede milter Ekspert
23. januar 2005 - 21:42 #7
Prøv at hente og installer programmet her:

http://www.irfanview.com/

Når det er installeret, så gør du det her: Åbn Irfanview > File > Select Twain Source > Klik på din Medion scanner i vinduet > Vælg.

Derefter går du til File > Aquire > Nu skulle dit scannerprogram gerne dukke op.
Avatar billede uranus Nybegynder
27. januar 2005 - 09:48 #8
Irfan Veiw er ikke et direkte scannerprogram !!! Prøv med VueScan som kan hentes her i en gratis version http://www.hamrick.com
Avatar billede milter Ekspert
27. januar 2005 - 14:07 #9
Uranus > VueScan er et professionelt scannerprogram, som kun kan bruges med visse scannere, og der er ingen Medion-scannere på deres liste.

Du har ret i, at Irfanview ikke er et scannerprogram. Men Irfanview (og andre grafikprogrammer) har TWAIN-understøttelse, som gør, at man kan åbne TWAIN-driveren i scanneren fra det, og dermed altså også scanne fra det.
Avatar billede uranus Nybegynder
27. januar 2005 - 15:35 #10
Nu er Medion heller nævnt på den liste med scannere der ikke bliver understøttet, så det kan vel ikke skade og prøve !!!

Når jeg scanner bruger PS eller PS-Elements, men det kræver at jeg har et scannerprogram som åbner når jeg "Twain Source" og det er samme procedure i Irfan View (jeg har lige installeret og forsøgt). Så uanset hvordan man vender og drejer det, så kræver det et decideret scannerprogram (vil jeg mene).
Avatar billede henninga Novice
27. januar 2005 - 16:20 #11
Programmer (som kan behandle billeder) kan benytte Twain, som er et standard interface for tilgang til scannere og for at det virker skal der følge en Twain driver med scanneren som passer specielt til den.
Scannerprogrammet i Windows XP benytter ikke Twain, men går direkte til scanneren og det kræver så at der er installeret driver til scanneren, men det behøver ikke være en Twain.

Så vidt jeg ved findes der ingen standard drivere der virker på alle scannere, men der findes standard programmer der virker med alle scannere, som er installeret med korrekt driver).
HenningA
27. januar 2005 - 16:49 #12
Takker for jeres hjælp fandt ud af at bruge det program der er i driveren:D
Jeg skal starte indanview op og klikke acquire...
Så kommer jeg ind i det program hvor jeg kan lave en pre scan og alt det der takker mange mange gange :D
Husk jeres point :D
Avatar billede milter Ekspert
27. januar 2005 - 17:24 #13
Dejligt, du fik det til at virke .)
Avatar billede uranus Nybegynder
27. januar 2005 - 18:08 #14
Ja tillykke med det !!! Hvis der ellers er point til mig, hvordan får jeg fat i dem ???
Avatar billede uranus Nybegynder
29. januar 2005 - 09:14 #15
Ok, jeg prøver igen !!!