Avatar billede wetdog Nybegynder
17. januar 2005 - 08:59 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Fjerne element fra multidimensionalt array

Hej

Jeg har tidligere forsøgt at få hjælp til dette (se http://www.eksperten.dk/spm/581229) men det er ikke lykkedes mig endnu - forsøger denne sidste gang.

Hvorfor virker denne funktion ikke :

function slet_vare($index) {

    global $kurv;

    $kurv["pris_ddk_total"] -= $kurv[$index]["varevaerdi_ddk"];
    $kurv["pris_euro_total"] -= $kurv[$index]["varevaerdi_euro"];
    $kurv["antal_total"]--;

    unset($kurv[$index]);
    $hm = array_pop($kurv);
    unset($hm);
  }

der er 3 elementer i array´et og jeg vil gerne fjerne det midterste.

arrayet dannes således :

$kurv[] = array("antal" => $minbest,
"varevaerdi_ddk" => $row[4]*$minbest,
"varevaerdi_euro" =>$row[5]*$minbest,
"varenr" => $row[0],
"tekst_dk" => $row[1],
"tekst_gb" => $row[2],
"tekst_de" => $row[3],
"pris_ddk" => $row[4],
"pris_euro" => $row[5]);

Jeg har forsøgt med array_splice();

/WetDog
Avatar billede bojo Nybegynder
17. januar 2005 - 09:29 #1
Det er jo ikke liige til at vide hvad du mener funktionen skal gøre, men den gør det den "bør".

du sletter et array i arrayet og opretter i stedet 2 nye index og trækker 1 fra et der ikke er der.

den ændrede kode, giver nedenstående resultat:

<?
function slet_vare($index) {

    global $kurv;

    $kurv["pris_ddk_total"] -= $kurv[$index]["varevaerdi_ddk"]; // opret nyt index
    $kurv["pris_euro_total"] -= $kurv[$index]["varevaerdi_euro"]; //opret nyt index
    $kurv["antal_total"]--;  // findes ikke, så hvorfor trække fra??

    unset($kurv[$index]); // slet et array i $kurv
    $hm = array_pop($kurv); // slet $kurv["antal_total"]
    unset($hm);
  }

$kurv[] = array("antal" => 9,
"varevaerdi_ddk" => 8,
"varevaerdi_euro" =>7,
"varenr" => 1,
"tekst_dk" => 2,
"tekst_gb" => 3,
"tekst_de" => 4,
"pris_ddk" => 5,
"pris_euro" => 6);

echo "<p />Før slet_vare: <br />";
var_dump($kurv);
slet_vare(0);
echo "<p />Efter slet_vare: <br />";
var_dump($kurv);
?>

Før slet_vare:
array(1) { [0]=> array(9) { ["antal"]=> int(9) ["varevaerdi_ddk"]=> int(8) ["varevaerdi_euro"]=> int(7) ["varenr"]=> int(1) ["tekst_dk"]=> int(2) ["tekst_gb"]=> int(3) ["tekst_de"]=> int(4) ["pris_ddk"]=> int(5) ["pris_euro"]=> int(6) } }

Efter slet_vare: :
array(2) { ["pris_ddk_total"]=> int(-8) ["pris_euro_total"]=> int(-7) }
Avatar billede wetdog Nybegynder
17. januar 2005 - 10:39 #2
som man sikkert kan se i koden er dette en indkøbskurv med fx 3 varelinier. Jeg vil gerne have slettet 1 af dem. Kan man det på en nem måde ?
Avatar billede bojo Nybegynder
17. januar 2005 - 11:21 #3
Det gør din kode allerede. Hvis du har vare 1 til 10 og vil slette nr. 5 gøres det med unset( $kurv[5] ); som du gør ( tror jeg ), man kan jo ikke af din kode se hvilken parameter du kalder slet_vare() med.

slet_vare(5); vil slette element 5, at du opretter de 3 nye er ikke et problem. Hvis det var det du ville. Jeg formoder at du bruger de samme i opret_vare() så det er jo som det skal være.

Alt i alt: Din kode burde klare det du ønsker. Såvidt jeg da kan se.
Avatar billede wetdog Nybegynder
26. februar 2005 - 22:28 #4
hej

vil du svare så jeg kan give points ?

dit forslag virkede da jeg fik bedre styr på mine variabler
Avatar billede wetdog Nybegynder
24. marts 2005 - 21:50 #5
lukket
Avatar billede bojo Nybegynder
25. marts 2005 - 07:54 #6
Hov - godt du selv tog dem, jeg samler ikke point og havde helt glemt denne :-)