Avatar billede spg10 Nybegynder
16. januar 2005 - 09:15 Der er 20 kommentarer

linux newbie

Hejsa!
jeg har lige fået installeret mandrake 10. men jeg har lige et spørgsmål.
hvordan installere man programmer og hvordan kører man dem?
og er der nogle der kender en god download manager??? Den skal kunne pause og resume!
Avatar billede spg10 Nybegynder
16. januar 2005 - 10:01 #1
er der slet ingen der kan hjælpe??
Avatar billede overloaded Mester
16. januar 2005 - 10:11 #3
For at installere rpm pakker fra kommandolinje
rpm -i filnavn.rpm

For at opdatere rpm pakker fra kommandolinje
rpm -Uvh filnavn.rpm

For at udpakke tar.gz filer
tar -zxvf filnavn.tar.gz

For at udpakke tar filer
tar -xvf filnavn.tar

Inde i tar.gz arkiver (også sommetider kaldet tarballs) ligger der ofte en fil der hedder INSTALL som du kan læse.
Avatar billede overloaded Mester
16. januar 2005 - 10:14 #4
Det nemmeste er hvis du kan få det hele i rpm pakker, dem plejer man bare at kunne dobbeltklikke på.
Avatar billede spg10 Nybegynder
16. januar 2005 - 10:53 #5
okay tak. men hvad med programmering. kan man det i linux. tænkte på c++ eller noget i den stil.
jeg har kun mandrake cd1. Jeg ville hente de to andre cder men nu hvor jeg kører linux vil jeg gerne have et program der kan pause mine downloads
Avatar billede overloaded Mester
16. januar 2005 - 11:08 #6
Ja man kan sagtens programmere i Linux, man kan alt.
Total Commander til windows er der en ftp klient indbygget, den kan pause og genoptage downloads.
Ellers er der downloadmanageren i Mozilla den kan pause.
Avatar billede overloaded Mester
16. januar 2005 - 11:09 #7
Ok du kører Linux nu, så er det vel bare at bruge  en ftpklient der i.
Avatar billede spg10 Nybegynder
16. januar 2005 - 11:13 #9
hv man få det der mozilla
Avatar billede overloaded Mester
16. januar 2005 - 11:16 #10
www.mozilla.org
mozilla firefox eller mozilla skulle gerne være indbygget i Linux
Ellers er der Konquer.
Avatar billede overloaded Mester
16. januar 2005 - 11:33 #11
Er du gået direkte fra Windows til Linux, altså bare helt droppet windows?
Det er i ihvertfald modigt gjort.
Jeg har tit ønsket at jeg var startet med Linux da jeg fik computer i stedet for Windows.
Avatar billede JoeX2 Praktikant
16. januar 2005 - 11:44 #12
Du kan også prøve at finde mandrake kontrol panel. (Menuen i vederste venstre hjørne -> konfiguration -> konfigurer din computer)

Her er en guide der lader dig søge efter programmer. prøv fx at søge efter mozilla-firefox.

Den installere dem derfra hvor den ved at programmet ligger. Og den kan kun installere programmer den ved hvor er.
Når du lige har installeret kender den kun installations cd'erne/dvden, men du kan tilføje kilder. Se mere om det på www.easyurpmi.org
Avatar billede spg10 Nybegynder
16. januar 2005 - 12:04 #13
hvordan pakker man tar.bz2 filer ud??
Avatar billede overloaded Mester
16. januar 2005 - 12:12 #14
http://www.linuxbog.dk/friheden/friheden/tar-gz-intro.html
prøv med tar .filnavn
bz2 er pakkesystemet
Avatar billede spg10 Nybegynder
16. januar 2005 - 12:21 #15
og lige en sidste ting hvordan installere man gcc ????
Avatar billede spg10 Nybegynder
16. januar 2005 - 12:41 #16
vil i ikke skynde jer?
Avatar billede spg10 Nybegynder
16. januar 2005 - 12:59 #17
programmet jeg vil installere er aget men man skal vidst compilere det først men hvordan og man skal jo bruge gcc. men hvor pokker finder man det? og hvordan installere man det?
her er dokumentet
install

EnderUNIX Aget v0.4 INSTALL
--------------------------

The program is tested on RedHat Linux 7.2 (gcc-2.96), FreeBSD 4.5
and Solaris 8. For Solaris, you'll have to use Makefile.Solaris.

To compile Aget, type:

# make  && make strip

To install the compiled binary, type:

# make install

and binary will be installed as /usr/local/bin/aget

You're done. All you need is a file to download and supply
that url and desired number of segments to aget, e.g:

$ aget -n10 http://www.enderunix.org/murat/barismanco-hibrahimsofrasi.mp3

Aget will split the file into 10 segments and will download it for you.

Fri Nov 22 07:49:15 EET 2002
http://www.enderunix.org/aget/
Avatar billede JoeX2 Praktikant
16. januar 2005 - 13:23 #18
Du kunne have valgt det under installationen. Nu da du sikker ikke har, så kan du gøre det lige som i mit eksempel med med mozilla-firefox. Det er så  bare gcc du skal søge efter i stedet for mozilla-firefox i søge feltet-

Hvis du hellere ved gøre det i en konsole så start konsolen og skriv:

su
urpmi gcc
exit

Når du skrive su for du root previlegier, hvilket kræves for at installere programmer på systemet.
Anden linie henter gcc pakken og installere den. Den vil bede om det media mandrake blev installeret fra.
exit afslutter root previlegierne. (Du kan også bare lukke vinduet).

I stedet for kun at skrive urpmi gcc, kan du med fordel skrive fx 'urpmi gcc make flex kernel-source'. Jeg ved ikke hvad du skal bruge compileren til, men skal du bruge nogle flere udviklingsværktøjer så bare skriv det efter urpmi kommandoen.

(PS: Nej, vi skynder os aldrig, før vi har set en cheque.)
Avatar billede spg10 Nybegynder
16. januar 2005 - 16:22 #19
overloaded smid et svar!!
Avatar billede overloaded Mester
16. januar 2005 - 17:36 #20
svar