Avatar billede mile Juniormester
14. januar 2005 - 12:29 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Excel XP og Excel 2003 kan ikke søge "aA"

Hej

Jeg her en liste

ÅÅ
a
ab
ac
das
de
fd
ff
iu
jet
qa
rf
sd
yt
aa
Aa
AA
åa
aA

Hvor jeg gerne vil finde alle celler med dobbelt a - ved søgning kan den ikke finde den med lille a først og stort A som nummer 2 - Er der nogen der har/kan knække den ?
Avatar billede keil Nybegynder
14. januar 2005 - 13:34 #1
Det er dog mystisk.

Jeg har 4 pc'er med Excel. 3 med Excel 2000 og 1 med Excel 2003. På de 3 af pc'erne gør den nøjagtigt, som du siger, men på den ene af mine Excel 2000 maskiner fungerer det. Så jeg prøver at finde ud af, hvor der skulle være nogle forskelle. Jeg tænkte først, at det havde noget med autokorretur at gøre, men det ser det ikke ud til.
Jeg vender tilbage.
Avatar billede mile Juniormester
14. januar 2005 - 13:41 #2
Det er bare kanon - da vi oplever det på alle maskiner her, har jeg også sat Microsoft på sagen.
Avatar billede bak Seniormester
14. januar 2005 - 15:02 #3
Har testet lidt. Problemet har med de regionale indstillinger at gøre (sansynligvis noget med æøå).
Et skift til English (US) og excel kan finde aA.
dette er selvfølgelig ingen løsning, men måske MS ved noget
Avatar billede keil Nybegynder
14. januar 2005 - 15:19 #4
Det er interessant det bak skriver. Jeg har nemlig ikke kunnet finde nogen forskel på den maskine, hvor det virker og en af de andre maskiner, hvor søgningen ikke virker. Dog har jeg for nylig haft ændret de regionale indstillinger på den maskine, hvor søgningen virker. Men den er godt nok rettet tilbage til dansk igen.
Avatar billede mile Juniormester
14. januar 2005 - 15:19 #5
Ja jeg har prøvet at pille Mui´en af Officepakken, men du har nok ret i, at det ville skulle gøres ude på Windows niveau. Jeg satser på at MS har ét eller andet..God weekend Tommy..
Avatar billede mile Juniormester
14. januar 2005 - 15:20 #6
Hmm - det er da værd at forsøge. Det vil jeg lige prøve på mandag...Takker.
Avatar billede bak Seniormester
14. januar 2005 - 22:01 #7
Samme fænomen gør sig også gældende ved sortering.
Prøv at sortere de data du har vist og du vil opdage at aa,AA,Aa alle kommer lige før å, mens aA kommer lige efter a
Avatar billede keil Nybegynder
16. januar 2005 - 13:32 #8
Jeg har nu tjekket den maskine hvor søgningen fungerede. Den var ikke rettet tilbage til dansk. Der er ingen forskelle på versionerne af Excel. Det ER de regionale indstillinger der er årsagen. Det er fordi man i den danske version betragter Aa (som i Aalborg), AA (som i AAge)og aa (som i Kaare) som å. Mens aA betragtes som a (altså først i alfabetet). Hvis det er lige gyldigt for dig om det er store eller små bogstaver, så kunne du jo ændre alle bogstaver til små eller til store, og derefter søge (=små.bogstaver()).
Avatar billede mile Juniormester
17. januar 2005 - 09:47 #9
Øv - har lige prøvet at lave både WinXP og Office 2003 engelsk - lavet en søgning - perfekt resultat. Desværre holdt det igen op da styresystem og Officepakke blev dansk....
Avatar billede keil Nybegynder
17. januar 2005 - 10:00 #10
Så må du nok lave en kolonne, hvor du konverterer til små eller store bogstaver, og så søger på den kolonne, for det er lidt svært at påstå at det er forkert at den danske version gør det forkert "aa" vil vi jo gerne have som "å", mens vi nok vil have aA som aa. Så du må nok "kode" dig ud af problemet.
Avatar billede mile Juniormester
17. januar 2005 - 10:03 #11
Hehe - det har jeg da Microsoft til - måske kan de give mig en lille makro der kan køres inden søg - Eller hvad siger du Bak - du plejer at være en haj ud i sådan noget...
Avatar billede bak Seniormester
17. januar 2005 - 17:55 #12
måske, det afhænger noget af hvad du skal bruge søgningen til og hvordan den skal startes.

du kan da få et eksempel på hvorledes det kunne gøres.
denne farver aa-callerne blå.
Marker alle celler og kør makroen

Sub Search_aa()
Dim cell as Range
For Each cell In Selection.Cells
  If cell.Value Like "[aA][aA]" Then cell.Interior.Color = vbBlue
Next
End Sub
Avatar billede bak Seniormester
18. januar 2005 - 08:23 #13
slåfejl
aa-callerne = aa-cellerne
Avatar billede mile Juniormester
18. januar 2005 - 08:40 #14
Bak det er faktisk en udmærket lille ting. Den skal du have dine points for - lægger du et svar ?
Avatar billede bak Seniormester
18. januar 2005 - 09:37 #15
fint :-)
Avatar billede bak Seniormester
18. januar 2005 - 09:39 #16
hvis der ikke kun står 2 karakterer i cellerne kan du sætte wildcard både foran og bagved like strengen
eks.
søg kun på de to forreste
If cell.Value Like "[aA][aA]*" Then cell.Interior.Color = vbBlue
Avatar billede mile Juniormester
18. januar 2005 - 09:51 #17
Takker